Eg trur ikkje girkassa mi har det so godt for tida. For litt sida begynte det å kome en slags durelyd, som eg antar er frå girkassa. Lyden minner om lyden av eit dårleg hjullager. Lydnivået/frekvensen er proporsjonal med farta, og den er der kun ved belastning (altso ikkje når giren står i fri, og i liten grad ved konstant fart). Det "skrapar" også litt i girstanga når eg skal sette den i andre gir.
Bytta olje på girkassa mi igår, og rundt den tappen på pluggen var der ein del spon. Men olja som var der såg ikkje so spesielt gale ut.
Etter oljebytte vare der ingen eller minimal forbedring.
Kan også legge til at eg har dårlege drivknutar som eg burde ha bytta for lengst, men har venta på deler i over 2mnd no. Men drivknutane kan vel ikkje ha noko med saken å gjere?
Snart d?den for girkassa mi?
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Snart døden for girkassa mi?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
jeg har også en durelyd fra girkassa...
lyden er verst på 4. og 5. gir... det har jeg hatt i snart et år. jeg kjenner også igjen det du skriver om skrapelyd i girskift fra 1. til 2. hos meg kommer en FRYKTELIG skrapelyd, som om jeg ikke brukte clutchen
min måte å unngå dette på er å gire seint, liksom ut i fri, å så forsiktig skyve den inn i 2. dette lar seg selvsagt ikke alltid gjøre, når jeg f.eks. skal ut på riksvei med mye trafikk. jeg tror nok girkassa di takker for seg, men enden er ikke nødvendigvis rett rundt hjørnet! 



- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Virker for meg at SAAB sine girkasser på OG900 og gamle 9000 ikke duger til noe.
Noen her som har prøvd andre girkasser på 900 eller 9000 med positivt resultat?
Girkassefeil på forumet er nesten daglig, og begynner å grue meg til min kasse går, hvilket den snart sikkert kommer til å gjøre..
Noen her som har prøvd andre girkasser på 900 eller 9000 med positivt resultat?
Girkassefeil på forumet er nesten daglig, og begynner å grue meg til min kasse går, hvilket den snart sikkert kommer til å gjøre..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
det er ikke til å komme fra, at det er girkassene som er det svakeste leddet. jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som bruker andre girkasser. det eneste jeg vet om er de såkalte "kokill-kassene" hentet fra gamle 4girs 99.. søk på forumet om du vil lese mer om disse. en svenske driver visst å forsterker slike..
tror han kalles låda-jørgen 


- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Det er vel ikke så rart at det er problem med girkasser, serlig i turbo. Kassa er vel konstruert for 100hk, og med 200 blir det ekstrem påkjenning. Manglende oljeskift og dårlig/feil olje gjør vel også sitt.
Gruer meg ikke til girkassen ryker. 5-6000.- for en overhalt kasse er ikke mye, og den er helt grei å skifte. Mye enklere enn det ser ut til. Mange OG900 er 20 år gamle, og da er det ikke rart at noe hender. En bekjent kjørte 650.000km med en 900t16 på 80tallet med samme girkasse. Så kansje det har noe med sjåføren å gjøre. Jobbet med anlegsmaskiner for en del år siden, og vår store skrekk var far som kjøpte maskin som sønnen på 18-20 år skulle kjøre. Garantert problem. De mest utrolige ting gikk i stykker. Make maskin til en 50åring som kjørte og betalte sjøl,var det sjelden eller aldrig problem med.
Min samboer(dame) har kjørt Saab i 25 år uten å ta en eneste girkasse.
Anders
Gruer meg ikke til girkassen ryker. 5-6000.- for en overhalt kasse er ikke mye, og den er helt grei å skifte. Mye enklere enn det ser ut til. Mange OG900 er 20 år gamle, og da er det ikke rart at noe hender. En bekjent kjørte 650.000km med en 900t16 på 80tallet med samme girkasse. Så kansje det har noe med sjåføren å gjøre. Jobbet med anlegsmaskiner for en del år siden, og vår store skrekk var far som kjøpte maskin som sønnen på 18-20 år skulle kjøre. Garantert problem. De mest utrolige ting gikk i stykker. Make maskin til en 50åring som kjørte og betalte sjøl,var det sjelden eller aldrig problem med.
Min samboer(dame) har kjørt Saab i 25 år uten å ta en eneste girkasse.

Anders
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø