Senkesett og dempere til 86 mod. 900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Senkesett og dempere til 86 mod. 900?

Legg inn av AeroPetter » 03 sep 2003, 20:57

Jeg leter og leter etter nye senkefjører og dempere, men jeg finner ingen som senker nok, og som også har TUV godkjenning. Kan noen hjelpe meg? 1986 modell 900...
M86 900 Aero

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 04 sep 2003, 13:21

partsforsaab.com har fjærer som skal senke fire cm - hvis ikke det er nok må du finne frem vinkelsliperen....
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 sep 2003, 11:20

TÜV-godkjenning? hva er det?? 8) 8) 8) 8) 8) :D
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 08 sep 2003, 11:27

største problemet er fargen på fjærene - er de røde er det svært mange som automatisk krever papirer - og (av smertefull) erfaring må jeg innrømme at det ikke er verdens kjekkeste jobb og montere frem og tilbake fjærene for eu kontrollen.........
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 sep 2003, 15:16

Lakke de? Er ikke problemet borte da?
8)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 sep 2003, 15:40

Er nok ikke verre enn det hos de fleste...Så lenge man ikke ser at bilen er skamlav da. Min ble høyere når jeg fikk på Lesjöfors-fjørene... :shock: :shock:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 sep 2003, 16:39

Jeg personlig føler ikke for senking... Synes bilen er bra nok fra før.. Går ikke å kjøre i Bergen Sentrum uten å dunke nedi over alt... Irriterer.... Dette er med -93 900i.. Tror det er segne fjærer/støtdempere bak spes, samtidig er det utrolig dårølig veidekke... Ikke asfalt, bare stein, brostein... Ikke bra for bilen...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 sep 2003, 16:49

Freshmaker skrev:Jeg personlig føler ikke for senking... Synes bilen er bra nok fra før.. Går ikke å kjøre i Bergen Sentrum uten å dunke nedi over alt... Irriterer.... Dette er med -93 900i.. Tror det er segne fjærer/støtdempere bak spes, samtidig er det utrolig dårølig veidekke... Ikke asfalt, bare stein, brostein... Ikke bra for bilen...
Eg opplevde det same som deg _før_ eg sette på Lesjöfors fjørene mine.
Etter montering av dei, har eg vel til dags dato ikkje slått nedi.
Det var spesiellt bakfjørene som var slappe i fisken med meg.

Men no sette eg på nye demparar også i same slengen (Bilstein Sport), mulig det hadde like mykje å seie.

Lesjöfors senkar dessutan ikkje mykje, det er snakk om 25-30mm, for meg som hadde sportchassis vart det ytterligare 10mm senk. Ikkje berre vart bilen betre på vegen, men den vart også endå finare å sjå på, den centimeteren gjorde seg virkelig.

rfeqw

Legg inn av rfeqw » 08 sep 2003, 20:52


Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 sep 2003, 21:46

ikke finn på å kjøp senkesett på Eiker motorstopp, de er ikke til å stole på.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 sep 2003, 21:50

nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 sep 2003, 09:12

alex_ander3@hotmail.com skrev:nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket
Om du ikkje finn eit verksted som ikkje heng seg opp i slike ting, kan du risikere:
1. Du får 2-ar eller 3-ar feil pga ulovlige fjører
2. Du må montere nye lovlige fjører
3. Du må vise bilen igjen etter fjører er montert.

Eit anna scenario er at du må ta ein hjulstillingskontroll og vise bilen på biltilsynet, og få skrive inn i vognkortet at du har lovlig senkesett.
Men du må du somsagt ha lovlig senkesett, kappa fjører vert ikkje godkjent, då dei måler både tjukta på fjørstålet, pluss at dei tel antal omdreiningar på fjøra. Dei sjekkar også artikkelnummer på fjørene, at dei stemmer overens med dokumentasjonen du har med. Data for dette står på det dokumentet du fikk med fjørene.

Kor mykje har du kappa då?
So mykje at du kan plukke fjørene ut utan å bruke fjørverktøy når du jekkar bilen litt opp? ;)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 sep 2003, 09:54

Trenger ikke kappe for å gjøre det. Lesjöfors settet kan tas ut foran uten klemmer, ihvertfall går det på min 900.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 sep 2003, 14:10

Hjelle, N6 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket
Om du ikkje finn eit verksted som ikkje heng seg opp i slike ting, kan du risikere:
1. Du får 2-ar eller 3-ar feil pga ulovlige fjører
2. Du må montere nye lovlige fjører
3. Du må vise bilen igjen etter fjører er montert.

Eit anna scenario er at du må ta ein hjulstillingskontroll og vise bilen på biltilsynet, og få skrive inn i vognkortet at du har lovlig senkesett.
Men du må du somsagt ha lovlig senkesett, kappa fjører vert ikkje godkjent, då dei måler både tjukta på fjørstålet, pluss at dei tel antal omdreiningar på fjøra. Dei sjekkar også artikkelnummer på fjørene, at dei stemmer overens med dokumentasjonen du har med. Data for dette står på det dokumentet du fikk med fjørene.

Kor mykje har du kappa då?
So mykje at du kan plukke fjørene ut utan å bruke fjørverktøy når du jekkar bilen litt opp? ;)
hmm, har kappet 1 runde foran og 1,5 bak, eller var det omvendt :?

kan plukke ut fjørene foran ja, er litt slitsomt å jekke opp bilen så den står med julene over bakken, for da må jeg holde fjørene inne når jeg skal jeg ned.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 sep 2003, 17:41

Børre N17 skrev:Trenger ikke kappe for å gjøre det. Lesjöfors settet kan tas ut foran uten klemmer, ihvertfall går det på min 900.
Med mine fjører går ikkje det trikset...

Svar