bilen "d?r" med en gang! 900i -88

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

bilen "dør" med en gang! 900i -88

Legg inn av Eirik N396 » 13 nov 2005, 14:07

min 900 har nettopp fått byttet toppakning(av en Saab-mekaniker jeg kjenner). og etter at jeg fikk den tilbake så har den ikke vært sitt gamle jeg. den har vært lite villig til å starte når motoren var kald. tror jeg har måttet la startmotoren svive i 5-6 sekunder før bilen startet. og når jeg da slapp nøkkelen, så har den "hostet" litt, ved lavt turtall(rundt 600), for så å ta seg opp, og være som den skal. nå har jeg nettopp justert tenninga, men fant ut at jeg skulle rense tomgangsregulatoren i går, da turtallet falt litt langt ned hver gang jeg slapp gassen. da jeg hadde renset den, så startet bilen som en drøm, og sveiv flottere enn noensinne, det vil si at turtallet stabiliserte seg rundt 900 med en gang jeg slapp gassen. men jeg brukte aldri bilen etter det, i går.

nå kommer mysteriet:
jeg skulle ut i dag, og flytte bilen, og da startet den - men det hørtes jo ut som om den sveiv på 3 sylindre! den ristet noe verre, og med en gang jeg slapp clutchen forsiktig ut, så stoppet den. jeg vett ikke hvor mange ganger jeg prøvde, uten nytte. motoren dauer kort tid etter at jeg har startet den. og det er umulig å flytte på bilen uten at den dauer. når jeg prøver å gi gass, så steg turtallet svært sakte oppover (litt ujevnt), og kom ikke lenger enn omtrent 3000, når gassen var i bånn. andre ganger da jeg prøvde å gi gass, så døde den bare med en gang.
jeg kan med det samme legge til at bilen har dratt litt merkelig rundt 3000rpm når jeg gir full gass på 1./2./3. og jeg har hatt inntrykk av at den har akselerert litt dårligere enn før den fikk ny toppakning.

noen som vet råd? takk til alle som gadd å lese :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 13 nov 2005, 16:49

Ta en standard-service på den, bytt tennplugger, fordelerlogg, rotor.. peil motorolje og girolje, etterfyll eller bytt ut om nødvendig (husk oljefilteret og da)

Høres ellers ut som min bil ei stund, da var ene innsprøytningsdysa gåen, så bilen gikk som ei hore.. hehe.. men det ordna seg etter nye dyser..

Bare å ta ut alle dysene og start bilen, se hvordan spruten fra de ser ut..

Kjørte Saaben min 3 Km en gang på 1 (EN) plugg.. det er fantastisk!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 nov 2005, 20:28

det viste seg at mine nye NGK-plugger (som ble satt i etter toppakningbytte) var helt svarte av sot! :shock: så jeg satte bare i noen gamle jeg hadde, og da startet bilen helt fint! :) men jeg lurer på hva som er galt, når de blir så raskt skitne! merkelig! :? de har blitt helt tilsotet på under en måned!

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 13 nov 2005, 20:58

... men nå er alt greitt????
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 nov 2005, 23:14

oisann. jeg tenkte å skrive melding til deg erik, og si at jeg fikk det til. men glemte det visst :) ja, nå ser alt ut til å være greit. men det må jo være noe som ikke stemmer, når pluggene blir så fort skitne. så det må undersøkes nærmere!

men bilen virket ihvertfall grei da jeg satte i rene plugger. selv om det sikkert bare er et spørsmål om tid før det er likt igjen. jeg kan jo legge til at bilen hadde ganske lav tomgang, men jeg får prøve å stille den på nytt, og se om dette hjelper.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 nov 2005, 23:20

for feit blanding, eller så får du olje i blandinga..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 nov 2005, 23:38

Datapaal N526 skrev:for feit blanding, eller så får du olje i blandinga..
fortell mer :D jeg mener, hva skal jeg se nærmere på da?

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 14 nov 2005, 00:07

Skjæveland N396 skrev:
Datapaal N526 skrev:for feit blanding, eller så får du olje i blandinga..
fortell mer :D jeg mener, hva skal jeg se nærmere på da?
LMM? :?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 nov 2005, 00:48

jeg veit ikke om 900i har lmm, men shekk den hvis den har det... tror du har k-jet insprut jeg..
temp sensoren på insuget er også viktig.. hvis den gir feile verdier, så tror elektronikken at bilen er kald hele tiden eller omvendt.. kan du skrive litt mere info om hvilken type innsprøyt du har? om du har noe elektronikk på bilen?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 nov 2005, 12:11

Skjæveland N396 skrev:det viste seg at mine nye NGK-plugger (som ble satt i etter toppakningbytte) var helt svarte av sot!
Om pluggane er tørre og er sota, då er det som enkete her seier tegn på at motoren går for feitt. Det kan bero på for mykje bensin, eller for lite luft.
Er pluggane derimot oljete, kan det bero på slitte stempelringar.
Din 8v-motor har K-Jet innsprøytning, og den har ei slags form for luftmengdemålar.
Ang. metoder for feilsøking ville eg fysst kontrollert temperaturgivaren, den skal ha ein motstand på 5800 ohm med 0 grader, 2600ohm ved 20 grader og 320ohm ved 80 grader. Mest aktuellt vil då være å varmkøyre bilen, for å deretter måle.
Ellers vil det då være å sjekke for luftlekasjer, ein klassikar er ventilen på lufttanken som sit i innerskjermen på passasjersida, nesten bak ved døra.
LMM kan også være syndaren, men so viudt eg veit må den berre prøvebyttast, men kan vel ikkje måle ut nokre verdiar av den på K-jet.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 nov 2005, 13:54

Hjelle, N6 skrev: Er pluggane derimot oljete, kan det bero på slitte stempelringar.
jeg er redd det hørtes mer beskrivende ut ja.. :? (hva sier du eliah, som har sett dem?) jeg får vel se på de enkle tingene som ble nevnt først, og ta det derfra da!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 nov 2005, 13:58

Skjæveland N396 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Er pluggane derimot oljete, kan det bero på slitte stempelringar.
jeg er redd det hørtes mer beskrivende ut ja.. :? (hva sier du eliah, som har sett dem?) jeg får vel se på de enkle tingene som ble nevnt først, og ta det derfra da!
Ein kompresjonstest vil vel kunne gi deg svar på det.

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 14 nov 2005, 18:57

... snakket med einar i dag, han sa du hadde en t-8 motor stående utenfor jobben hans (huff det må bli vått i regnet), er det ikke bare å kjøre med de "nye" pluggene og se om de også skitnes til, og så evt montere turbo-motor i stedet for å klusse med de andre greiene :D ...
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 nov 2005, 20:36

Erik N21 skrev:... snakket med einar i dag, han sa du hadde en t-8 motor stående utenfor jobben hans (huff det må bli vått i regnet), er det ikke bare å kjøre med de "nye" pluggene og se om de også skitnes til, og så evt montere turbo-motor i stedet for å klusse med de andre greiene :D ...
jo det stemmer jo.. :) får se hva det blir til! men jeg skal hente den motoren snarest! :)

EDIT: Hvem foretar komp.test? vanlige verksteder? hva ligger prisen omtrent på?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 nov 2005, 13:46

siste nytt: jeg har ikke gjort så mye med dette, da det er midt i eksamenstida, og jeg har (desverre) andre ting å gjøre enn å skru saab.
men igår skjedde det igjen! jeg skulle starte bilen på kvelden. det gikk greit, og jeg rygget opp en liten bakke, for å få snu.. så satte jeg den i 1. og begynte å kjøre.. så kjørte jeg 5 meter, og motoren var plutselig iferd me å bli kvalt.. så jeg prøvde å slippe clutchen FORSIKTIG ut igjen, men det hjalp ikke. med EN gang motoren får bittelitt å dra på, så gir den opp. det foregikk akkurat som sist!
så idag reiste jeg for å hente den hjem, og tok med noen gamle plugger som jeg satte i. og de pluggene som var (gamle men) rene for to uker siden, var nå helt(!) tilgriset på enden. luktet bensin, og så oljete ut.. er det stempelringene? :(

Svar