Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 24 sep 2005, 21:28
Har fått et lite problem nå...! Når jeg svinger til venstre i ganske god fart (over 70 km`t) så kommer det en klakkelyd fra venstre side. Hører også klakkelyden litt ved høyresving, også fra samme sted...!
Hva kan det være? Drivknuter?

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 24 sep 2005, 22:20
For å sjekke om det er drivknutane finn du deg ein åpen plass, og legg fullt ror mot enten venstre eller høgre, og køyrer i ring. Lagar det eit voldsomt spetakkel med kakking er det mest sansynlig drivknuten på ei av sidene som er gåen. Då må en lokalisere kva side som lyden kjem ifrå.
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 24 sep 2005, 22:55
Eller skru til hjulet ditt, kan være så enkelt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 24 sep 2005, 23:12
Børre N17 skrev:Eller skru til hjulet ditt, kan være så enkelt.
Rart det også...

Har jo skrudd til rimelig hardt for et par uker siden...er stålfelger...Har de en tendens til å løsne?
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 25 sep 2005, 15:23
Venstre framhjul var helt løst!! Og jeg som skrudde de så hardt til!! Hmmm.....rart de skal løsne...!! Men feilen er funnet! Var heldigvis ikke drivknuter!!
Takk for tipset Børre...
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 25 sep 2005, 17:27
Du hadde ikke oljet boltene dine da? Det er ikke så lurt...

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 25 sep 2005, 17:55
Børre N17 skrev:Du hadde ikke oljet boltene dine da? Det er ikke så lurt...

Nei, har ikke gjort det heller....!

-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 25 sep 2005, 20:41
Børre N17 skrev:Du hadde ikke oljet boltene dine da? Det er ikke så lurt...

Løsner de lett hvis du ikke oljer eller smører de med kobberfett?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 25 sep 2005, 23:15
Nå vet ikke jeg hva som er best og sånn, men min erfaring er helst ingen smøring, og ihvertfall ikke olje eller annet flytende.
Kobberfett derimot har jeg ikke hatt noen problemer med.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 26 sep 2005, 09:05
Eg set alltid inn hjulboltane med litt koparslip.
Vert alltid enklare når det skal løysast att. Ellers kan det være verdt å minne om at hjulmutterane ikkje skal settast åt det en maktar (Lagom er alltid best osb.), det er vel rundt 100Nm som dei sakl settast til med, og etter en har køyrt ei stund skal det etterteitast.