F?r ikke starte
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Får ikke starte
Bilen min, en 900 Aero 1985 vil ikke starte. Kjørte bilen en 7-8 mil, for så å stoppe bilen. Da jeg skulle starte igjen med en gang var det helt dødt.
Bilen drar bra på starteren, men jeg hører ikke noe fra bensinpumpa.
Skjedde det samme for noen uker siden, hadde kjørt med en biltralle ca 5 mil, så stoppet jeg bilen, så noen minutter senere vil den ikke i gang igjen. Prøver da å dra den i gang, og da starter den selv om den går litt urent de første sekundene, etter dette har den fungert som den skal til i dag. Skal også nevnes at til tider har det luftet litt bensin inne i bilen.
Hva kan det være? Noen gode tips? Skulle absolut ha fått med meg bilen hjem for egen maskin.
Hans W
Bilen drar bra på starteren, men jeg hører ikke noe fra bensinpumpa.
Skjedde det samme for noen uker siden, hadde kjørt med en biltralle ca 5 mil, så stoppet jeg bilen, så noen minutter senere vil den ikke i gang igjen. Prøver da å dra den i gang, og da starter den selv om den går litt urent de første sekundene, etter dette har den fungert som den skal til i dag. Skal også nevnes at til tider har det luftet litt bensin inne i bilen.
Hva kan det være? Noen gode tips? Skulle absolut ha fått med meg bilen hjem for egen maskin.
Hans W
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Hmmmm
Det kan vel være både bensinpumpereleet (isåfall rart med den lukta..) og selve bensinpumpa....HansWF skrev:I dag tidlig startet den igjen, hva kan det være?
Hører du lyd fra den når du prøver å starte?
Ikke sett noen lekkasjer enten i motorrom eller ved tanken bak?
Ta av platen(-e) som ligger i bunnen av bagasjerommet, så blir det lettere å komme til, samt at du lettere hører bensinpumpa gå!
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
sikkert noe med tenninga:P pleier alltid å være noe med tenninga.. rotoren pleier å sprekke(overslag) men gå over å shekk om pumpa går under start.. hvis det gjør det, så se på tendinga.. siden du må dra den i gang, så tyder det på dårlig tenning 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Hører ikke bensinpumpa gå, men det er en del støy fra veien her som kanskje overdøver. Pumpa fungerer vel så lenge motoren starter å går fint, men så er det å finne ut hva som gjør at bilen av ikke vil starte av og til.
Skiftet plugger, fordelerlokk, rotor etter forrige stopp, og trodde det ble bra. Noe andre tenningsdeler som kan forårsake dette problemet?
Hadde en 1993 900 før som bensinpumpa gikk på, men den tente noen slag før den stoppet igjen, mens bilen jeg har nå blir helt død. Men det kan vel være forskjelllig fra bil til bil.
Skiftet plugger, fordelerlokk, rotor etter forrige stopp, og trodde det ble bra. Noe andre tenningsdeler som kan forårsake dette problemet?
Hadde en 1993 900 før som bensinpumpa gikk på, men den tente noen slag før den stoppet igjen, mens bilen jeg har nå blir helt død. Men det kan vel være forskjelllig fra bil til bil.
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
bytt rotoren din du:PHansWF skrev:Da skal jeg sjekke dette nærmere. Har foresten ikke byttet rotor, da jeg fikk feil hos Saab. Pusset bare av den gamle litt. Skal få byttet denne, så kan en jo håpe på at det er så enkelt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
mål motstanden over coil..saabanders skrev:Kan vere coil ja, og tenningsmodul. De tar av og til slutt litt etter hvert.
Anders
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Skal du bytte rotor må du bytte fordelerlokk med det samme. Disse skal byttes relativt ofte, ved hvert 3-5 pluggbytte omtrent.
Hvis du bare har problemer når motoren er varm så kan det skyldes at den får for mye bensin. Feil med tenning, temperaturgiver e.l. Virker som du får full choke hver gang du starter. Venter du til bilen blir kald starter den trolig lett igjen hvis du ikke har pumpet den full av bensin. Enkleste måten å bli kvitt bensin hvis den har rent full er å dra den rundt litt når sikringen til bensinpumpa er tatt ut.
Hvis du bare har problemer når motoren er varm så kan det skyldes at den får for mye bensin. Feil med tenning, temperaturgiver e.l. Virker som du får full choke hver gang du starter. Venter du til bilen blir kald starter den trolig lett igjen hvis du ikke har pumpet den full av bensin. Enkleste måten å bli kvitt bensin hvis den har rent full er å dra den rundt litt når sikringen til bensinpumpa er tatt ut.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Har byttet fordelerlokk, fikk feil rotor, så jeg skal bytte den da jeg kommer hjem. Jeg kom også på tanken at "choken" gjør som den selv vil. Men bilen blir jo stort sett brukt til å kjøre mellom Ås og Hamar, en strekning på ca 150 km, og det har ikke vært noen problemer da. Hva er det foresten som styrer "choken", og i tilfelle bør byttes ut. (Har den "pluggen" som sitter midt på innsuget noe med dette å gjøre?)
Skal hjem i helga, så da får jeg feilsøke litt da.
Takk for alle gode tips.
Skal hjem i helga, så da får jeg feilsøke litt da.
Takk for alle gode tips.