Då har nextgentel endelig fått meg på nett etter en måneds venting. De køddene hadde bare kuttet linjen...herlig service.
Men:
Byttet skiver og klosser bak for et par dager siden, men klossene tar bare ytterst på skiven. Hadde ikke problem med dette fremme.
- For mye kast? (Kunne se et lite kast når jeg snurret skivene.)
- Må lagrene byttes?
- Andre tips før eg begynner å demontere igjen?
- Eller går de seg til etter en liten stund?
(Klossene tar ca halparten av det de skal. Er saab org.)
nye bremser bak 9000
Moderator: Moderatorer
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
nye bremser bak 9000
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Takkersaab9000aeron434 skrev:HAr du husket og slipe vekk rust fra den delen av caliperen som ligger ann mot ytterste klossen.Har vært borte i at der kan det legge seg rust som gjør at du får ugjevnt trykk på klossen.de gamle klossene er tross alt slitt i forhold til de gamle skivene.Skjønner du eller??
Eg bare skrapet litt. Har tenkt å prøve dette. (Pusse litt mer.) Skal ta av kalipperen igjen og se. Dersom klossene tar fint på andre siden er det vel her problemet ligger. Har ikke lyst å bruker penger på nye lager.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Angående kast, så skal det ikke gå an å se kast på nye bremsekiver. Sikker på at du har rengjort skikkelig før du monterte? Prøv å ikke skru til skruene som holder bremseskiva så mye, og bruk felgen til å dra til jevnt i flere omganger. Så kan du ettertrekke skruene som holder skiva ved neste hjulskift.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Takker for tipsene forresten.saab9000aeron434 skrev:Hvis lagrene ryker så ville du hørt det.da kommer det rumle lyder.Slip reint slik at caliperen er blank der som den ligger ann mot klossen.hadde samme problem på min helt til eg fant ut hva som var gale.
Pusset litt på kalipperen, så nå tar klossene fint. På baksiden tok de fint fra før, så det var nok litt ujevnt pga rust på anleggsflaten til den fremre klossen.
Når det gjelder kastet har eg gjort godt reint og alt. Men det er såvidt du kan se at det er pittelitt kast når du ser der skiven går mellom festet til kalipperen. Og der er jo bare en millimeter eller to klaring, så det skal ikkje så masse til før du ser en pitteliten variasjon. Er såfall snakk om en brøkdel av en mm. (Eg har godt syn

Men takk igjen for tips alle sammen. Setter pris på å spørre litt her når eg bare er hobbymekaniker...

Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i