Innpress
Moderator: Moderatorer
- CiLiUsN557
- 0.7 bar
- Sted: Skaun
Innpress
Har en Saab 9-3 1999mod. Hva er innpresset på denne? Når jeg nå skal kjøpe felger til den, da ønsker jeg at felgene skal bygge litt utover for å fylle i skjermbuene, hvor mye forandring i innpress tåles?
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
Jeg tror innpresset er det samme som på 9-5 (dere får steine meg om jeg tar feil..) dvs 49 mm.
Dersom du skal ha litt større sporvidde så må du ha lavere innpress. Jeg monterte 18" felger på min 9-5 med 8" bredde og innpress 40 - følte at det egentlig var helt perfekt. Da er hjulene fortsatt såpass innenfor skjermen at man ikke er utsatt for steinsprut langs bilsiden samtidig som hjulene ikke forsvinner inne i hjulbuen... (slik 17" originalfelgene gjør)
Her er bilde av 40mm innpress iallefall:
http://i11.photobucket.com/albums/a169/ ... CF0239.jpg
Dersom du skal ha litt større sporvidde så må du ha lavere innpress. Jeg monterte 18" felger på min 9-5 med 8" bredde og innpress 40 - følte at det egentlig var helt perfekt. Da er hjulene fortsatt såpass innenfor skjermen at man ikke er utsatt for steinsprut langs bilsiden samtidig som hjulene ikke forsvinner inne i hjulbuen... (slik 17" originalfelgene gjør)
Her er bilde av 40mm innpress iallefall:
http://i11.photobucket.com/albums/a169/ ... CF0239.jpg
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Dette sier kjøretøyforskriften:
Så selv om vi tror vi er i stand til å "forbedre" disse egenskapene, er det altså trolig at man under utviklingen av kjøretøyet har gjort det slik av en grunn. Slitasjen på en del opphengsdeler vil klart øke ved en sporviddeendring.
Men, visst ser det tøffere ut...
Ved større sporviddeendring må altså:Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
Når en bilprodusent lager originale felger med et innpress, er antakelig dette avveid mot opphengets geometri (fjæringsveg, styreutslag, belastning på lager og øvrige opphengsdeler som kuler o l). Dette betyr tillegg at det sannsynlig at bilens konstruktører har vurdert hva som gir bilen de egenskaper som er hensiktsmessig for biltypen.a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
Så selv om vi tror vi er i stand til å "forbedre" disse egenskapene, er det altså trolig at man under utviklingen av kjøretøyet har gjort det slik av en grunn. Slitasjen på en del opphengsdeler vil klart øke ved en sporviddeendring.
Men, visst ser det tøffere ut...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- CiLiUsN557
- 0.7 bar
- Sted: Skaun