Oppstiving av en Cab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lars i Stavanger
Innlegg: 4
Registrert: 29 nov 2005, 18:02
Sted: Stavanger

Oppstiving av en Cab

Legg inn av Lars i Stavanger » 29 nov 2005, 18:06

Hei.
Har en Saab 900 SE 2.0 Turbo Cab som jeg har lyst til å stive opp. Hvordan skal jeg gjøre det, og hvilke produkter bør jeg kjøpe?
Jeg er lei av å "falle" ut av svingene, grunnet originale dempere og mykt karroseri.

Lars :oops:
Saab 900 SE 2.0 Turbo Cabrio

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 29 nov 2005, 18:31

På en Ng900 så hjälper det massa att byta till Polyuretan foringer i understellet.
Nästa steg är fjädrar + stötdämpare och så sist men inte minst, 6punkt subframebrace!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars i Stavanger
Innlegg: 4
Registrert: 29 nov 2005, 18:02
Sted: Stavanger

Legg inn av Lars i Stavanger » 29 nov 2005, 19:13

Hei Anders.

Takker for raskt svar. Da har jeg oppfølgende spørsmål:

Hvor får jeg tak i Polyuretan foringer?
Hvilke fjærer og dempere anbefales?

Lars :shock:
Saab 900 SE 2.0 Turbo Cabrio

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 29 nov 2005, 19:32

Anders har ihvertfall anbefalt meg å gå for Koni dempere og H&R Fjærer..
Foringene det snakkes om er Powerflex, ganske dyre, men visstnok verdt det :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 nov 2005, 21:29

http://www.speedpartsnorway.no har nok de foringene til deg. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Lars i Stavanger
Innlegg: 4
Registrert: 29 nov 2005, 18:02
Sted: Stavanger

Legg inn av Lars i Stavanger » 29 nov 2005, 22:35

Hei igjen.

Takker for alle råd. Nå vet jeg å navigere meg frem i jungelen. Det blir nok full pakke til våren. :P
Saab 900 SE 2.0 Turbo Cabrio

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Oppstiving av en Cab

Legg inn av Viggen-51 » 30 nov 2005, 15:50

ut218 skrev: Cab er og blir en bedagelig cruiser.
Ikke helt enig der nei ! :wink: :wink: 8) 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Oppstiving av en Cab

Legg inn av Joachim N370 » 30 nov 2005, 16:00

Viggen-51 skrev:
ut218 skrev: Cab er og blir en bedagelig cruiser.
Ikke helt enig der nei ! :wink: :wink: 8) 8)
Slenger meg på Viggen-51! 8)
9³ TurboX

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Oppstiving av en Cab

Legg inn av ut218 » 30 nov 2005, 16:34

Viggen-51 skrev:
ut218 skrev: Cab er og blir en bedagelig cruiser.
Ikke helt enig der nei ! :wink: :wink: 8) 8)
viggen er da gromt da. Går ihvertfall veldig fort...
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Lars i Stavanger
Innlegg: 4
Registrert: 29 nov 2005, 18:02
Sted: Stavanger

Legg inn av Lars i Stavanger » 30 nov 2005, 21:14

Til ut 218

Det er ikke snakk om å kjøre rally her, snarere at bilen oppfører seg bedre. Prøvde en 04 cab, og det var en helt annen bil. Er vel interessert i å nærme meg noe som kan ligne et originalt sportsunderstell.

Vet ikke om jeg likte tonen....

:cry: Lars
Saab 900 SE 2.0 Turbo Cabrio

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 30 nov 2005, 21:41

Sleng på HR/koni eller tilsvarende så får du nok en bil du blir veldig fornøyd med! :D

Kjører cab selv, riktignok en eldre enn din som jeg har senkesett og stivere dempere på, er kjempefornøyd jeg!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 30 nov 2005, 22:03

Lars i Stavanger skrev:Til ut 218

Det er ikke snakk om å kjøre rally her, snarere at bilen oppfører seg bedre. Prøvde en 04 cab, og det var en helt annen bil. Er vel interessert i å nærme meg noe som kan ligne et originalt sportsunderstell.

Vet ikke om jeg likte tonen....

:cry: Lars
Du har fin bil har du. Kanskje 90tallets nest fineste cab, etter gammelcabben. Men klart det det viktigste med styringen på den bilen er vel vel stivheten i fronten, så ikke hjulvinkler og sporvidde får endret seg. Kan hende et senkesett hjelper endel, men da blir det mindre cruiser, og mer humpty dumpty.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 nov 2005, 23:17

Humpty dumpty??
Visst blir bilen något styvare med H&R men det som värkligen gör en bil "stuttig" är hårda stötdämpare!
Polyuretan-foringer gör bara så att man får bevegelsen i "rätt" rettning och inte flex i "fel" rettning, dom fortplantar också lite mer "stöy" in i coupe'n men det är inget som man lägger märke till i en cab.
Men den förbättring av väghållningen som dom medför överstiger vida det eventuella oljud dom tillför!!
Det gör heller inte någon skillnad i min bil, fast den har ju ganska "spartansk" inredning oavsett... hehe...
När du sen är lei "torque-steer" så är en 6pkt subframebrace ett "må ha" på Ng900/Og9-3 och för en 9-3 Viggen är detta ett must!
Den som inte tror mig vad gäller det staget kan få sitta på en tur å hålla i ratten med en hand när jag ger fullt på 2:a och 3:e gir!
Nu är det många som inte kommer att tro mig bara för att få sitta på en tur, men det kommer att ordnas ett tillfälle i vår då det blir möjlighet att få sitta på oavsett.
När och var är inte bestämt än...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 01 des 2005, 08:12

Da har jeg slettet alle innlegg som var OT

Hold dere til Temaet folkens! Ingen grunn til å skeie ut i det vie og det breie når det er et veldig enkelt spørsmål han spør om.

Personlige meninger om andres øyenstener kan vi spare oss for, spesiellt de som går i negativ retning! Dette forumet er for saab-eiere, entusiaster og saabofile, så da har vi vel ikke noe stygt å si om noen av våre vakre biler? Har du noe stygt å si så hold det for deg selv i stedet for å ødelegge et såpass seriøst forum vi har her.

Så fra nå: Hold dere til TOPIC!

mvh
Moderator
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar