Kj?p av saab 87mod 900 turbo
Moderator: Moderatorer
Kjøp av saab 87mod 900 turbo
Hei lurer på og kjøpe en 87 mod saab 900 turbo.
Det jeg lurer på hva er de vanligste feilene med denne bilen ?
Hva er viktig og sjekke ?
Det jeg lurer på hva er de vanligste feilene med denne bilen ?
Hva er viktig og sjekke ?
Sist redigert av JvP N587 den 09 nov 2005, 01:00, redigert 1 gang totalt.
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Og rust på dører. I nedkant under "leppa".vorlas_N459 skrev:Se etter rust på bærebruer og andre plasser... høre på motoren om den går fint slik som den skal, gir-overføring, understell ++
Det er vel rust på bærebruer som er vanlig på og900
I tillegg må du se om den lekker olje. Hvis ikke, er den tom for olje!



En så gammel turbomaskin kan jo etter hvert ha hatt noen eiere som har brukt den hardt. Så tilstand på motor/drivverk er jo alltid et lotteri. Allmenntilstand og grad av velholdthet sier ofte litt om hva slags live bilen har levd...
Ellers er det vel bare mekanisk/elektrisk småtteri som kan være problem. Men, det gjelder for alle 20 år gamle biler.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Har lett for å sprekke manifolden på disse bilene. Sjekk også bremser. Dunker det når du rygger og bremser er det god grunn for pruting uten at det egenlig gjør så mye. Ellers er det vel at bilen er lettstartet og at turboen lader ordentlig. Ellers er det den generelle tilstanden og som tidligere sagt rust over nederste bærebrua foran.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Har fått høre at det er akkurat det som er galt med bilen at turboen ikke lader skikkelig
eller eier har fått beskjed om at ett eller annet er galt med turboen og bør byttes i nermeste fremtid. Bilen ser ellers bra ut bortsett fra noe små pjusk.
Noen som har en ide hvor dyrt den kan bli med turbo reprasjon ?
Og ca hvor mye er det verd og gi for en slik bil ?

Noen som har en ide hvor dyrt den kan bli med turbo reprasjon ?
Og ca hvor mye er det verd og gi for en slik bil ?
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Trenger jo ikke å være turboen som er gåen da.. kan være APC boksen eller noe annet! trenger ikke å bli så dyrt for en "ny" turbo da! kan jo hende du finner en turbo til 1000-2000kr.
verdi på en slik bil kan jo komme ann på om selgeren krever for mye for den eller om han selger den for billig. Men kansje 15000-20000kr om den er i bra stand, og kansje litt mere om den er ganske strøken?
verdi på en slik bil kan jo komme ann på om selgeren krever for mye for den eller om han selger den for billig. Men kansje 15000-20000kr om den er i bra stand, og kansje litt mere om den er ganske strøken?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
Takker så mye for svar. Skal vist vere trykkgiveren som er gåen, leste noe om dette på forumet tror jeg (klarer ikke og finne tråden igjen) noen som har peiling på hvor vanskelig den er og skifte og hvor dyrt det kan bli ?
Er og en nokså høy suse lyd som kommer fra dashbordet/motor noen som har en ide hva det kan vere ? trykkgiver
Er og en nokså høy suse lyd som kommer fra dashbordet/motor noen som har en ide hva det kan vere ? trykkgiver

- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
suselyden, kommer den under belastning eller ved tomgang..eller hele tiden.. varierer den ved pådrag? har vært borti at de slangene som "bypasser" spjeldet (går via AIC) kan ha en tendens til å skli av hvis de ikke er stramma med klemmer.. ellers så er det bare å se etter hull på foringene mellom turbo og innsug.. hvis en av tingene ikke er tilfelle, så skjekk om dumpventilen holder tett og div vacumslanger..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
Trenger ikke lekke oljeFrode N220 skrev:vorlas_N459 skrev:
I tillegg må du se om den lekker olje. Hvis ikke, er den tom for olje!![]()
![]()
![]()


men det er vel det eneste som er i stand på min bil

(kosta meg bare 2000 å den bilen da

Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204