Heisann!
Utover våren hadde jeg tenkt å pusse litt på en motor jeg har stående, og lurer derfor på et par ting.
- Hvilke deler kan det lønne seg å bytte og hva er ikke så viktig?
- Er det noen forskjell på motor fra 87 og 88?
- Hva kan er greit å bytte med tanke på trim?
Runar
Overhaling - 9000 2.0t motor
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Overhaling - 9000 2.0t motor
Hei..Runar N403 skrev:Heisann!
Utover våren hadde jeg tenkt å pusse litt på en motor jeg har stående, og lurer derfor på et par ting.
- Hvilke deler kan det lønne seg å bytte og hva er ikke så viktig?
- Er det noen forskjell på motor fra 87 og 88?
- Hva kan er greit å bytte med tanke på trim?
Runar
Når det gjelder deler det lønner seg å bytte er det som følger:
Rådelager
Rammelager
Stempelfjærer, event stempler (gjerne fra en 8V-turbo.)
alt av pakninger ol.
Ventiltettninger
Kammer (fra 84-85mod T-16

Gjerne bytte til 2,3 topp\kort-topp event porte 2,0topp.....
Matching av innsug og eksos er jo aldrig feil, samt avbalangsering ol. hjelper på det oxo

motor fra 87 og 88 skal være lik, men det kan muligens skille noe på kammene....
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Det viktigste er vel å bytte kamkjedesats med det samme du har motoren ute. Og ta av bunnpanna og rengjøre sila hvis du gidder. Hvis motoren funker bra ellers er det ikke mye som pleier å bli slitt, slike motorer går glatt 6-700 000 km uten overhaling hvis den får rikelig med oljeskift og kamkjedet byttes ved behov. Men skal du blodtrimme så kan vel tipsene over være greie. LH jetronicen din greier ikke å levere bensin til mer enn ca 280 hk med brenselchip, og da holder motoren godt originalt hvis den er pent behandlet.
Hadde av toppen på min 2,3T nå ved ca 270'km og det var ikke antydning til slitekanter. Lagerskader får du bare hvis du tørrkjører bilen for olje. De aller fleste trim-havarier skyldes for lite bensin, med brente stempel som resultat.
Hadde av toppen på min 2,3T nå ved ca 270'km og det var ikke antydning til slitekanter. Lagerskader får du bare hvis du tørrkjører bilen for olje. De aller fleste trim-havarier skyldes for lite bensin, med brente stempel som resultat.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Takker for tips så langt, og kom gjerne med fler!
Mulig denne egner seg bedre i trimforum etter hvert.
Siden motoren står på pall, er ikke terskelen så høy for å gå litt grundigere til verks.
Motoren det gjelder har ikke DI kassett. Har det noen betydning i fbm annen type topp?
Gjerne ytdyp litt mer rundt stempel, kammer, osv..!
Runar
Mulig denne egner seg bedre i trimforum etter hvert.
Siden motoren står på pall, er ikke terskelen så høy for å gå litt grundigere til verks.
Motoren det gjelder har ikke DI kassett. Har det noen betydning i fbm annen type topp?
Gjerne ytdyp litt mer rundt stempel, kammer, osv..!
Runar
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Husk axiallagrene på veiva også når du først er i gang da.. Det er like greit å ta alle lagerdeler når du bytter. Hvis motoren har gått langt så sjekk lagere som sitter rundt stempelpinnen også. Er ikke det første lageret som går i motoren, men hvis det er dårlig så er det kjipt å ta allt i fra hverandre igjen for å bytte det...
Ta gjerne å stresshon blokka og syrevask den så allt av oljerester og dritt blir borte fra kanalene. Med det samme du er innom et motorverksted så lever toppen til trykktest og sliping av ventilseter.
Jeg har noen 85mod T16kammer liggende hvis du er interresert. De er bra å trimme med, men ikke de beste. Prøv å få tak i 9000 aero kammer eller B206 kammene (Sjeldne og vanskelige å få tak i, men de beste å trimme med
...)
Ellers så er det bare å bytte allt du finner av styreskinner, kjeder, strammere, tetninger, pakninger, o-ringer og simringer.
Ser kanskje ut som en dyr affære, men tro det eller ei, det er ikke så dyrt
Du får nok gjort allt ovenstående for 8-10000kr 
Bare pass på etter honing at du kjører inn motoren på nytt da.. Nye stempelringer trenger litt tid på seg for å bli helt tette. Og motoren din kommer til å gå varm de første 5-10000km. Min slapp ikke taket før etter 12-13000km. da begynnte tempen å stabilisere seg på normal. Det kan lønne seg å kjøre motoren med originalt oppsett til den begynner å gå seg til litt. Ikke peis på allt du har fra første km...
Lykke til med nytt motorbygge
Ta gjerne å stresshon blokka og syrevask den så allt av oljerester og dritt blir borte fra kanalene. Med det samme du er innom et motorverksted så lever toppen til trykktest og sliping av ventilseter.
Jeg har noen 85mod T16kammer liggende hvis du er interresert. De er bra å trimme med, men ikke de beste. Prøv å få tak i 9000 aero kammer eller B206 kammene (Sjeldne og vanskelige å få tak i, men de beste å trimme med

Ellers så er det bare å bytte allt du finner av styreskinner, kjeder, strammere, tetninger, pakninger, o-ringer og simringer.
Ser kanskje ut som en dyr affære, men tro det eller ei, det er ikke så dyrt

Bare pass på etter honing at du kjører inn motoren på nytt da.. Nye stempelringer trenger litt tid på seg for å bli helt tette. Og motoren din kommer til å gå varm de første 5-10000km. Min slapp ikke taket før etter 12-13000km. da begynnte tempen å stabilisere seg på normal. Det kan lønne seg å kjøre motoren med originalt oppsett til den begynner å gå seg til litt. Ikke peis på allt du har fra første km...
Lykke til med nytt motorbygge

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Audun N346
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det finnes ingen egne "Aero-kammer" men 2.3-motorene har forskjellige fra 2-literen.Mortimer-N18 skrev: Prøv å få tak i 9000 aero kammer eller B206 kammene (Sjeldne og vanskelige å få tak i, men de beste å trimme med...)
Samme kammer på og 900 og 9000 så lenge vi snakker om samme årsmodeller.audun_t16 skrev:Kammer fra 84-85 T16, er dette kammer fra 9000 eller 900?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor