Chassi og bremser

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Chassi og bremser

Legg inn av Lars E. N378 » 18 sep 2005, 20:22

noen på forumet som har erfaringer nok til å sammenligne bilstein og koni til en gm900? hva er best? fordeler med den enkelte leverandør kontra pris og holdbarhet?

skal skifte foringer også! her blir det nok powerflex.

Blir vel også mer pulver i bilen etterhvert, og dermed skal jeg oppgradere bremsene også. Har ikke tenkt meg nye vinterfelger, så jeg tror nok at originalskive-str. blir brukt.. erfaringer? leverandører?

svar gjerne i topic da jeg vet flere er interissert i problematikken...

MVH Lars Esten 8)
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 sep 2005, 21:00

Efter att ha kört min bil på Rudskogen med justerbara koni, så är min anbefallning: justerbara Koni! :-)
Bättre blir det inte, med mindre man väljer att sätta dit coilover-dämpare.


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 sep 2005, 10:15

Justerbare Koni i kombinasjon med HR senkesett har då vel vore resepten på GM900/9-3 i all den tid synes eg huske.

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 19 sep 2005, 12:30

Juster bare Koni og H&R er bare en drøm, bremser så kommer du fryktlig langt med slise skiver og greenstuff klosser!! mange som har siti klistra i frontruta mang en lørdags natt på grunn av det!! KREMT!! :lol:

alt er mulig å få på speedparts
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 19 sep 2005, 19:05

takktakk, da ser det ut til at det blir som jeg tenkte :wink:

hvor er disse coiloversettene du snakker om da anders-svenske? pris? bare moro å høre og se litt?
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 sep 2005, 19:18

Lars E. N378 skrev:takktakk, da ser det ut til at det blir som jeg tenkte :wink:

hvor er disse coiloversettene du snakker om da anders-svenske? pris? bare moro å høre og se litt?
Om du kontaktar http://www.stotdamparverkstan.se/ får du nok vite.
Står litt prisar også på webben. Desse har ihvertfall peiling på kva dei styrer med har eg inntrykk av. Veit ikkje om det finns noko lignandes her på berget.

Ser dei har luftfjørings-satsar, det kunne eg ha tenkt meg på personbilen også... :p

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 19 sep 2005, 20:03

dette virka som kosta skjorta :roll:

koni tror jeg vi sier.. :!:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 sep 2005, 22:57

Jeg handlet med Støtdemparverkstan når jeg hadde og900'n min og jeg kan anbefale dem på det sterkeste. Hyggelige folk og gode priser...
Jeg hadde ca 300 kg med bilstereo i bilen ettersom vi brukte den som demobil på jobben. SDV byggde da om røde justerbare koni for meg med nye ventiler og desuten så fikk de bygd om til coilover bak slik at jeg fikk bilen vannrett igjen 8)

Den beste trimmingen jeg har gjort av noen saab var på denne..... Det var den dagen jeg demonterte stereoen :D
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 20 sep 2005, 00:47

TT N12 skrev: Jeg hadde ca 300 kg med bilstereo i bilen ...

Den beste trimmingen jeg har gjort av noen saab var på denne..... Det var den dagen jeg demonterte stereoen :D
Det var det der med vektreduksjon ja...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 sep 2005, 11:14

Jag har gjort lite research runt coilover satser till Ng900 och man måste tyvärr räkna med minmum 6-7000Nkr per hörn på bilen. :(
Alltså minst 24.000Nkr komplett till Ng900 om det ska vara något att ha.
Då tillkommer ombyggnad av spindlarna fram.
Vad som måste göras där tänker jag inte gå in på här och nu, men billigt är det inte!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 20 sep 2005, 18:58

KONI og H&R..

enn bremser? alle enige om slisseskiver og greenstuff?
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 sep 2005, 21:36

Nope!
Det nya kittet till Speedparts med 4stempla brembo.
Helt rått!!
Enda nackdelen är att man må bruka 17" fälgar + ha god plats mellan ekrar och kalipper.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 21 sep 2005, 06:36

så var det bare det at jeg hadde tenkt å beholde 15" vinterfelg :roll:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 21 sep 2005, 08:59

åsså en pris forskjelle da på 8k visst du skal ha fult rundt. Slissaskiver med greenstuff funker utrolig bra, bare de blir litt varme. Rett etter at man har starta å kjøre så er min ganske så harde, men til mer å mer de blir brukt til bedre å bedre tar de!! enda ikke fått de til å gå varme noe som er rart i grunn!! KREMT!
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 sep 2005, 11:10

17 tommere med vinterdekk får du billig i Sverige, samme pris som du får solgt 15 tommerne for her hjemme. Regner med å se deg med fyrkolvsok neste sommer?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar