Renovering av hovedbremsesylinder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Renovering av hovedbremsesylinder

Legg inn av Ottar N398 » 22 okt 2005, 01:15

Noen som har renovert hovedbremsesylinder før? Jeg har gått til anskaffelse av nye pakninger men jeg sjønner jo ikke bæret av hvordan jeg skal få denne greia ifrahverandre. Noen som gidder å lage en liten igjennomgang eller forklaring? Ville vært til stor hjelp :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 22 okt 2005, 15:41

Om jeg ikke husker helt feil så er det vel en låsering som låser stemplet inne i huset. Løsne den, så kommer hele innmaten ut, fjærbelastet.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Legg inn av Birger N372 » 22 okt 2005, 16:47

vet ikke om det er likt på 900 og 9000, men på min kom den ut ved å blåse luft inn (trykkluft eller sykkelpumpe) der bremsevæsken vanligvis kommer inn, men den kan være litt vrien å få ut

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 okt 2005, 17:39

sitter nok en segerring inni, når den er ute er det bare å blåse eller trekke ut innmaten.

Husk å hone, det er en grunn til at pakningene ryker...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 okt 2005, 10:49

Fant utav det til slutt da. Jeg skulle presse inn "sylinderene" og ta bort en liten splint som satt i det andre kammere så kom det ut.
Hva mener du med hone?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 23 okt 2005, 12:23

Eliah skrev:Hva mener du med hone?
Hone, pusse vekk avleiringer og evt. rust inne i sylinderen.

gjøres med et slipeverktøy som settes på drillen.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 okt 2005, 12:36

Evt. kan en også bruke ei søyleboremaskin, der en byttar ut boren med ein hon. Men det er same prinsippet som Petter skriv i forrige innlegget. Men dette er meir brukt ved større diameterar, er vel mest aktuellt ifrå 50mm og oppover har eg for meg.

Ellers kan vel dette verktøyet vere aktuellt?; http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... okid=10080

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 okt 2005, 12:52

Det är just ett sånt vertyg som ska brukas!
Husk, gott med olja när man honar!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar