N?r kom den nye faceliften p? og900 egentlig?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Når kom den nye faceliften på og900 egentlig?

Legg inn av Griffin N430 » 10 des 2005, 20:24

Har fått det for meg at de gamle "raka" fangerene ble byttet til mer aerodynamiske på 1987 mod og nyere, men det er jo en del 900`er som har den gamle fronten i 1987 også!
Var det levert begge typene i 1987 da?

De nye bremsene (9000 bremsene) kom i 1988 på 900`n, ikke sant? Så på 1987 og gamlere så var det vanlige skiver, altså ikke ventilerte og framhjulsbrekk?
Sist redigert av Griffin N430 den 10 des 2005, 22:58, redigert 1 gang totalt.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 10 des 2005, 21:22

Faceliften , altså fangere lykter osv kom vel i 87 .
Jeg har aldri sett 87modell med pre87 utseènde :?
9000bremser og sikkert fler oppgraderinger kom vel i slutten av 87 Sikkert noen som har mer detaljert info 8)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 10 des 2005, 22:23

TurboLars N383 skrev:Faceliften , altså fangere lykter osv kom vel i 87 .
Jeg har aldri sett 87modell med pre87 utseènde :?
9000bremser og sikkert fler oppgraderinger kom vel i slutten av 87 Sikkert noen som har mer detaljert info 8)
Søker du på 87 mod. 900 på autodb.no, så kommer det opp flere. Både sedan og cc..! Delebilen jeg kjøpte var også en 87 mod T8 med den gamle fronten...!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Når kom de nye fangerene på og900 egentlig?

Legg inn av Morten-N146 » 10 des 2005, 22:24

Griffin N430 skrev:Har fått det for meg at de gamle "raka" fangerene ble byttet til mer aerodynamiske på 1987 mod og nyere, men det er jo en del 900`er som har den gamle fronten i 1987 også!
Var det levert begge typene i 1987 da?

De nye bremsene (9000 bremsene) kom i 1988 på 900`n, ikke sant? Så på 1987 og gamlere så var det vanlige skiver, altså ikke ventilerte og framhjulsbrekk?
Tror den du sikter til er en overligger. Det finnes også og900 registrert i 86 som har facelift men som da er 87 mod.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 des 2005, 22:51

Er en meget informativ film om dette på http://www.saabvideos.com/.

Varer hele 32 minutter (tror jeg).

Filmen heter "Saab Product Information Promo" og er fra 1987 :)

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 11 des 2005, 00:08

Fabrikkene setter årsmodell ut fra att de i regel producerer årets modell fram till sommeren. Etter sommeren ( fellesferien ) kommer nye modeller, dvs att 88 års modeller kom på høsten 1987. I Sverige var vi seine med å ta opp den nye skikken ( eller uskikken ) att bilene får årsmodell efter det året de registreres. Men slik er det nu også i Sverige.

Det betyr at modellår er uintressant, om bilen er en 2003 års modell som blir registrert første gang 2005 får den årsmodell 2005.. Ikke særlig praktisk, synes da jeg.
Men farbrikkene gjør fremdeles sitt modellskifte på høsten, så blant de som i papirene første gang ble registrert høsten 2004, finnes det biler både av 2004 og 2005 års " fabriksårsmodell ".
Ikke helt enkelt å holde greie på, spør du meg.

Om noen av de bilene du har sett har blitt registrert efter den gamle eller nye ordningen, vet jeg ikke, og har heller ingen aning om når Norge begynte med den der uskikken. I Sverige gjaldt i alle fall 1987 fremdeles den gamle ordningen med at fabrikken ( og ikke registreringsdato ) satte årsmodellen.


Så til spørsmålet om de gamle fangerne fanns på 1987 års modell, dvs fantes det noen offisiell 87-modell med de gamle fangerne.

Svaret på det er faktisk ja.

Saab hade det året en 87-modell modell som kaltes
Saab 900 ( uten noen ekstra bokstaver efterpå ) Den ble levert med den gamle karossen ( fangerne ) og bare levert som to og fire-dørs i følge mine oppgaver, hadde bare enforgassermotoren på 100 hk ( uten katalysator ), samt bare 4-girs kasse. ( Ikke 5 girs og ikke automat )
Kostet her i landet ca 7000 kr mindre enn neste modell

Resten av 900 1987 hadde alle den nye fronten og den billigste av disse var
Saab 900 c, ble levert som både 2,3, 4 og 5 dørs, fremdeles enkelforgassermotoren ( uten katalysator ), men med 5-girs manuell eller 3 girs automat
Neste modell i serien var
Saab 900i, som fanns som 2,3,4 og 5 dørs, og ble levert med insprøytningsmotoren på 108 hk ( med katalysator ) og 118 ( uten ). 5 girs manuell eller 3 - girs automat.

Så fanns natrurligvis
900 turbo med 8-ventilersmotoren på 140 og 155 hk ( med og uten katalysator ) og den ble levert som 2,3,4 og 5 dørs og som i likhet med alle foran på listen hadde vanlige, ikke ventilerte bremser. 5 girs manuell og 3-girs automat fanns å velge på.

Toppmodellen 1987 hette
Saab 900 turbo 16 Aero, og den ble bare levert som 3-dørs og skall ha hatt takluke som standard, ble levert bare med 5 girs manuell låda, ikke automat og den kunne heller ikke fås med katalysator ! 16-ventilern ga 175 hester i denne utførelse.
På denne modellen var framskivene ventilerte !

Den absolutte toppmodellen var
Saab 900 turbo 16 cabriolet som hadde samme spesifikasjoner som turbo 16 Aero, 16-ventilsmotor, 175 hk, ingen katalysator og heller ikke noen automatkasse. Ventilerte framskiver. Derimot var cabben utstyrt med AC som standard!!

( Alle utstyrsoppgaver refererer til svenske forhold, det varierer jo en hel del blant importlandene som kjent. ) Jeg holder det faktisk for ganske trolig at man til Norge leverte biler, kanskje også 900 kombikupe med gamle fronten - da de sikkert ble ordentlig billigere med tanke på de koselige avgifter som Norge holder seg med.

Så svaret er att det faktisk 1987 i Sverige i alle fall fanns en 900-modell som ble levert med den gamle fronten.

Når det gjelder 1988 har jeg ikke funnet mine papirer - så der vet jeg ikke om det fanns noen offisiell model med den gamle fronten.
Ettersom jeg selv eier en slik bil, vet jeg jo att de leverte den gamle fronten også 1988 !!

Sannsynligvis var dette dog i en liten mengde, og bare til postverket.
Min bil er derfor utstyrt med høyreratt ( postbil ) har standard SAAB rødfarge og er en 3 dørs cc med forgassermotor uten katalysator ( 100 hk ) og 4-girs kasse. Derimot har den 1988 års bremser med handbremsen bak og naturligvis samme bolt-cirkel og bremser som 9000 med ventilerte skiver frem. Det er en ekte 1988, men altså sannsynligvs en special edition som bare postverket fikk -- og sannsynligvis billig.

Så vet noen noe mer når det gjelder 1988 års modell, skriv gjerne i det. Historie er faktisk ganske morro.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 des 2005, 01:35

doc N544 skrev: Sannsynligvis var dette dog i en liten mengde, og bare til postverket.
Min bil er derfor utstyrt med høyreratt ( postbil )
Nå kan du jo kjøre post med limmoen :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 12:01

Litt feil å kalle det 9000 bremser, men de ligner!

Calipperene på 9000 er større enn på 900, bak er de like.

Så 9000 calippere på 900, det gjør susen! (trenger lengre bremseslanger da...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 des 2005, 12:57

Årsmodell på selve bilen har ingenting med når bilen ble førstegangsreg. er bilen produsert i 1987 så er det en 1987 modell, men (som nevnt) så kan fabrikken starte produksjon av 88 modeller i 1987, men dette går fram av chassisnr og IKKE av første gangs reg.

Det er derfor man må være obs med å sjekke chassisnr når man skal kjøpe bil sånn at man ikke blir lurt for en årsmod. :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 des 2005, 13:41

TT N12 skrev:
doc N544 skrev:Sannsynligvis var dette dog i en liten mengde, og bare til postverket.
Min bil er derfor utstyrt med høyreratt ( postbil )
Nå kan du jo kjøre post med limmoen :wink:
hehe...
Kunne ta levd med ein slik postbil ;)

Men du Doc, er ikkje postbilane i Sverige gule då, eller er dette ein "norsk" bil?

Ellers er naturligvis det du seier om M87 900/900c korrekt.
Etter det eg huskar gjaldt det same som M88, basismodellen 900 hadde den gamle boltsirkelen og fangarane, men desse modellame gikk ut under M88 (altså 900 og 900c) sidan kravet om kat. kom.

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 11 des 2005, 14:34

Hjelle, N6 skrev:
TT N12 skrev:
doc N544 skrev:Sannsynligvis var dette dog i en liten mengde, og bare til postverket.
Min bil er derfor utstyrt med høyreratt ( postbil )
Nå kan du jo kjøre post med limmoen :wink:
hehe...
Kunne ta levd med ein slik postbil ;)

Men du Doc, er ikkje postbilane i Sverige gule då, eller er dette ein "norsk" bil?

Ellers er naturligvis det du seier om M87 900/900c korrekt.
Etter det eg huskar gjaldt det same som M88, basismodellen 900 hadde den gamle boltsirkelen og fangarane, men desse modellame gikk ut
under M88 (altså 900 og 900c) sidan kravet om kat. kom.
Jo, postbilene er gule i Sverige ( Postverkets egne ) men lantbrevbärarna kjøpte sine biler selv og fikk vel km-erstattning. Att Postverket gkk in gjorde sannsynligvis denne serien mye billigere. De er populære fremdeles pga høyrestyrningen hos avisbudene.

Ellers TT - det var jo en fin ide, da behøver jeg jo bare stå opp litt tidligere og så kan jeg jo tjene noen ekstra kroner. Får jo plass for mye aviser i limmon.

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 11 des 2005, 14:37

Petter-900-T skrev:Litt feil å kalle det 9000 bremser, men de ligner!

Calipperene på 9000 er større enn på 900, bak er de like.

Så 9000 calippere på 900, det gjør susen! (trenger lengre bremseslanger da...)

Petter
Petter du har helt rett - en skrivelapsus av meg. Den prinsipielle oppbyggingen er den samme, men delenumrene forskjellig utenom forklossene som er de samme.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 14:41

Hjelle, det finnes også 88 med flat front, 4 gir og brekket bak!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 des 2005, 15:48

doc N544 skrev:Jo, postbilene er gule i Sverige ( Postverkets egne ) men lantbrevbärarna kjøpte sine biler selv og fikk vel km-erstattning. Att Postverket gkk in gjorde sannsynligvis denne serien mye billigere. De er populære fremdeles pga høyrestyrningen hos avisbudene.

Ellers TT - det var jo en fin ide, da behøver jeg jo bare stå opp litt tidligere og så kan jeg jo tjene noen ekstra kroner. Får jo plass for mye aviser i limmon.
Akkurat. Same som her i landet no det, berre heilt i utkantane buda brukar sine private bilar. Ellers er dei utstyrte med slike små pizzabilar ;)
Ja, buda som eg diskuterar dette med drøymer også om høgrestyring, det sparer nok ein del arbeid :)
Og vil du køyre aviser må du nok tidlig opp. I går natt møtte eg avisbudet når eg var på vei til jobb, klokka var då 03.00. ;)

Petter: Mulig basismodellen også fanns med nyetypen bremser, på vanlig SAAB-vis finns det eit utal variantar. Lurer på om SAAB har oversikta sjølv eg? Er ihvertfall ganske sikker på at en fikk M88 med gamle boltsirkelen, so då må der finns eit skille ein eller annen gong det halvåret... :) Hadde foressten vore OK å hatt ein slik med gamle fronten og nyetypen bremser, sparer ein del besvær då :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 17:15

Vi må bruke opp det vi har ja... (sitat Saab)

Eneste runnen til at det ble laget 89 Special, var jo at de hadde for mange T 8 på lager, overproduksjon...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar