Ny Saab 9000 eier som trenger litt hjelp med feilretting
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Ny Saab 9000 eier som trenger litt hjelp med feilretting
Dette er den første bilen jeg har hatt på ca 10 år, så jeg har aldri lært meg å mekke bil. Jeg har generelt sett lett for å lære meg tekniske ting og er vant til problemløsning, så nå tenkte jeg at det var på tide å lære litt på dette området også.
Det jeg gjerne skulle hatt tips om i første omgang er følgende:
1. Det første jeg trenger hjelp til er lokalisering av pollenfilteret. Jeg har fått beskjed om at dette nesten er tett og bør skiftes. Jeg har mistanke om at det sitter under vinduet på passasjersiden, jeg fulgte noen rør. Hvordan kommer jeg til filteret, og er det veldig vanskelig å skifte?
2. Setevarmen i førersetet sluttet plutselig å virke i forrige uke, er det noen som har tips til enkle tester/undersøkelser jeg kan gjøre? Det har begynt å bli kaldt her ute på Andenes, og helt fram til midten av forrige uke kunne jeg nyte et varmt førersete... Jeg har sjekket en 20A sikring under air bagen på passasjersiden, denne var ok.
Jeg må sannsynligvis også skifte begge motorene til lykteviskerne, de vil jeg gjerne prøve å finne brukt. For å skifte disse skal jeg prøve å få litt hjelp siden det virker som om det er en del arbeid. Den ene viskeren er helt død, mens den andre ofte står i nye stillinger etter en kjøretur, selv om jeg ikke har brukt viskere eller spylere...
Hvordan er erfaringene med å bestille deler på nett? Hvor lønner det seg å bestille?
1. Det første jeg trenger hjelp til er lokalisering av pollenfilteret. Jeg har fått beskjed om at dette nesten er tett og bør skiftes. Jeg har mistanke om at det sitter under vinduet på passasjersiden, jeg fulgte noen rør. Hvordan kommer jeg til filteret, og er det veldig vanskelig å skifte?
2. Setevarmen i førersetet sluttet plutselig å virke i forrige uke, er det noen som har tips til enkle tester/undersøkelser jeg kan gjøre? Det har begynt å bli kaldt her ute på Andenes, og helt fram til midten av forrige uke kunne jeg nyte et varmt førersete... Jeg har sjekket en 20A sikring under air bagen på passasjersiden, denne var ok.
Jeg må sannsynligvis også skifte begge motorene til lykteviskerne, de vil jeg gjerne prøve å finne brukt. For å skifte disse skal jeg prøve å få litt hjelp siden det virker som om det er en del arbeid. Den ene viskeren er helt død, mens den andre ofte står i nye stillinger etter en kjøretur, selv om jeg ikke har brukt viskere eller spylere...
Hvordan er erfaringene med å bestille deler på nett? Hvor lønner det seg å bestille?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Ny Saab 9000 eier som trenger litt hjelp med feilretting
Ellers hjelper det litt mer hvis du sier årsmodellen på bilen din.. Stolvarmen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med..frankrp skrev:Dette er den første bilen jeg har hatt på ca 10 år, så jeg har aldri lært meg å mekke bil. Jeg har generelt sett lett for å lære meg tekniske ting og er vant til problemløsning, så nå tenkte jeg at det var på tide å lære litt på dette området også.
Svar: Det ligger under det svarte dekselet som er motvinduet, lett å skifte.. Ligger på høyre siden ja..
Svar: Er vel bare en motor tror jeg, sitter under dekselet beskrevet over.
Svar: Jeg har bare positive erfaringer med å bestille på nettet.. Da bare fra speedparts..
Styrer med DAB og AUX
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det er antakeligvis varme-"delen" i setet som det er røket. Denne kan kjøpes ny og noen reparerer de også. Sikkert noen flere som har gjort dette.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Sted: Ågotnes
Varmesete:
Under setetrekket går det varmetråder frem og tilbake. Hos meg hadde denne røket akuratt der du setter ræva di inn i sete når du går inn i bilen. Denne kan loddes sammen igjen, men den er litt vanskelig å lodde på, og for min del har det ikke vart så lenge før den ryker igjen. Skal prøve nå når vinteren kommer og forsterke den litt og håper den holder lenger. Varmetråden er sikkert lakkert slik at en må skrape litt for at loddetinnet skal feste seg. En ide kan også være å forlenge den litt med en ledningstump slik at den får litt å "strekke seg" på, sidne den vil få en mekanisk svakhet i loddingen.
Under setetrekket går det varmetråder frem og tilbake. Hos meg hadde denne røket akuratt der du setter ræva di inn i sete når du går inn i bilen. Denne kan loddes sammen igjen, men den er litt vanskelig å lodde på, og for min del har det ikke vart så lenge før den ryker igjen. Skal prøve nå når vinteren kommer og forsterke den litt og håper den holder lenger. Varmetråden er sikkert lakkert slik at en må skrape litt for at loddetinnet skal feste seg. En ide kan også være å forlenge den litt med en ledningstump slik at den får litt å "strekke seg" på, sidne den vil få en mekanisk svakhet i loddingen.
Sist redigert av 9000 Geir N371 den 25 sep 2005, 12:15, redigert 1 gang totalt.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Årsmodellen står jo i signaturen....Freshmaker N237 skrev: Ellers hjelper det litt mer hvis du sier årsmodellen på bilen din.. Stolvarmen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med..
Når det gjelder stolvarmen så kan du først prøve å bytte bryter mellom høyre og venstre side, det hender at den ryker...
Hvis ikke dette hjelper så må du nok fram med et koblings-skjema og måle litt... Den vanligste feilen er som White sier at varmetrådene i sitteputa ryker. Den kan byttes og i noen tilfeller repareres (loddes).
Et godt tips for å ikke ødelegge setevarmen er å aldri sette kneet i setet.
Når det gjelder lyktepusserne så er dette et velkjent problem desverre...
Som Fresh sier så har de disse på Speedparts og ettersom disse ofte ryker så kan det være en fordel å kjøpe dem nye (som STCN-medlem så får man 15% rabatt hos SP) men de koster jo en del så det kan være fristende å kjøpe brukte... da er bildelsbasen et godt tips.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Tror ikke årsmodellen sto der når jeg leste..TT N12 skrev:Årsmodellen står jo i signaturen....Freshmaker N237 skrev: Ellers hjelper det litt mer hvis du sier årsmodellen på bilen din.. Stolvarmen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med..
Når det gjelder stolvarmen så kan du først prøve å bytte bryter mellom høyre og venstre side, det hender at den ryker...
Hvis ikke dette hjelper så må du nok fram med et koblings-skjema og måle litt... Den vanligste feilen er som White sier at varmetrådene i sitteputa ryker. Den kan byttes og i noen tilfeller repareres (loddes).
Et godt tips for å ikke ødelegge setevarmen er å aldri sette kneet i setet.
Når det gjelder lyktepusserne så er dette et velkjent problem desverre...
Som Fresh sier så har de disse på Speedparts og ettersom disse ofte ryker så kan det være en fordel å kjøpe dem nye (som STCN-medlem så får man 15% rabatt hos SP) men de koster jo en del så det kan være fristende å kjøpe brukte... da er bildelsbasen et godt tips.
Styrer med DAB og AUX
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Sted: Tromsø
tror heller ikke jeg så den når jeg leste den..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
-
- 0.7 bar
Den er grei... Jeg tenkte meg det når jeg ikke så den svarte luka du pratet om på min bil...
Hvordan er det med motorene til lykteviskerne... Hva kommer det av at de ryker og hvorfor er ikke dette gjort noe med? Finnes det alternative motorer som er mer robuste?
Hvordan er det med motorene til lykteviskerne... Hva kommer det av at de ryker og hvorfor er ikke dette gjort noe med? Finnes det alternative motorer som er mer robuste?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Det dekselet er der på din også, er mellom motoren og frontruta, er vel 8 skruer eller noe sånt.. I hele bredden på bilen..frankrp skrev:Den er grei... Jeg tenkte meg det når jeg ikke så den svarte luka du pratet om på min bil...
Styrer med DAB og AUX
-
- 0.7 bar
Jeg så etter en liten luke, det var vel derfor jeg ikke fant den... Jeg har sett det dekslet du nevner i siste post, og har vurdert å skru det løs bare for å se under tidligere. Siden jeg ikke har så mye kunnskap om mekking på bil var det greit å spørre folk som kunne det først først...