Nei. Kjøpsloven gjelder uansett garantivilkår.
Garanti er noe som gir bedre rettigheter enn kjøpslovens reklamasjon. Hvis ikke så er det ikke lov å kalle det garanti. Riktignok kan kjøpslovens reklamasjonsvillår gjøres dårligere dersom kjøper er spesifikt gjordt oppmerksom på at "det er ikke meningen" at produktet skal vare lenger enn en viss tid, eller dersom det er åpenbart at det ikke skal vare en viss tid. Tørkerull for eksempel.
En magnetventil derimot, må man kunne forvente varer en stund. Dersom det er meningen den skal vare vesentlig lenger enn to år, noe jeg tør påstå at man kan forvente av slike ting, så er det fem år reklamasjonsrett. Dersom den er forventet å vare omtrent to år, så er det to års reklamasjonsrett. Dersom den er forventet å vare 2 måneder, men selger _ikke_ opplyser om det, så er det 2 år reklamasjonsrett. Han har heller ikke lov til å gi deg nytt produkt og da påstå at det er 2 måndeders holbarhetstid. Han må da enten godta nye 2 år reklamasjon eller gi pengen tilbake.
En selger har heller ikke lov til å si at du ikke kan forvente en sofa å var lenger enn 6 måneder. Da gjelder heller ikke en underskrevet kontrakt, for en sofa skal uansett vare minst 5 år, og har da uansett 5 års reklamasjonsrett.
Dette gjelder også slitedeler som ikke har vært missbrukt. Bruker du en saks til å klippe i stykker femtiøringer, så er det missbruk. Dersom du ikke klipper annet enn ark og andre vanlige ting å klippe, så har du faktisk 5 års reklamasjonsrett på den også. Det at den blir sløv med åra må man forvente, så sliping av saksa må du gjøre selv. Dersom saksa går i stykker derimot, uten noen god grunn, skal du få reparert den, eller en ny en. Denne er det nå nye 5 års reklamasjon på. Hvis reparert gjelder det for delen som ble reparert. Fikk du ny, gjelder det for hele gjenstanden. Derfor er det viktig å få kvittering på bytter og reparasjoner.
Ta en opphengskule for eksempel. Den kan du forvente at varer minst 2 år uten unormal bruk. Kjører du rally, får du neppe pengene igjen. Dersom den står på en vanlig bil, så har du 2 års reklamasjonsrett på den. Er det gjordt på verksted så gjelder det også for jobben, så de skal bytte den nye kula gratis også. Dette er noe jeg ikke krever, men strengt tatt har jeg rett på det. Unormal slitasje ved normalt bruk er reklamasjonsberettiget.
Kjøpsloven sier også at dersom noe du har kjøpt har ødelagt masse annet også, si en takvifte mister et blad, og bladet knuser TVen din, så skal butikken som solgte vifta også betale for TVen.
Punkterer et dekk uten at det har vært unormal bruk, og du med det ødelegger felgen, så skal dekkselgeren betale. Det er han som har bevis byrden, og må bevise at du har kjørt på en fortauskant eller glass eller noe slikt for å slippe å betale. Han må vise at du har gjordt noe feil. Vise til et kutt i dekket, en spiker, eller tydelige tegn på at du har kjørt på fortauskant eller på andre måter "misbrukt" dekket. Det samme gjelder forøvrig en clutch. Ved bykjøring vil jeg si at den har 2 års reklamasjonstid, mens ved langkjøring bør den ha 5 års reklamasjonstid.
Vi har verdens beste forbrukerlover i Norge. Synd at så veldig få er klar over det.
Denne ventilen går
definitivt under reklamasjon. Det gjelder samme hva butikken sier om garanti. Det står spesifikt i loven at garantien kan ikke kutte ned på rettighetene loven gir deg. Dersom selger ikke har din underskrift på at du godtar at levetiden på det du kjøper er dårligere enn kjøpslove krever (2 år), så har han en svært dårlig sak.
Jeg ville tatt med meg kvitteringene fra alle ventilene og krevd pengene tilbake.
Trenger du hjelp til argumentasjon, så bare si ifra. Jeg har ennå ikke tapt en slik diskusjon i en butikk når jeg har hatt retten på min side. Jeg har forsøkt meg noen ganger uten å være 100% sikker på min rett, og noen ganger går det, andre ikke. En gang måtte jeg riktignok stå på disken og lese høyt fra kjøpsloven, samt spørre sjefen i butikken om ikke de også måtte følge norske lover slik som alle andre her i landet. Jeg hadde rett, og fikk det
-Morgan-