kokill kasser. hjelp!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

kokill kasser. hjelp!

Legg inn av Liebak » 06 sep 2005, 14:37

hei har fått tak i en kasse som ser sånn ut: http://www.saab4fun.com/rest/gear2.jpg

hvertfall den store delen av kassa ser lik ut. tre sånne riller på skrå i "bunnpanna" nr. under er:870352

er dette en kokill kasse?
hvordan ser jeg om primærhuset er kokill støpt?

har søkt men fant ikke noe konkret her i forumet.

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 06 sep 2005, 15:48

Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 sep 2005, 16:39

så det som er planen hær er at 5 trinns kassa har de ribbene eller? har ei kasse stående, som jeg skal overhale.. den har 5 gir.. men har ikke sett etter om den er forsterka med 3 ribber.. er det samme INNMATEN i kassene? på 5 trinns? bare primær dreva som er ulike?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 06 sep 2005, 17:18

Enkleste måten å se om ei 4 trinnskasse er kokillestøpt er å se på høyre siden av kassa, ribbene mellom drivknuten og sidelokk er horisontale, ikke i ett rutemønster som de sandstøpte kassene
Kokilstøpt hus:
Bilde

Sandstøpt hus:
Bilde

Det kokillestøpte primærhuset har smalere vertikale ribber under slavesylinderen, ca 1cm brede, det sandstøpte er ca 3cm brede.

Kokillestøpt primærhus:
Bilde

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 sep 2005, 19:52

hva er best da? og hva er fordelene og ulempene?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 06 sep 2005, 20:05

4 trinns fra 78 og 79 er trolig de beste (kokillestøpt hus og primær).
Om man skal ha 5 trinns, dårligst 80-84modeller (alle som har typenr Gxxx). Bedre 5 trinns fra 84-88 (kokillestøpt pinionhus, typenr GMxxx). Beste 5 trinns fra 89 og fremover (større pinionlager). Skiller også mellom 89-91 modeller og 91-93, 89-91 har noe grovere drev, 91-93 har bedre synkringer.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kokill

Legg inn av Petter 900 T » 06 sep 2005, 20:06

Gul 900 har helt rett! (2 inlegg samtidig her)

Fordelen er at Kokill-kassene er sterkere.

Ulempen, ingen som jeg vet....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 06 sep 2005, 20:13

Petter-900-T skrev:Fordelen er at Kokill-kassene er sterkere.

Ulempen, ingen som jeg vet....

Petter
Det er jo faktisk bilde av kokillekassa di dette :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 sep 2005, 20:14

gul900_N169 skrev:
Petter-900-T skrev:Fordelen er at Kokill-kassene er sterkere.

Ulempen, ingen som jeg vet....

Petter
Det er jo faktisk bilde av kokillekassa di dette :)
kjenten ikke igjen uten klær.......

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 06 sep 2005, 21:40

dette er til å bli små rar av.... :?
som nevnt i tidligere innlegg har den kassa jeg har funnet tre riller på skrå i "bunnpanna" den har og horisontale riller på høyre side.(ikke noen kryss). men nr på den (870352) stemmer ikke med det han jørgen skrev på det svenske forumet, for det var 870423 og 871239.

jeg har en 870423 men den er uten di tre på skrå i "bunnpanna" såprøver å finne ut om den andre er en sterkere....

noe mer jeg kan se det på om dette er kokill eller ikke?

har og funnet et primærhus med tre riller i. den er ca 1cm breie og med ca 3cm mellomrom. men di rillene er runde i formen. ikke flate som på det bilde over. er dette da kokill?

fant jeg fant......men skjønner ikke noe.... :P

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kokill

Legg inn av Petter 900 T » 07 sep 2005, 02:06

mener det kun er de nummerene som nevnt på siden til Jørgen:

Jag skall här försöka samanfatt på ett enkelt sätt vad som gäller när det rör sig om kokillgjutna lådor.

1. Gjut numren skall vara 870423 eller 871239 av dessa nummer finns det en rad olika kokillgjutningar av i olika styrke klass.
Man kan säga att alla dessa hus är mycket starka, men skall man hitta det starkaste så är det de med 3 diagonala ribbor i högra främre hörnet i olje tråget, precis som det som visades på bildérna här på forumet.

2. Hur man enklast ser på en låda att den har kokillgjutet hus är att förstärknings ribborna på högra sidan är längs gående, detta är ett mycket enkelt sätt att se det hela på. Sedan är det bara att kolla vidare om man hittat det starkaste eller ej.
3. När det gäller primärhusen skall man kolla att de 3 förstärknings ribborna under slavcylindern är 1 cm breda med 3 cm mellanrum då är det kokillgjutet och detta återfinns endast på 4 vxl. Alltså kan man enkelt lära sig genom att titta på en 5 vxl hur det inte skall se ut. Dessa har då 3 cm breda ribbor med 1 cm mellarum istället, finns även på 4 vxl efter ca 80 vilket innebär pressgjutet hus och klenare!!!
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 07 sep 2005, 07:40

rart at den har langsgående ribber på høyre side da, og ikke kryss...

hva med det jeg skrev om primærhuset da?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kokill

Legg inn av Petter 900 T » 07 sep 2005, 08:19

kokill-støp er blankere og glattere enn sandstøp...

Samt har høyere densinitet, egenvekt, dvs. er "tettere".

sammenlign med en 5 trinns, da ser du forskjellen!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 07 sep 2005, 12:02

takker for masse nyttig info hær, skal shekke med kassa som jeg har liggende, og kassa som står på bilen min..:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 07 sep 2005, 20:26

jeg har ei kasse som står følgende på.. GM45606 også sto det et annet nummer på samme plata: 758226 dissa talla sto på det huset dær primærdreva er festa.. de 3 forsterkningene er ca 3 cm brede.. her er noen bilder...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar