Skyldes dette kun slitte dekk?
Moderator: Moderatorer
Skyldes dette kun slitte dekk?
Har en 9000 cd som det nå står piggfrie vinterdekk på. Har god mønsterdybde forran og mindre god bak (ca. 5mm). I dag og en gang tidligere har jeg, på vått føre, opplevd å få sleng på rumpa i sving men uten at hastigheten har vært spesielt høy. Har gått bra begge gangene men det er litt kjedelig å få sleng på en bil med forhjulstrekk, for man har litt lite kontroll. Jeg mistenker at det er dekkene bak som er for dårlige, men kan det være noe annet, og i så fall hva?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
sjekk hjullagrene og håndbrekk-wire.. om det er feil på dette kan det være at bilen sleper med seg bakhjulene, derav, sleng... bare og jekke opp og kjenne om de går lett rundt..
Men ellers så er det vel garrantert dekkene, men slitte dempere kan også forårsake uønskede ting, det er veldig lett å sjekke, jekk opp og sjekk om hjulene går lett rundt, og når du senker bilen ned, gjør det litt fort, så ser du om demperene er for myke, eller for stive.. eksempelvis altså..
Evt.. bare stå på støtfangeren bak og hopp litt^^
Men ellers så er det vel garrantert dekkene, men slitte dempere kan også forårsake uønskede ting, det er veldig lett å sjekke, jekk opp og sjekk om hjulene går lett rundt, og når du senker bilen ned, gjør det litt fort, så ser du om demperene er for myke, eller for stive.. eksempelvis altså..
Evt.. bare stå på støtfangeren bak og hopp litt^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Hadde det samme på min -90 CD...
Havarerte støtdempere bak, "myke" piggfrie dekk og tung bil...
Du får "vinglete" bil bare du fiser i bilen med ovennevnte oppsett...
Havarerte støtdempere bak, "myke" piggfrie dekk og tung bil...
Du får "vinglete" bil bare du fiser i bilen med ovennevnte oppsett...
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
9000CD er ganske tung i baken. Merket det samme problemet når jeg bytta fra sommerdekk til piggfrie vinterdekk med litt høy profil. Den blir rett og slett ganske ustabil bak. På skikkelig glatt føre måtte man nesten regne med litt sladding. OG900 er helt motsatt - den understyrer -alltid-. Min 9000 understyrte nesten aldri, og var sånn sett ganske forutsigbar.
Utrolig god bil å kjøre forresten (9000CD '95).
Utrolig god bil å kjøre forresten (9000CD '95).
Sist redigert av TurboRoger_N486 den 10 okt 2005, 12:45, redigert 1 gang totalt.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Framhjulstrekk og overstyring er jo en glimrende kombinasjon, bare å gi gass og styre imot. Det er jo det som er så morsomt med alle SAAB. Understyring er derimot en sjukdom!
Og tilbake til temaet: Støtdempere har en viss negativ utvikling over tid, selv om de var gode med sommerdekkene så kan de plutsellig forværre seg. Mønsterdybde på 5 mm gir ikke vannplaning eller slipp på bakhjulene i moderat fart.
Og tilbake til temaet: Støtdempere har en viss negativ utvikling over tid, selv om de var gode med sommerdekkene så kan de plutsellig forværre seg. Mønsterdybde på 5 mm gir ikke vannplaning eller slipp på bakhjulene i moderat fart.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
jeg fikk sleng i går jeg:P på våt asfalt:S det evi søtt:D gjorde det med vilje da:P venstrebremsing:P *offtopic* menne.. ang. dekkene, så kan det være deperane, eller dekka.. mest sansynelig dekka.. siden du har mindre mønster, så blir liksom dekket litt stivere og vandrer lettere på vår vei.. byttfram dekka med bakdekka, slik at du kan sammenligne..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Der er jeg helt enig med deg, men grunnen til at jeg har de på er at jeg nettopp har kjørt Oslo-Bergen og tilbake og ønsket ikke å ha sommerdekk på over fjellet.Surbotaab N369 skrev:etter min erfaring med div vinterdekk på sommerføre er at de er så å si helt uforutsigbare........ (har prøvd dette både på vei å bilcrossbane med OG900 og div andre biler...)
Så etter min mening så har ikke noen form for VINTERDEKK NOE Å GJØRE på en bil i sommerhalvåret....
Demperne ser ut til å være ok så jeg satser på å skifte et par dekk og håper på at det hjelper. Takk for all hjelp så langt
