Dekk typer
Moderator: Moderatorer
Dekk typer
Hei ,
Jeg har på bilen min ( 9-3SS) Conti Sport dekk som er standard for SAAB.Synes at dekkene lager litt for mye støy, dette bekreftes også på tester jeg har funnet på nettet. Også ved høy hastighet i Tyskland og våt asfalt merker at denne er ikke så stabilt som Uniroyal dekkene jeg hadde på den forrige bilen.
Har dere noen erfaring med andre typer dekke ? Synnes vi hadde denne diskusjonen før men likevell....
Fra nettet har plukket forskjellige tester som anbefaler :
Toyo Proxes T1-R
Goodyear Eagle F1 GSD3
Michelin Pilot Sport
Dunlop SP sport A2
Krasimir
Jeg har på bilen min ( 9-3SS) Conti Sport dekk som er standard for SAAB.Synes at dekkene lager litt for mye støy, dette bekreftes også på tester jeg har funnet på nettet. Også ved høy hastighet i Tyskland og våt asfalt merker at denne er ikke så stabilt som Uniroyal dekkene jeg hadde på den forrige bilen.
Har dere noen erfaring med andre typer dekke ? Synnes vi hadde denne diskusjonen før men likevell....
Fra nettet har plukket forskjellige tester som anbefaler :
Toyo Proxes T1-R
Goodyear Eagle F1 GSD3
Michelin Pilot Sport
Dunlop SP sport A2
Krasimir
Sol
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Jeg har kjørt med Toyo Proxess T1S 205/50-16
(forgjengeren til T1R) i 2 sesonger. Synes dekket er ganske stillegående (litt vanskelig å høre i cabben, hører mest vinden der...), veldig stabilt og sitter godt på vått og tørt.
Synes også at de gir god "beskjed" like før det slipper.
Eneste er at ved banekjøring så virker det som de blir for varme, så det understyrer endel når man presser ganske hardt.
Men i det store er jeg veldig fornøyd med Toyo!
(forgjengeren til T1R) i 2 sesonger. Synes dekket er ganske stillegående (litt vanskelig å høre i cabben, hører mest vinden der...), veldig stabilt og sitter godt på vått og tørt.
Synes også at de gir god "beskjed" like før det slipper.
Eneste er at ved banekjøring så virker det som de blir for varme, så det understyrer endel når man presser ganske hardt.
Men i det store er jeg veldig fornøyd med Toyo!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Dekk
Det finnes mye bra dekk. Alle produsenter har høy kvalitet på det som produseres i dag.
Selv har jeg prøvd mye, men mitt førstevalg faller nok på Bridgestone Potenza S03, eller RE050. Dette er dekk som i utgangspunktet ble produsert ment for sportsbiler, men har blitt en populær slager hos mange vanlige biler og spesielt biler med trimede turbomotorer.
Men støyer gjør disse dekkene absolut, men det spiller vel ingen rolle når de sitter som F*** !!

Selv har jeg prøvd mye, men mitt førstevalg faller nok på Bridgestone Potenza S03, eller RE050. Dette er dekk som i utgangspunktet ble produsert ment for sportsbiler, men har blitt en populær slager hos mange vanlige biler og spesielt biler med trimede turbomotorer.
Men støyer gjør disse dekkene absolut, men det spiller vel ingen rolle når de sitter som F*** !!

Close to your saab,closer to you with Speedparts
På min bil sitter det Michelin Pilot Primacy og de støyer noe alldeles forfordelig. Hvis Pilot Sport støyer like mye ville jeg holdt meg langt unna.
Tidligere Dunlop SP modeller har vært populære blant Saab-eiere på det svenske forumet ettersom Dunlop dekkene sporer mindre enn mange andre dekk. Noe som er en fordel når man har noen hester på framhjulene...
Tidligere Dunlop SP modeller har vært populære blant Saab-eiere på det svenske forumet ettersom Dunlop dekkene sporer mindre enn mange andre dekk. Noe som er en fordel når man har noen hester på framhjulene...
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- CiLiUsN557
- 0.7 bar
- Sted: Skaun
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
dekk
Hadde Dunlop sp 9000 ifjor på min 9-5.225-40-18......,valgte Nokian Nrzi i år og er super fornøyd
Støyer myyyye mindre enn Dunlop dekkene.De nye har ikke det samme bittet når det går fort unna,men det er samboer som bruker bilen 98% så komfort er viktigere enn racing for henne 

2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
- Claus N201
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
Re: Dekk
Bridgestone Potenza RE050 Støyer men sitter som F*** !Bent N208 skrev:Det finnes mye bra dekk. Alle produsenter har høy kvalitet på det som produseres i dag.
Men støyer gjør disse dekkene absolut, men det spiller vel ingen rolle når de sitter som F*** !!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Morten N106
- Overload!!!
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
Må nesten snakke litt varmt om Bridgestone Potenza S03 dekka mine jeg også ...
Sitter meget godt på, spesielt på vått føre er de en drøm i forhold til alt annet jeg har rullet rundt på
Var litt skeptisk til støy og sporing, men er ikke spesielt plaget med noen av delene egentlig ...
Nå skal det sies at de ikke har rullet mer enn snaut 5000km, og på det jeg har sett av uttalelser om dekka så kommer støyen snikende sånn etterhvert, men foreløpig er de verdt hver eneste krone!!
Sitter meget godt på, spesielt på vått føre er de en drøm i forhold til alt annet jeg har rullet rundt på

Var litt skeptisk til støy og sporing, men er ikke spesielt plaget med noen av delene egentlig ...
Nå skal det sies at de ikke har rullet mer enn snaut 5000km, og på det jeg har sett av uttalelser om dekka så kommer støyen snikende sånn etterhvert, men foreløpig er de verdt hver eneste krone!!
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Kjører med Michelin Pilot Sport nå (215/45-17) og er godt fornøyd.
Sitter meget godt også på bløtt!
Den største positive overraskelsen min er støynivået på disse, det er meget lavt! Sporer også lite i forhold til andre jeg har hatt tidligere (Eagle F1, Toyo, Bridgestone S02, Falken og Yokohama).
Sitter meget godt også på bløtt!
Den største positive overraskelsen min er støynivået på disse, det er meget lavt! Sporer også lite i forhold til andre jeg har hatt tidligere (Eagle F1, Toyo, Bridgestone S02, Falken og Yokohama).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Jeg o Aeron trives best med Champiro (Goodyear F1-mönster) o Michelin Pilot Sport på sommern.
Michelin fungerte helt suverent på 9-3 Aero iallefall, koselige dekk, slitesterke var de oxo.
Nå har jeg Champiro 225/40-18.
Vintern kjörer jeg med piggfrie Goodyear 205/55-16 (testförerdekk, 4 st 1700,-...........
)
Ganske så kjekt å väre gullunge på Saab!
Det som satt på originalt var Pirelli P6000 215/45-17...ALDRI om det kommer på min bil no mer! Har testa mange forskjellige dekk-merker i min bilkarriere, men det tok fan meg kaka! Maken til dekkstöy har jeg aldri värt med om...
Michelin fungerte helt suverent på 9-3 Aero iallefall, koselige dekk, slitesterke var de oxo.
Nå har jeg Champiro 225/40-18.
Vintern kjörer jeg med piggfrie Goodyear 205/55-16 (testförerdekk, 4 st 1700,-...........

Ganske så kjekt å väre gullunge på Saab!

Det som satt på originalt var Pirelli P6000 215/45-17...ALDRI om det kommer på min bil no mer! Har testa mange forskjellige dekk-merker i min bilkarriere, men det tok fan meg kaka! Maken til dekkstöy har jeg aldri värt med om...

Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. 

Dekk typer
Når jeg leser dette synes jeg at det er interessant å høre at ingen vel å merke sier noe om SAAB sin ''standard'' dekk Continental.
En ting jeg har også merket med disse, når er over 30 º og dekkene blir varme lager disse en slikk brumme lyd som er enda mer irriterende.
Kan man si slikk at en kompromi mellom grep, komfort på tørr / vått kan trekke Michelin Pilot sport og Dunlop SP sport A2 som favoritter ? Med Toyo som alternative.
Hva med dimensjonen da ?
Har hatt mest 225/45/17 men ikke 225/40/18 , er det stor forskjell?
På gamle 9-3 min hadde originalt Aero felger som var 7’’ brede , ved å bytte til 7,5’’ bred hva forskjell å merke.
En ting jeg har også merket med disse, når er over 30 º og dekkene blir varme lager disse en slikk brumme lyd som er enda mer irriterende.
Kan man si slikk at en kompromi mellom grep, komfort på tørr / vått kan trekke Michelin Pilot sport og Dunlop SP sport A2 som favoritter ? Med Toyo som alternative.
Hva med dimensjonen da ?
Har hatt mest 225/45/17 men ikke 225/40/18 , er det stor forskjell?
På gamle 9-3 min hadde originalt Aero felger som var 7’’ brede , ved å bytte til 7,5’’ bred hva forskjell å merke.
Sol