Ymse sp?rsm?l fra ny saab eier, (Luftfilter, bat.b?y A/C)osv

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oppegård

Ymse spørsmål fra ny saab eier, (Luftfilter, bat.bøy A/C)osv

Legg inn av turban » 18 okt 2005, 21:24

Hei alle sammen!
Jeg har nå blitt en lykkelig eier av en 97" 900 SE 2,0t og har noen ting jeg må få oppklart.
1.
Hvilken påvirkning har powerfilter på denne bilen, ser at speedparts skriver at open air filteret kan bare brukes på biler uten LMM.
2.
Lurer også på hva batteri bøy er for noe, klør meg hardt hver gang jeg ser det ordet, tror det har noe med å flytte batteriet bak for mer plass i motorommet, correct me if a`m wrong.
3.
Kan noen fortelle meg hva som kreves av tüv papirer på bøtteseter, eksos anlegg, senkesett osv i bilsammenheng, og hva tüv generelt er, ikke bare i bilsammenheng.
4.
Lurer litt på A/C anlegget, hvordan få testet dette, har ikke noe sjekke opp mot for å se/kjenne forskjellen, det blåser også svakt, men vet ikke om saab bare er sånn eller ikke.
5.
Er det noen svakheter på girkassa, clutchen er slitt og synkroneringen på 3. giret er litt fraverende, (tror det er clutchen som gjør dette)
evt, hvor jeg kan få tak i en ny eller hva renovering koster
6.
Lurer også hva slags olje som er anbefalt, ser at det er flere poster om det men jeg blir så lite klok av da noen mener en ting og andre noe annet.
7.
Lurer til slutt også på hva som er typiske feil på denne modellen og hva som bør utbedres før dette skjer.

Takker for alle svar,
det hadde vært kjempe fint at de som svarer, svarer fordi de vet og ikke fordi noen hadde en onkel som hadde en venn som mente at det var sånn.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

svar

Legg inn av Petter 900 T » 19 okt 2005, 06:56

1.
Hvilken påvirkning har powerfilter på denne bilen, ser at speedparts skriver at open air filteret kan bare brukes på biler uten LMM.

Et sånt filter gir mer luft inn, puster bedre. Finnes biler med LMM og Powerilter. (på eget ansvar, da trådene i LMM kan ryke som følge av feil bruk/rengjøring/smøring av filteret)
2.
Lurer også på hva batteri bøy er for noe, klør meg hardt hver gang jeg ser det ordet, tror det har noe med å flytte batteriet bak for mer plass i motorommet, correct me if a`m wrong.

Ja, batteriet må flyttes. Fordi eksosanlegget trenger den plassen. Større rør og mykere sving (gjelder gammel 900) gir effektøkning, finnes også til din bil, uten å flytte batteriet… (Downpipe)
3.
Kan noen fortelle meg hva som kreves av tüv papirer på bøtteseter, eksos anlegg, senkesett osv i bilsammenheng, og hva tüv generelt er, ikke bare i bilsammenheng.

Papirene må være ekte, og ikke gått ut på dato… tüv er en testorganisasjon, som Nemko osv. tester alt fra biler til stiger og strykebrett…
4.
Lurer litt på A/C anlegget, hvordan få testet dette, har ikke noe sjekke opp mot for å se/kjenne forskjellen, det blåser også svakt, men vet ikke om saab bare er sånn eller ikke.

Skal blåse bra på 3… er en annen her inne som lurer på det samme, tror han har fått svar! (første forsøk vil være å byttelåne bryterpanelet (ACC) med en annen
5.
Er det noen svakheter på girkassa, clutchen er slitt og synkroneringen på 3. giret er litt fraverende, (tror det er clutchen som gjør dette)
evt, hvor jeg kan få tak i en ny eller hva renovering koster

SDCC har girkasser, ellers så er det Jørgen i sverige, eller andre som overhaler. Syncroringene får juling ved for rask giring, eller ved kald girkasse og tøff bruk. Hvis det er clutchen, da ville det innvirket på alle girene. Pris på renovering, TT her svarer sikkert på det!
6.
Lurer også hva slags olje som er anbefalt, ser at det er flere poster om det men jeg blir så lite klok av da noen mener en ting og andre noe annet.

Olje, som du sier ikke lett å bli klok på, Speedparts bruker ELF, andre mobil 1, tror ikke det finnes fasitsvar…
7.
Lurer til slutt også på hva som er typiske feil på denne modellen og hva som bør utbedres før dette skjer.

Er en god bil med lite feil den du har, men forrige eier er ofte den største feilen..

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

saab9000aero
Overload!!!
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 19 okt 2005, 09:10

Angående punkt 4:
prøv og skift pollenfilter først.Ligger under høyre visker og deksel.Hvis det er acc på bilen kan det være viftestyringen bak hanskerom.
Sist redigert av saab9000aero den 19 okt 2005, 17:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 okt 2005, 12:31

Hej och välkommen!
Största svagheterna hos Ng900(NewGeneration900 1994-1998) är "girkassa" och chassi.
Så länge du låterbli att spinna alltför mycket så är du safe med kassa.
Förbättringar finns att köpa, både till kassa och till chassi!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 okt 2005, 22:25

Takker pent for svarene

Et par ting til som jeg lurer på ang. kjørekomputer. Siden det ikke fulgte med noen manualer så finner jeg ikke ut hva Spd W, Spd Ø og hva arriv er til..
evt hvor jeg kan finne en bruker manual til denne.

Sliter også litt med apc/turbo måleren, den er tilstede ettesom den føler for. hva kan gjøres?

ps. kan noen gi meg svar på hvordan jeg kommer inne på lukkede forumene?

Takk!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 okt 2005, 23:00

turban skrev:
ps. kan noen gi meg svar på hvordan jeg kommer inne på lukkede forumene?

Takk!
Da må du være betalende medlem av klubben... deretter må du sende en pm til Børre N17 som er "forumsjef"
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 okt 2005, 23:04

ang. de turbogreiene, er det ekstremt mye som kan gjør det.. derfor er det lettest om du får en som kan litt om saab til å se på det..

Mvh.

Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 okt 2005, 23:18

Det är Turbo/APC måleren som sitter orginalt du menar?
Om det är den du menar, så är den elektronisk och får singnal från motorstyrningen(T5).
Vanligaste felet är "glappkontakt" i instrumentpanelen.
Det är tyvärr så att det blir vanligare och vanligare på Ng900 ju äldre dom blir.
Köp en begagnad och montera.
Helt grei operation, men var försiktig när du lossar ratten och airbagen!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar