Turbo til 900 86 mod.
Moderator: Moderatorer
Turbo til 900 86 mod.
Brodern har en 900 turbo.
Topp-pakningen røk og har trolig forårsaket turbohavari også, deler fra ringen rundt sylindrene hadde løsnet.
Sluttet ivertfall aldri å ryke etter pakningsbyttet, og det ryker enda mere under pådrag. Olje i innsuget også.
Motoren er en 201 type H.
Noen som vet om plasser å få tak i bytteturbo eller som har en i bra stand å selge ?
Topp-pakningen røk og har trolig forårsaket turbohavari også, deler fra ringen rundt sylindrene hadde løsnet.
Sluttet ivertfall aldri å ryke etter pakningsbyttet, og det ryker enda mere under pådrag. Olje i innsuget også.
Motoren er en 201 type H.
Noen som vet om plasser å få tak i bytteturbo eller som har en i bra stand å selge ?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Opeldriver
- Innlegg: 5
- Registrert: 28 aug 2005, 12:14
- Sted: Bodø
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Opeldriver skrev:Har skjekket litt rundt på svenske "skrot" sider og funnet endel turbo'er, men hvilken type er riktig ?
Noen sto de var vannkjølt ? Finner ikke noe vann som går inn på den som brodern har ivertfall, kun olje inn og retur.
hei..
hvis du vil vite hvilken turbo du skal ha så kan du sjekke d her: http://www.speedpartsnorway.no/ Produkter>turbo..
ellers så er d en helt vanlig T-3 turbo som er standard på en 86mod OG900.... saabus har to stk T-3 liggende som er iorden, og du får sikkert kjøpt en for en rimelig peng... disse har stått på OG900 T-16....
vannavkjølte turboer kommer ifra biler som er nyere en 88mod... du kan godt kjøpe en sånn å sette på, men da må du ordne deg med vann...(tur/retur til turboen...)
men vær oxo obs på at hvis du kjøper en turbo fra en 9000 så passer ikke den direkte på 900`an.... (du må snu/rotere turboen for at d skal passe...)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det står då på den gamle turboen kva type det er.Opeldriver skrev:Har skjekket litt rundt på svenske "skrot" sider og funnet endel turbo'er, men hvilken type er riktig ?
Noen sto de var vannkjølt ? Finner ikke noe vann som går inn på den som brodern har ivertfall, kun olje inn og retur.
Orginal turbo på ein M86 8v er Garret TB0321
- Opeldriver
- Innlegg: 5
- Registrert: 28 aug 2005, 12:14
- Sted: Bodø
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Alle -86 900 turbo har APC, et system som skal passe på ladetrykket og senke det ved eventuell tenningsbank. På -86 skal det sitte en svart boks i innerskjemen, foran sikringsboksen. Disse boksene er populære å modifisere litt, blandt annet for å kunne justere turbotrykket fra dashbordet og holde det stabilt høyere enn original. Originalturboen i kjerra er den som Hjelle nevner.
EDIT 5:22pm: Hjelle, din rev.
EDIT 5:22pm: Hjelle, din rev.

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Opeldriver
- Innlegg: 5
- Registrert: 28 aug 2005, 12:14
- Sted: Bodø
- Opeldriver
- Innlegg: 5
- Registrert: 28 aug 2005, 12:14
- Sted: Bodø
Har du "saabus" disse fortsatt liggende ?Surbotaab N369 skrev:ellers så er d en helt vanlig T-3 turbo som er standard på en 86mod OG900.... saabus har to stk T-3 liggende som er iorden, og du får sikkert kjøpt en for en rimelig peng... disse har stått på OG900 T-16....
Hadde skaffet turbo fra hugger i sverige, men denne viste seg å være stor slakk i og sprekk i enda de garanterte at den var bra/iorden.

Så litt på speedpartsnorway.no og der står det at gar tb0321 er den originale, mens t-3 er en oppgraderings turbo ? Hva er forskjellen ?, høyere ladetrykk ?
92 Calibra 16v 4x4
81 Ascona B 2.0 S
81 Ascona B 2.0 S
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Innlegg: 368
- Registrert: 29 nov 2003, 01:00
- Sted: Kristiansand