Motorstans med Aero
Moderator: Moderatorer
Motorstans med Aero
Var på bilutsilling i Ålesund i dag og på vei hjem rykket det plutselig i bilen og motoren stoppet. Jeg rullet inn til neste avkjørsel og prøvde å starte den igjen, startmotoren gikk men ingen tenning. Da jeg åpnet panseret ser jeg det kommer røyk ut av toppen på motoren (til venstre på tennkassetten) Det lukter også svidd, hva er dette??
Bilen er en 02 9-5 Aero Estate som har gått 55 000 med komplett servicehefte. Jeg fikk slept den til Saab Ålesund og er veldig spent på diagnosen i morgen, noen som har et tips? Har lest her på forumet om oilsludge og problemer med di-kassetten, kan det være noe av det?
Jens
Bilen er en 02 9-5 Aero Estate som har gått 55 000 med komplett servicehefte. Jeg fikk slept den til Saab Ålesund og er veldig spent på diagnosen i morgen, noen som har et tips? Har lest her på forumet om oilsludge og problemer med di-kassetten, kan det være noe av det?
Jens
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Garantert tennkasetten.
Har iløpet av den siste tida høyrt om minst ein annan som hadde eksakt same problem. Du har nok bilen på veien att imorra, med ny tennkassett. Husk å spør om det ikkje går på garanti, då SAAB har hatt tilbakekalling på tennkassettar av årsmodell M00, M01 og M02 nylig, men bilane som er berørt har nok ikkje vorte kalla inn for reperasjon enno.
Har iløpet av den siste tida høyrt om minst ein annan som hadde eksakt same problem. Du har nok bilen på veien att imorra, med ny tennkassett. Husk å spør om det ikkje går på garanti, då SAAB har hatt tilbakekalling på tennkassettar av årsmodell M00, M01 og M02 nylig, men bilane som er berørt har nok ikkje vorte kalla inn for reperasjon enno.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Kan det være et slikt tilfelle?
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... sc&start=0
Håper du får det dekket på garantien!

http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... sc&start=0
Håper du får det dekket på garantien!

9³ TurboX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ja.SaabcabN370 skrev:Kan det være et slikt tilfelle?![]()
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... sc&start=0
Håper du får det dekket på garantien!
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det var akkurat slik i eit av dei andre tilfella eg har høyrt om også. Bilen var køyrt heilt normalt berre ei kort strekning, og plutselig var det bom stopp.Jensabo skrev:Det kan vel være det, men jeg hadde ikke kjørt langt (1 mil) eller hardt, synes det er rart at den skulle bli så varm. Nå har det vært unormalt varmt på sunnmøre de siste dagene med 20 grader i dag, kanskje bilen også har fått sjokk
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Ja det var godt att det ikke ble en kostbar sak. Nå håper jeg at jeg unngår motorras, det var derfor jeg tok et ekstra oljeskift nå. Satt og studerte serviceheftet når jeg satt på ferga og la merke til at det foran i boken står at service skal tas på 10 000 og så hver 20 000, stemmer dette? På min er service tatt på 15 000, 30 000, 45 000 og nå dagens oljeskift på 55 000. Dersom det skulle vært tatt på 10 000 så er jeg vel utenfor kravene til utvidet motorgaranti?
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Tja det stemmer at du skal ha første service ved 10.000 og så hver 20.000 km. På dieselmotorene er det annerledes.
Jeg skal ha min 10.000 service nå straks..
Om du har skiftet olje hver 15.000 km så vil du sikkert beholde utvidet motorgaranti...
Jeg skal ha min 10.000 service nå straks..
Om du har skiftet olje hver 15.000 km så vil du sikkert beholde utvidet motorgaranti...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar