Dynamo, og bytting av deler p? den
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Dynamo, og bytting av deler på den
På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Dynamo, og bytting av deler på den
går somregel å bytte over dette hjulet ja... (sålenge det er en Bosch dunamo du skal ha det på...)alex_ander3@hotmail.com skrev:På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.
men hvorfor skal du bytte til en annen dynamo?? er det pga annlegget ditt så holder det jo langt med en 80A org og900 dynamo....
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
skift til en 15v laderegulator.. holder i massevis.. ladespenninga er alltid over 14.3v..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nå er det ikke nødvendigvis så enkelt... Selv om det uansett hjelper..Pancho N497 skrev:skift til en 15v laderegulator.. holder i massevis.. ladespenninga er alltid over 14.3v..
Man får nesten aldri ut amperestyrken på en dynamo.
Husker jeg sjekket litt rundt dette når jeg hadde 900t16 (full av bilstereo, deltok i NM i den største klassen) og fant ut at man aldri fikk ut mer en ca 75% av kapasiteten på dynamoen selv om man hadde 6000rpm..... dette var både med standard og med 15v regulator.
Etter litt snoking så fant jeg en norskprodusert laderegulator som heter PowerSupport (tror jeg, dette er 15 år siden), denne var genial! Fikk ut ca 90 % av ampere-kapasiteten allerede ved tomgang!
Desverre så har han som lagde denne gått bort og jeg vet ikke om noen har fortsatt produksjonen av denne. Jeg har fortsatt en liggende og den selger jeg aldri

Husk også at det finnes endel gele-batterier i dag som ikke skal ha for høy ladespenning, da reduseres kapasitet og levetid voldsomt.
Hører også med til historien at han som lagde PowerSupport regulatoren fortsatt kjørte rundt med orginal-batteriet i sin 68 Amason den gangen jeg var i kontakt med ham, rundt 1990-92.

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
øitt userriøs, men hva med å slenge på 2:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Jauda.TT N12 skrev:Vet også at Saab på denne tiden hadde en nesten tilsvarende regulator i tilbehørskatalogen tror den het TWR eller noe sånnt(kansje du vet Hjelle?), Ladac har også lagd en som tar hensyn til temperatur, den er også ganske god men men får ikke den samme virkningen av flere ampere.
I katalogen for M91 står den oppført som "Datastyrt laderegulator"
Salgsargumenta var;
* Sikrare motorstart
* Rask oppladning av batteriet
* Fullada batteri også ved kort køyring i kombinasjon med stot straumforbruk
* Bekymringslaus straumforsyning ved longvarig køyring på tomgong
Delenummeret er 216 500 009, og prisen i 1991 var 1965:-
Skulle passe alle 9000 og M85-> 900.
På illustrasjonsfotoet står det TWC, og partnr 2122 123. So den er sikkert mulig å få taki utanom SAAB-systemet.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Dynamo, og bytting av deler på den
Har prøvd å kjøre med 80 amp og 50 amp dynamo. Begge er for svake for anlegget mitt. Ser på multimeteret mitt at volten går ned i under 12 V, da gir ikke forsterkerene så mye lenger. Har en kamerat som har en 9.3 diesel dynamo liggende, den hadde vært fin og fått på. Tror den er på 140 amp. Men dette er jo en annen type dynamo da. Vil folk gjette om det går å sette over dette hjulet?Surbotaab N369 skrev:går somregel å bytte over dette hjulet ja... (sålenge det er en Bosch dunamo du skal ha det på...)alex_ander3@hotmail.com skrev:På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.
men hvorfor skal du bytte til en annen dynamo?? er det pga annlegget ditt så holder det jo langt med en 80A org og900 dynamo....
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen