Problemer med turbotrykket

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Problemer med turbotrykket

Legg inn av Joachim N370 » 06 sep 2005, 13:50

APC'n er justert til ca 1 bar, grunnladetrykket lå på ca 0,4 bar, men fikk ikke opp mer enn 0,6 bar trykk på maks.

Prøvde å bytte wastegateklokka i går til en fra en ny Mitshu... TE05-12B-turbo. Dette er samme turbo som sitter i bilen nå. (89 900 T16)
Etter bytte av WG er GLT 0,2 bar og det suser og hyler noe forferdelig.
Prøvde å korte inn stanga til WG'n, men samme problemet og samme GLT!
Vakummet varierer fra -0,5 -> -0,65 bar.

Noen som har noen forslag på hvor jeg skal starte feilsøkinga??
9³ TurboX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 sep 2005, 17:05

jæææ... hvordan startet dette probleme? har du nappa ut strømmen på magnet ventilen å sett? da skal bilen gå på ladetrykk.. juster deg ladetrykke ut i fra det, ved å vri på staget.... om det skal skrus inn eller ut, er jeg usikker på, men 2 runder er 0,1 bar, etter som jeg husker..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 12 sep 2005, 11:51

Skal det gå an å blåse gjennom magnetventilen når den ikke får spenning/strøm? Jeg kan blåse gjennom alle de tre "nipplene".

Har byttet tilbake til den gamle WG-klokka og grunnladetrykket er ca. 0,35 nå. :?
9³ TurboX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 12 sep 2005, 12:11

Det er en av de som skal være stengt, husker ikke hvilken i farta.
Prøv en annen MV du :wink:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 12 sep 2005, 12:57

Tror jeg skal gjøre det, for når jeg kobla den på igjen nå, så smatra den veldig! Ikke bare klikk av/på, men bråka skikkelig lenge etterpå. Hørte den t.o.m når jeg kjørte. Nå skal jeg vente til motor'n har kjølt seg skikkelig, så skal jeg øke grunnladetrykket med ca. 0,15 bar. Var litt under 0,3 bar nå.
9³ TurboX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 12 sep 2005, 13:16

Tror det er "R" du ikke skal kunne blåse i, GLT legger du til rundt 0,45 et sted. Jeg kjører med GLT på ca 0,55.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Svar