nye bremser bak 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

nye bremser bak 9000

Legg inn av 9000 Geir N371 » 05 nov 2005, 11:27

Då har nextgentel endelig fått meg på nett etter en måneds venting. De køddene hadde bare kuttet linjen...herlig service.

Men:
Byttet skiver og klosser bak for et par dager siden, men klossene tar bare ytterst på skiven. Hadde ikke problem med dette fremme.
- For mye kast? (Kunne se et lite kast når jeg snurret skivene.)
- Må lagrene byttes?
- Andre tips før eg begynner å demontere igjen?
- Eller går de seg til etter en liten stund?
(Klossene tar ca halparten av det de skal. Er saab org.)
Geir
-91 9000 CD 2.3i

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 05 nov 2005, 20:26

HAr du husket og slipe vekk rust fra den delen av caliperen som ligger ann mot ytterste klossen.Har vært borte i at der kan det legge seg rust som gjør at du får ugjevnt trykk på klossen.de gamle klossene er tross alt slitt i forhold til de gamle skivene.Skjønner du eller??

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 06 nov 2005, 13:27

saab9000aeron434 skrev:HAr du husket og slipe vekk rust fra den delen av caliperen som ligger ann mot ytterste klossen.Har vært borte i at der kan det legge seg rust som gjør at du får ugjevnt trykk på klossen.de gamle klossene er tross alt slitt i forhold til de gamle skivene.Skjønner du eller??
Takker
Eg bare skrapet litt. Har tenkt å prøve dette. (Pusse litt mer.) Skal ta av kalipperen igjen og se. Dersom klossene tar fint på andre siden er det vel her problemet ligger. Har ikke lyst å bruker penger på nye lager.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 06 nov 2005, 18:20

Hvis lagrene ryker så ville du hørt det.da kommer det rumle lyder.Slip reint slik at caliperen er blank der som den ligger ann mot klossen.hadde samme problem på min helt til eg fant ut hva som var gale.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 nov 2005, 12:52

Angående kast, så skal det ikke gå an å se kast på nye bremsekiver. Sikker på at du har rengjort skikkelig før du monterte? Prøv å ikke skru til skruene som holder bremseskiva så mye, og bruk felgen til å dra til jevnt i flere omganger. Så kan du ettertrekke skruene som holder skiva ved neste hjulskift.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 07 nov 2005, 17:23

Enig, kast som sees med det blotte øye, trur ikke det er normalt. Selv skikkelig skeve fordskiver ser rette ut med det blotte øye.

Er nok møkk på anleggsflaten.

Husk å rengjør bra, varmeavledning er viktig.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 nov 2005, 13:12

saab9000aeron434 skrev:Hvis lagrene ryker så ville du hørt det.da kommer det rumle lyder.Slip reint slik at caliperen er blank der som den ligger ann mot klossen.hadde samme problem på min helt til eg fant ut hva som var gale.
Takker for tipsene forresten.

Pusset litt på kalipperen, så nå tar klossene fint. På baksiden tok de fint fra før, så det var nok litt ujevnt pga rust på anleggsflaten til den fremre klossen.

Når det gjelder kastet har eg gjort godt reint og alt. Men det er såvidt du kan se at det er pittelitt kast når du ser der skiven går mellom festet til kalipperen. Og der er jo bare en millimeter eller to klaring, så det skal ikkje så masse til før du ser en pitteliten variasjon. Er såfall snakk om en brøkdel av en mm. (Eg har godt syn :P ) Det blir sikkert enda mindre når en teiter til felgene...

Men takk igjen for tips alle sammen. Setter pris på å spørre litt her når eg bare er hobbymekaniker... :)
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Svar