h?ndbrems p? 9000
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
håndbrems på 9000
mornings..
Driv å mekke håndbremsa på 9k'n min!
Hadde et lite håp om å fikse det sjøl, MEN... det som skjer er at "handbromsspaken" på kalippern ikke tar tak. Hvis noen skjønte den.. Den går hele vandringa uten å ta tak. Prøvde nettopp å bytte klosser i håp om at det sku hjelpe, men tror igrunn bare det ble enda dårligere.
Er det no triks for å få det til å funke igjen, eller er det bare å skaffe en annen kalipper med en gang?
Runar
Driv å mekke håndbremsa på 9k'n min!
Hadde et lite håp om å fikse det sjøl, MEN... det som skjer er at "handbromsspaken" på kalippern ikke tar tak. Hvis noen skjønte den.. Den går hele vandringa uten å ta tak. Prøvde nettopp å bytte klosser i håp om at det sku hjelpe, men tror igrunn bare det ble enda dårligere.
Er det no triks for å få det til å funke igjen, eller er det bare å skaffe en annen kalipper med en gang?
Runar
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: håndbrems på 9000
sparco_N403 skrev:mornings..
Driv å mekke håndbremsa på 9k'n min!
Hadde et lite håp om å fikse det sjøl, MEN... det som skjer er at "handbromsspaken" på kalippern ikke tar tak. Hvis noen skjønte den.. Den går hele vandringa uten å ta tak. Prøvde nettopp å bytte klosser i håp om at det sku hjelpe, men tror igrunn bare det ble enda dårligere.
Er det no triks for å få det til å funke igjen, eller er det bare å skaffe en annen kalipper med en gang?
Runar
hei.
på "baksida"/ innsida av calypperen så er det en bolt du må skru ut....
deretter må du finne deg en 6mm? umbrako å legge etter klossene...

værre er det ikke


- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Sjølve bytte av klosser var ikke det værste
det er en 14mm bolt bak ja som du sier.. under den er det en justeringsskrue som må skrus helt ut, slik at stempelet trekker seg helt tilbake. skru av delen som stempelet sitter på, med 7mm umbrako... bytt klosser, skru skiten sammen igjen, og stram justeringsskruen til klossen nesten tar innpå bremseskiva. litt kjapt forklart men.. luft hydrauliken og pump bremsa til det er trykk på systemet. har jeg glømt noe da? sett på plass støvhetter...
spaken på calippern(aner ikke hvordan det skrives egentlig), som hører til brekket er nå slapp som en sokk..

det er en 14mm bolt bak ja som du sier.. under den er det en justeringsskrue som må skrus helt ut, slik at stempelet trekker seg helt tilbake. skru av delen som stempelet sitter på, med 7mm umbrako... bytt klosser, skru skiten sammen igjen, og stram justeringsskruen til klossen nesten tar innpå bremseskiva. litt kjapt forklart men.. luft hydrauliken og pump bremsa til det er trykk på systemet. har jeg glømt noe da? sett på plass støvhetter...
spaken på calippern(aner ikke hvordan det skrives egentlig), som hører til brekket er nå slapp som en sokk..


- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
har du prøvd å stramme vaieren? eller skjer det ingenting når du trykke på "spaken" ?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
den skal skrues helt inn til hjulet låses så ska du skru den ut nesten 30 minutter. vist du skjønner..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
heheSaabcabN370 skrev:Er det en veldig lang skrue?Pancho N497 skrev:... skru den ut nesten 30 minutter.![]()

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Når du skal justere brekket så skal du først skru inn klossene med unbrakoen til hjulet stopper deretter skrur du skruen tilbake en kvart omdreining. Så tar du en bladmåler på 1mm og legger mellom håndbrekk-armen og kalipperen. Så går du inn i bilen og strammer brekkvaieren til bladmåler detter ned. Done.....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Lukter fælt også den da?sparco_N403 skrev: spaken på calippern, som hører til brekket er nå slapp som en sokk..![]()

Hvis armen er helt løs så høres det ut som du må finne deg ny kalipper, i såfall må du rope ut, jeg har jo lovd deg kalippere foran også... Kan vel få plukket de av snart...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Hehe, det lukter hvertfall sure penger! Forran er ikke så stress, men må byttes etter hvert.TT N12 skrev:Lukter fælt også den da?sparco_N403 skrev: spaken på calippern, som hører til brekket er nå slapp som en sokk..![]()
![]()
Hvis armen er helt løs så høres det ut som du må finne deg ny kalipper, i såfall må du rope ut, jeg har jo lovd deg kalippere foran også... Kan vel få plukket de av snart...
Skal prøve å stramme i kveld, og hvis det ikke går så tar jeg kontakt! skal sansynligvis til trondheim i helga.
Bilen skulle vært EU-godkjent innen august, men har fått frist ut sept.
