Beste dekka foran eller bak?
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
det verste som kan skje er å få vannplaning på BAKDEKKA. Man har jo ingen sjanse i H å rette det opp som man kan gjøre med fronten.. dette er et argument FOR å ha de beste dekka bak..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Så det du sier er at det er bedre med vannplaning på fordekka? Miste både bremsekraft, svinging og akselerasjonsmuligheter? Høres ikke veldig logisk ut. Har selv vært ute for begge deler, og jeg foretrekker vannplaning på bakdekka hver dag i uka... Det går riktignok rett frem når man planer med bakdekka, men det gjør det om fordekka planer også.
-Ko_deZ-
-Ko_deZ-
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Diskusjonen på denne topicen kalles "ferdig-prate-prat"...
Veldig interessant fenomen... sånn egentlig...
Fenomenet kan beskrives slik; "man er uenig og enig om hverandre, men ingen klarer å overbevise den andre om at vedkommede har feil"..
Veldig interessant fenomen... sånn egentlig...

Fenomenet kan beskrives slik; "man er uenig og enig om hverandre, men ingen klarer å overbevise den andre om at vedkommede har feil"..
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Ja.. svada-svada...
"jeg synes... ", " jeg mener" , "mine erfaringer.."
Hvor mange her har kjørt 500 000 km i Saab???
Vitenskaplig holder ikke et par kjøreturer i året på skikkelig dårlig føre til å argumentere hvor dekkene skal være..

Det jeg egentlig savner er skikkelige diskusjoner som drar frem om etikk og moral i moderne bilhold. Når dekkene er så dårlige bak eller foran så burde man heller vurdere om man har råd å ha seg bil.. Man setter trossalt sin egen og andres sikkerhet på spill... Det er altfor mange idioter rundt omkring i norges land som spekulerer i akkurat det samme som mange her i denne topicen gjør.. Var borti en bygdeskrulling som en vinter satt dekkene til å snurre mot pilretninga på dekkene... bare for å håpe at piggene havna på rett kjøl igjen... logisk resonement... offkårs... men... det er det lille "men"... Det som skiller mennesker fra dyr.. intelligens og moral...
Jeg legger merke til at det er endel "youngboys" her på forumet som ikke akkurat vasser i penger, men ialikevel skal tyne de siste milimetrene ....
Til slutt ender vi opp i en tråd som dette...
Synes at når vi legger en slik tråd på ontopic, så bør diskusjonen være mer enn ovennevnte...
Vi starta med et ontopic spørsmål, men endte helt offtopic...
"jeg synes... ", " jeg mener" , "mine erfaringer.."
Hvor mange her har kjørt 500 000 km i Saab???
Vitenskaplig holder ikke et par kjøreturer i året på skikkelig dårlig føre til å argumentere hvor dekkene skal være..

Det jeg egentlig savner er skikkelige diskusjoner som drar frem om etikk og moral i moderne bilhold. Når dekkene er så dårlige bak eller foran så burde man heller vurdere om man har råd å ha seg bil.. Man setter trossalt sin egen og andres sikkerhet på spill... Det er altfor mange idioter rundt omkring i norges land som spekulerer i akkurat det samme som mange her i denne topicen gjør.. Var borti en bygdeskrulling som en vinter satt dekkene til å snurre mot pilretninga på dekkene... bare for å håpe at piggene havna på rett kjøl igjen... logisk resonement... offkårs... men... det er det lille "men"... Det som skiller mennesker fra dyr.. intelligens og moral...
Jeg legger merke til at det er endel "youngboys" her på forumet som ikke akkurat vasser i penger, men ialikevel skal tyne de siste milimetrene ....
Til slutt ender vi opp i en tråd som dette...
Synes at når vi legger en slik tråd på ontopic, så bør diskusjonen være mer enn ovennevnte...
Vi starta med et ontopic spørsmål, men endte helt offtopic...

Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Ser det er mye synsing her... Burde kanskje ha forklart litt mer, men det jeg egentlig lurte på, var om det er noen som vet noe om det har noen praktisk betydning. Og hvis noen lurer, så har dekkene mine mønster nok til å klare seg gjennom både denne og neste sesong, minst. Jeg kjøper bra dekk og bytter dem en god stund før de er ulovlige. Spørsmålet dukka opp da jeg la på vinterdekk og så at de var slitt mer foran og da lurte jeg på om det var noe poeng i å bytte om på foran og bak (sikkert minst 6mm igjen der de er mest slitt). Var ikke meninga at det skulle bli slåsskamp her inne 
/B

/B
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Vet ikke om det er meg det siktes til her, men må si at jeg valgte å bytte ut to dekk i år, men så ikke behovet pga. kjørelengden/avhengigheten av bil var mindre i fjor, men skal sies at de siste piggene i 2 dekk røk i april.. Ellers har jeg råd og kjører på bra dekk, mønsteret var veldig bra i de dekkene som piggene manglet i også.. Kjører nå på 4 dekk med bra med pigger i og bra mønster.. Akkurat nå tror jeg det er 50/50 hvor jeg har hvilke dekk, men har de helt nye bak.. dette er min mening og i dette temaet er det, mot oljetemaet, bare 2 meninger..ArntR N315 skrev: Jeg legger merke til at det er endel "youngboys" her på forumet som ikke akkurat vasser i penger, men ialikevel skal tyne de siste milimetrene ....
Styrer med DAB og AUX
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Æhh..Trond N47 skrev:De beste dekkene framme!!!
Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...


Dette har vært morsom lesing, selv om de fleste faktisk ER enige i hva som skjer, bare ikke i hva dem foretrekker



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
I mitt tilfelle, kjøpte 4 nye dekk i våres, på sensommeren merker jeg at det er lett å få vannplaning på forhjulene. Dekkene er slitt ja, men det er langt igjen til slitasjemerkene.
I fare for å skape "lyspærediskusjon", tre alternativer:
1) Sette bakdekkene foran for å få jevn slitasje på alle dekkene.
2) Kjøpe to nye dekker.
3) Fortsette å kjøre for å slite fordekkene enda mer slik at de kan kastes utpå høsten. Gjerne ekstra mye hjulspinn
mot slutten, for å være helt sikker, før vintedekkene legges på.
I fare for å skape "lyspærediskusjon", tre alternativer:
1) Sette bakdekkene foran for å få jevn slitasje på alle dekkene.
2) Kjøpe to nye dekker.
3) Fortsette å kjøre for å slite fordekkene enda mer slik at de kan kastes utpå høsten. Gjerne ekstra mye hjulspinn

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Tror Trond har hatt 900 før, og det er sikkert da denne episoden har skjedd om jeg ikke tar feil..GunR N326 skrev:Æhh..Trond N47 skrev:De beste dekkene framme!!!
Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...Kjører ikke du 9000 da Trond?? Har da brekket på bakhjula på 9000 vel? Eller har du en vinterbil som ikke står i signaturen
![]()
Det er nok ikke det eneste riktige, men det er MIN vurdering, så kan vi snakke om hva vi prioriterer, ikke om hvor dumme andre er, ok?![]()
Enig ang dette temaet også, blir for dumt at dte ikke finnes flere alternativ, uten at folk blir sur..
Styrer med DAB og AUX