sp?rsm?l om ladetrykk p? 9000 (ujevnt,svar haster!!)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fashen
Innlegg: 4
Registrert: 17 okt 2005, 01:33

spørsmål om ladetrykk på 9000 (ujevnt,svar haster!!)

Legg inn av Fashen » 17 okt 2005, 01:37

Hei. ble den lykkelige(?) eier av en 9000turbo 16v på lørdag.
bilen fungerer alt i alt veldig bra bortsett fra et
par småting
det største problemet har med ladetrykk og gjøre.
varierer veldig mye hva den lader. ved fult pådrag lader den
0.5-0.6 så girer man og fult pådrag så greier den bare 0.1 så klarer den bare 0.1-0.2 et par min så vil den plutselig opp i 0.5 igjen
hva kan dette være? fryktelig irriterende. ikke noe slark eller
noe på turboen..
en annen liten ting er også at varmeanlegget funker veldig
dårlig. virker som vifta går alt for sakte. noen forslag til hva
det kan være for noe? blir fort kaldt om vintern :P

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 okt 2005, 08:05

Ladetrykket ditt skal ligge på 0,75 bar originalt. Tror grunnladetrykket ligger på 0,5 bar eller rett under. Ville startet med å bytte magnetventil hvis du får låne en som virker. Sjekk også at wastegatestaget sitter på (på undersiden av turboen). Og sjekk om du har vacuumlekkasjer, sprø/sprukne vacuumslanger e.l. Hender at slanger hopper av når de blir gamle og trykket er høyt.

For tips om varmeanlegget må du nesten oppgi om du har ACC eller manuelt system før jeg kan hjelpe.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 okt 2005, 10:09

For meg kan det virke ut som det finns ei luftlekasje ein plass, alt medan den klarer opp i 0.6 bar. Start med å la bilen stå på tomgong med panseret ope, og høyr etter suselydar.

Fashen
Innlegg: 4
Registrert: 17 okt 2005, 01:33

Legg inn av Fashen » 17 okt 2005, 17:14

takker og bukker for svar. skal sjekke
det ut etterpå og se om jeg blir noe klokere.
varmeanlegget er acc..
det blir varmt men vifta går saaaaaaakte så det blåser knapt.
og den er nettopp byttet.

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 17 okt 2005, 17:29

Startgass er et effektivt hjelpemiddel ved lekasjer i vakuum. La motoren gå på tomgang, og spray rundt omkring på slanger og koblinger. ved lekasje drar motoren inn startgassen, og turtallet øker... :D
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 17 okt 2005, 17:42

Prøv med en annen ACC enhet, kan være der feilen er...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 17 okt 2005, 18:55

Heisann!

Turbotrykk: Kan være så mangt - som fler har vært inne på her så sjekk at det ikke er lekkasjer, men dersom det er slik du sier at du ikke har mer enn 0,1 bar i lade trykk så lukter det ugler i mosen - årsaken til at jeg sier det er kort og godt at du skal ha en manuell forspenning på wastegaten som skal gi deg 0,35 - 0,40 bar i ladetrykk. DVS at du i prinsippet skulle hatt problemer med å komme under 0,4 bar.. Luftlekkasje i innsugningsrør /intercooler mm er en mulighet.. Jeg ville også ha sjekket wastegaten med en vakuum/trykk pumpe for å se at den går lett og ledig

Viftehastighet: På din bil så er viftehastigheten regulert elektronisk - avhengig av hvilken årsmodell mm (du har ikke sagt noe om årsmodell) så er ihvertfall sansyneligheten stor for at "reglerdonet" sitter på veggen i aquariet mot motoren.

Lykke til!
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Fashen
Innlegg: 4
Registrert: 17 okt 2005, 01:33

Legg inn av Fashen » 17 okt 2005, 20:47

gått over og sjekket ikke funnet noen lekasjer. ifølge måler den mellom 0.2-0.3 når den går "dårlig" og 0.5-0.6 når den går "bra"
fant ikke noe wastegate stag. nærmere forklaring til hvor
dette sitter?
når vi byttet vifta satt vi kun i 1plugg. kan det være det?
fant ingen andre plugger til den. (2kabler i denne. og vifta går
men sakte)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 okt 2005, 21:23

Petter-900-T skrev:Prøv med en annen ACC enhet, kan være der feilen er...

Petter
Hmmm for å kjøle ned hodet eller???? :)

Satser på at du mente APC :)

EDIT..... min feil, leste ikke godt nok :oops: :oops: :oops:

Bytte av ACC enhet er ikke så dumt for å få sjekket vifta nei, hengte meg opp i ladetrykk jeg.... :oops:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 17 okt 2005, 21:47

Wastegate sitter i forbindelse med turboen (du finner den "mellom" turboen og motorblokka)

Når det gjelder vifta di - reglerdonet sitter IKKE i forbindelse med vifta. Det er en elektronisk enhet som regulerer vifte hastigheten. (istedenfor formotstand som sitter på vanlige lufteanlegg med bryter for hakk 1,2,3,4)
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 okt 2005, 13:50

Wastegaten sitter PÅ turboens eksosutblåsside (under). Wastegatestaget sitter mellom armen på wastegaten (under turboen) og wastegate-ventilen. Sistnevnte sitter mellom turboen og motoren, under turboens innsugside. Vent til motoren er kald!

Wastegate-staget hopper av og til av wastegaten, men da får du aldri opp trykket. Tror derfor ikke at dette er problemet. Men sjekk allikevel, hender at en har flere feil samtidig. Sjekk slangene inn på wastegate-ventilen og prøv å bytte magnetventil.

Kan også være at avlastingsventilen din lekker som ei sil, og at alt turbotrykket resirkuleres der? Bytt den ut og prøv, koster bare noen hundringser hos speedparts.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar