Bare dritvarmt eller iskallt i min 9000? OPPDATERT!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Bare dritvarmt eller iskallt i min 9000? OPPDATERT!!

Legg inn av Petter 900 T » 22 nov 2005, 14:37

Når bilen er normalvarn funker varmen, men når jeg står i kø og bilen blir litt varmere enn normalt, så blåser det plutselig bare kallt?

både på Auto og econ...

Bilen er en 92 CSE.

Hvor begynner feilsøkningen?

Petter
Sist redigert av Petter 900 T den 24 nov 2005, 20:35, redigert 1 gang totalt.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 nov 2005, 15:26

Den lille vifteføleren til kupetemperaturen, sitter under setevarmen. Ellers blir det å bytte ACC-panel, lån et og prøv først.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 22 nov 2005, 15:59

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

shit

Legg inn av Petter 900 T » 24 nov 2005, 20:42

Sjekka alt!

Ohma de forskjellige følerene, lå melom 10.6 og 11 K ohm...

Spjellet går kun opp når varmen settes på "HI", så fort den settes på 27 eller lavere går spjellet helt igjen! :D

Bytta tempføleren i bilen, bytta ACC unit, sjekka resten...

Eneste som ikke er byttet er motoren som trekker/dytter spjellet opp/igjen...

Tips som fører til oppklaring av saken belønnes med en Turbo :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 24 nov 2005, 23:31

Har du prøvd å unngå køkjøring :idea:
Hilsen Ole-P. N-154

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: shit

Legg inn av TurboLars N383 » 24 nov 2005, 23:36

Petter-900-T skrev:Sjekka alt!

Eneste som ikke er byttet er motoren som trekker/dytter spjellet opp/igjen...

Petter

Har hørt at denne kan være lumpen , prøve å bytte :) ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: shit

Legg inn av Petter 900 T » 25 nov 2005, 07:28

TurboLars N383 skrev:
Har hørt at denne kan være lumpen , prøve å bytte :) ?

Skal det, men den sitter ikke akkurat lett til...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 nov 2005, 14:56

Har du prøvd noko so enkelt som å sjekke at til sensoren til radiatorvifta er skikkilig skrudd åt? Og termostaten reknar eg med virkar?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 25 nov 2005, 15:55

Tips som fører til oppklaring av saken belønnes med en Turbo :D


gid jeg kunne saab 9000! :)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 25 nov 2005, 16:09

Sånn var cabben jeg hadde også, bytta bare termostat samt kjørte en liten flush av systemet.

vips!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 25 nov 2005, 16:53

fikk noe sånn på den gammle 9000 jeg hadde(87 mod med klima), der tømmte jeg ut allt vann ut med termostat spylte godt med hageslangen igjennom hele systemet,satt iny termostat å vips var den frisk igjen,,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: shit

Legg inn av Tor N12 » 25 nov 2005, 19:42

Petter-900-T skrev:
TurboLars N383 skrev:
Har hørt at denne kan være lumpen , prøve å bytte :) ?

Skal det, men den sitter ikke akkurat lett til...

Petter
Har du kalibrert systemet da?

Hold inne Auto og Vent samtidig i noen sekunder, da starter en kalibreringsprosess som tar et lite min...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: shit

Legg inn av Petter 900 T » 25 nov 2005, 23:56

TT N12 skrev: Hold inne Auto og Vent samtidig i noen sekunder, da starter en kalibreringsprosess som tar et lite min...
Jepp, flere ganger...

Med den ene acc uniten så står det 2 i displayet ved opstart før gradene kommer (antall feil ?) med den andre så er det rett på gradane. Dog er feilen der uansett...

Hvis det hjelper å bytte termostat så blir jeg imponert, vært et forsøk dog...

Fortsett med gode råd, jeg har ikke tid til å reparere før mandag uansett!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 26 nov 2005, 00:00

Hjelle, N6 skrev:Har du prøvd noko so enkelt som å sjekke at til sensoren til radiatorvifta er skikkilig skrudd åt? Og termostaten reknar eg med virkar?
Vifta starter og stopper som den skal iallefall, får fort riktig arbeidstemp, hadde en termostat som ikke var med i en annen 9000, da ble det ikke særlig varmt...

Merk: dette er ACC 2, annet system enn før 90...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: shit

Legg inn av Tor N12 » 26 nov 2005, 01:19

Petter-900-T skrev:
TT N12 skrev: Hold inne Auto og Vent samtidig i noen sekunder, da starter en kalibreringsprosess som tar et lite min...
Jepp, flere ganger...

Med den ene acc uniten så står det 2 i displayet ved opstart før gradene kommer (antall feil ?) med den andre så er det rett på gradane. Dog er feilen der uansett...

Hvis det hjelper å bytte termostat så blir jeg imponert, vært et forsøk dog...

Fortsett med gode råd, jeg har ikke tid til å reparere før mandag uansett!

Petter
Da bør du lese av feilkodene....
hver gang du kalibrerer så slettes kodene så om de kommer tilbake etterpå så har du jo en feil.... Du bør kunne bruke dem til å finne feilen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar