Vask av motorrom

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Noub
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 21 sep 2005, 16:43
Sted: Bergen

Vask av motorrom

Legg inn av Noub » 21 okt 2005, 14:28

Er det noe jeg må passe på når jeg skal vaske motoren min? Noen som har gode tips på hva som fungerer "best" osv?
N539
1991 Saab 9000 2.0 Turbo cc

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 21 okt 2005, 14:35

husk og blås tørr alle kontakter,nedi plugger,og inni fordeler lokk hvis du har det,ellers så er det vel egentlig til å gi gass men ikke fult trykk på eventuellt høytrykksvasker

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Vask av motorrom

Legg inn av oddi N108 » 21 okt 2005, 17:57

Noub skrev:Er det noe jeg må passe på når jeg skal vaske motoren min? Noen som har gode tips på hva som fungerer "best" osv?
husk å vaske når motoren er kald. ellers er det vel bare å kjøre på. pass opp for åpenbare el-ting slik som sikringsbokser, batteri etc.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 okt 2005, 19:27

Sånn at det er sagt så har han DI
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 okt 2005, 19:54

Skru ut DI-kassetten og tørk litt nedi "hullet" der før du starter :wink:

Det ble jeg fortalt at jeg måtte gjøre for en tid tilbake.

Dekk til elektriske komponenter med plast, spray på litt avfetting o.l., vent litt og spyl av. Ta bort plasten, og gjør som nevnt av flere her, tørk godt ved kontakter, plugger osv.

Lykke til! :wink:
9³ TurboX

Noub
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 21 sep 2005, 16:43
Sted: Bergen

Legg inn av Noub » 23 okt 2005, 13:41

Takk for tips! Skal se om ikke jeg får vasket motoren før Onsdag.. Blir spennende! :D Noen spessiel grunn til at jeg må skru ut DI-kassetten? Kommer nok til å gjøre det, men bare lurer på hva årsaken er,
N539
1991 Saab 9000 2.0 Turbo cc

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 23 okt 2005, 15:33

HAr hørt at den kan ryke om det har kommet vann nedi der, og man starter bilen. Mer enn det vet jeg ikke. :)
9³ TurboX

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 23 okt 2005, 17:18

grunnen til at den må ut er for å få bort vannet som samler seg nedi der,ellers så vil du eter en tid få motorfusk som igjen fører til andre unødvendige problemer

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 23 okt 2005, 17:40

Jeg fikk en splitter ny DI fordi selgeren hadde motorvasket bilen og ikke tørket rent rundt stiftene og på DI-n innen han skulle levere bilen til meg.
Blir vel sannsynligvis overslag, dreier seg jo om ganske mange Volt.

Svar