Beste dekka foran eller bak?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Beste dekka foran eller bak?

Legg inn av Birger N372 » 23 okt 2005, 22:54

Sliter mest foran på de bilene jeg har hatt, men selv om Saaben har forhjulstrekk, så skal vel de beste dekka bak? Altså ikke noe poeng i å sette de dekka som stod foran bak for at de skal holde lenger og bli jevnere slitt? Mener å ha lest en plass at de beste dekka skal være bak uansett om det er for- eller bakhjulsdreven bil, ellers kan vel baken ta ut...?

Litt OT: "Nå med grunnladetrykk" :P

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2005, 22:58

Bilen bremser jo mest på framhjulene da... så det virker jo mest logisk å ha de beste dekkene framme? Om vinteren er det værtfall viktig å ha bra dekk framme
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 23 okt 2005, 22:59

Hvis kun 2 dekk byttes skal de nye dekkene bak ja ! Pga vannplaning , rumpeslenging osv :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 okt 2005, 23:00

tror det er delte meninger om de skal være bak eller fremme ;)
jeg mener de skal være fremme pga bremsing og svinging..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2005, 23:05

Pancho N497 skrev:tror det er delte meninger om de skal være bak eller fremme ;)
jeg mener de skal være fremme pga bremsing og svinging..
Er enig med deg der Pancho... siden saab er framhjulsdreven så er det jo viktig med gode dekk av den grunn og :wink:

Men det er jo bare å prøve seg frem og se hva som er best :lol:
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 23 okt 2005, 23:18

Men hvis de beste dekkene settes foran så får man jo sleng med rumpa , har fått det selv , det er skummelt !!
Nei , bytt alle dekkene samtidig :lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 23 okt 2005, 23:38

Har også hørt at de beste dekka skal bak, for å unngå sleng på rumpa, o.l.
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Saab90
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 11 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 2253
Navn: Bernt
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Saab90 » 23 okt 2005, 23:52


Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 okt 2005, 00:48

Så kort og godt, de beste dekkene framme, UANSETT! ^^

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 24 okt 2005, 04:27

Første gang jeg testa BMWen til en bekjent av meg var på vinteren. Driver med paragliding, og skulle ned til landing etter å ha kjørt folka til start. Tilfeldigvis har karen glemt å fortelle meg at han setter de beste dekka bak. Det var virkelig godt for meg at den 90° svingen hadde en avkjørsel ned til et gårdstun, for det virka som at bilen hadde bra med grep, men det hadde den ikke.... Sett de beste dekka der bremsing og svinging holder til. Litt sleng med bakenden kan jo til og med vise seg å være gøy, noe total mangel på bremser og styring aldri er.

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 okt 2005, 07:07

Best bak jeg.. Kjørte hele vinteren i fjor uten pigger i piggdekk foran..Kan være skummelt med sleng.. Har nye bak nå, og greie foran..
Styrer med DAB og AUX

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 24 okt 2005, 07:12

I boka som følger med min 9000 står det at de beste dekka skal bak grunnet retningsstabilitet.

Hvis du har så dårlige dekk at du ikke vil ha de foran, så er det kanskje på tide å investere i nye?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 okt 2005, 07:13

se for deg min situasjon.. jeg her 4 dekk.. 2 dekk har jeg tilsammen ca 7-10 pigger i, og de andre 2 ser i orden ut. man er ute å kjører og skal bremse ned.. hva virker mest logisk å sette frama da? jo de beste dekka, men dette er på vinterføre:P om sommeren er det delte meninger. Hvorfor ikke bare TENKE igjennom kjøringa før du havner i grøfta?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 okt 2005, 07:17

frankrp skrev:I boka som følger med min 9000 står det at de beste dekka skal bak grunnet retningsstabilitet.

Hvis du har så dårlige dekk at du ikke vil ha de foran, så er det kanskje på tide å investere i nye?
Har ikke så dårlige dekk, komme meg greit frem og ikke noe store problem med nedbremsning heller i fjor.. Kom meg bedre frem enn endel med nye piggfrie dekk.. Men at de var helt uten pigger er vel litt feil, var vel 5-10 pigger i hvert dekk..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 24 okt 2005, 07:21

Beste foran pga vannplaning mener nå jeg.
Skal jo uansett ikke ha så dårlige dekk bak at bilen slenger med ræva!
Man brekker seg jo ikke ut av en sladd med en Saab :twisted:

Svar