Turbo sp?rsm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

vegvill
Innlegg: 6
Registrert: 02 nov 2005, 12:32

Turbo spørsmål

Legg inn av vegvill » 02 nov 2005, 12:34

Nokon av dere Saab luringer som veit om det er samme innmaten i disse turboene:
TD04HL-15G - fra Saab 9000 Aero
TD04HL-15G - fra Volvo 850
TD04HL-15T - bla fra Saab "Viggen"

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 nov 2005, 16:56

Mitt tips: Ring en som säljer och renoverar Garett turbo.
Finns väl fler än Norskturboservice?

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

vegvill
Innlegg: 6
Registrert: 02 nov 2005, 12:32

Legg inn av vegvill » 03 nov 2005, 18:29

Saab900STC(R) skrev:Mitt tips: Ring en som säljer och renoverar Garett turbo.
Finns väl fler än Norskturboservice?

Mvh Anders
Har prøvd, men det er ingen som kan (vil) hjelpe meg...
Kan virke som at Mitsubishi turboer er litt ukjent.

Kan dette se ut som ein TD04HL-15G i fra -93 9000 Aero? http://photobucket.com/albums/v73/vegvill/Turbo/

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 nov 2005, 21:45

Det er nok ikke en TD04-15g fra en Volvo, for den har innebygd bypassventil i kompressorhuset. Trolig en TD04-15G/T fra Saab da. Mål innløpet på kompressorsiden på innsiden av den lille flensen der. 15G har litt større induserdiameter på kompressorhjulet. På en 15G turbo bør diameteren være drøye 44mm på en 15T ca 43mm. Ang renovering så driver vel SLturbo i Sverige med Mitsubishi tror jeg. Ellers bruker ikke en TD04-15G fra 850 å være spesiellt dyre, men du må vel ev bytte turbinhuset da.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 nov 2005, 22:05

9k Aero har vel TD0416T ??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 03 nov 2005, 22:47

*offtopic*

hvilken funksjon får men ved å koble i fra luftsida på turbo og til wg klokka?

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 03 nov 2005, 22:54

Datapaal N526 skrev:*offtopic*

hvilken funksjon får men ved å koble i fra luftsida på turbo og til wg klokka?

http://img.photobucket.com/albums/v73/v ... CN3520.jpg
man får det ladetrykket som WG-klokka er innstilt til.... (på en saab med APC så vil d være d samme som grunnladetrykk...)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 nov 2005, 23:08

TT N12 skrev:9k Aero har vel TD0416T ??
Ikke ifølge "Widde" på STCS fine side http://www.900aero.com/ på "Tech" og "Turbo info", eller GIK turbo sine lister http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... eSize=0#TA

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 nov 2005, 23:16

gul900_N169 skrev:
TT N12 skrev:9k Aero har vel TD0416T ??
Ikke ifølge "Widde" på STCS fine side http://www.900aero.com/ på "Tech" og "Turbo info", eller GIK turbo sine lister http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... eSize=0#TA
Nok et bevis på at hukommelsen min ikke akkurat er på topp :oops:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

vegvill
Innlegg: 6
Registrert: 02 nov 2005, 12:32

Legg inn av vegvill » 04 nov 2005, 13:39

gul900_N169 skrev:Det er nok ikke en TD04-15g fra en Volvo, for den har innebygd bypassventil i kompressorhuset. Trolig en TD04-15G/T fra Saab da. Mål innløpet på kompressorsiden på innsiden av den lille flensen der. 15G har litt større induserdiameter på kompressorhjulet. På en 15G turbo bør diameteren være drøye 44mm på en 15T ca 43mm. Ang renovering så driver vel SLturbo i Sverige med Mitsubishi tror jeg. Ellers bruker ikke en TD04-15G fra 850 å være spesiellt dyre, men du må vel ev bytte turbinhuset da.
Innv dia på min er ca 52,3mm med fas inn til 44mm.
Trur du det er lik innmat på Volvo sin 15G versjon?
Ellers så er det jo nokre billige turboer her, men veit ikkje kor store dei er...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TD04-H-T ... dZViewItem

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2005, 14:09

Kompressorhuset på eksos-siden er i allefall større på 9k Aero i forhold til 9-5 Aero.

Det var grunnen til at jeg rotet med nummeret....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 04 nov 2005, 18:14

vegvil skrev:Trur du det er lik innmat på Volvo sin 15G versjon?
Den BØR jo være det, men har aldri forsøkt å bytte, så jeg vet ikke. Men En TD04HL-15g fra Saab og Volvo bør ha samme innmat, dvs samme lagerdel, turbinhjul og kompressorhjul. Forøvrig er TD04 turbo"familien", HL er turbinhjulets størrelse / trim og 15g er kompressoren. Finnes en 15g her, billig http://www.blocket.se/view/6132982.htm? ... c=1&city=4
Men tar du noe fra en volvo, må du bytte turbinhus / kompressorhus.

vegvill
Innlegg: 6
Registrert: 02 nov 2005, 12:32

Legg inn av vegvill » 07 nov 2005, 13:11

gul900_N169 skrev:
vegvil skrev:Trur du det er lik innmat på Volvo sin 15G versjon?
Den BØR jo være det, men har aldri forsøkt å bytte, så jeg vet ikke. Men En TD04HL-15g fra Saab og Volvo bør ha samme innmat, dvs samme lagerdel, turbinhjul og kompressorhjul. Forøvrig er TD04 turbo"familien", HL er turbinhjulets størrelse / trim og 15g er kompressoren. Finnes en 15g her, billig http://www.blocket.se/view/6132982.htm? ... c=1&city=4
Men tar du noe fra en volvo, må du bytte turbinhus / kompressorhus.
Ok, då satser eg på at Volvo sin versjon har lik innmat...

vegvill
Innlegg: 6
Registrert: 02 nov 2005, 12:32

Legg inn av vegvill » 08 nov 2005, 23:43

Hei igjen.
Har funnet ein link som forklarer de forskjellige Mitsubishi turboene.
http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm#tn

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 09 nov 2005, 07:38

Har du Saab i det hele tatt? :p

Svar