Topp kvalitet!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Topp kvalitet!

Legg inn av Frode N220 » 12 des 2005, 11:51

I 03 solgte jeg min 9-3 SE til en mann som hadde en 84 900 GL. Når han hentet 9-3'n ville han at jeg skulle hjelpe ham å få 900'n til skroten.
Jeg hadde ikke tid til det, og vi hadde nettopp solgt bil nr 2 (Citroën XM). I tillegg ventet vi på at Saab-Huset på Skøyen skulle fremskaffe ny elektronikk til 9-5'en vi hadde kjøpt. De hadde nemlig mistet begge nøklene - og måtte bytte hjerne for å klare å programmere de nye nøklene.
Ferien stod for døren, og i frykt for å stå uten bil tilbød ham å hjelpe ham ved å overta bilen til vrakpant. Og slik ble det.

Så til saken. Bilen ble vist til PKK høsten 03.
Anmerkninger: bremseklosser og en foring på den ene støtdemperen (parkbremsen justerte jeg selvfølgelig før visning).
Bilen er generelt fin til å være så gammel. Alt virker (varmeseter og det lille som er av utstyr), unntatt den ene lyktepusseren. Lite rust og går som ei klokke.

For et par uker siden viste jeg bilen igjen.
Anmerkning: høy CO. - Tiltak: skifte luftfilter/plugger, rense forgasser og en liten justering av forgasser.

For en fantastisk kvalitet!
Bilen har bare gått 290 000 eller så - men likevel. Når jeg hører hva eiere av noen få år gamle tyske biler må ut med av penger for å få godkjent bilene sine (spes Audi og VW) blir god og varme i følelsene mine.

Hvis jeg nå klarer å lokalisere kilden til alt vannet som renner inn høyre fremre fotbrønn er bilen "komplett".

Så gode biler som dette vil ALDRI bli laget igjen! :!:

Enig?

(Ufattelig lang innledning til en så enkelt poeng. Men, det var for å få fram at det neppe er flaks. En så enkel bil som GL'n med forgasser har svært få feilkilder.)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 12 des 2005, 14:46

gamle OG900 er trofaste slitere ja ;)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Topp kvalitet!

Legg inn av TurboLars N383 » 12 des 2005, 16:24

[quote="Frode N220"]

Hvis jeg nå klarer å lokalisere kilden til alt vannet som renner inn høyre fremre fotbrønn er bilen "komplett".quote]


Pleier ikke det å være at det renner inn fra luftinntaket på panseret ?
Mener mange og900 har det problemet :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Topp kvalitet!

Legg inn av ut218 » 12 des 2005, 17:56

Frode N220 skrev:I 03 solgte jeg min 9-3 SE til en mann som hadde en 84 900 GL. Når han hentet 9-3'n ville han at jeg skulle hjelpe ham å få 900'n til skroten.
Jeg hadde ikke tid til det, og vi hadde nettopp solgt bil nr 2 (Citroën XM). I tillegg ventet vi på at Saab-Huset på Skøyen skulle fremskaffe ny elektronikk til 9-5'en vi hadde kjøpt. De hadde nemlig mistet begge nøklene - og måtte bytte hjerne for å klare å programmere de nye nøklene.
Ferien stod for døren, og i frykt for å stå uten bil tilbød ham å hjelpe ham ved å overta bilen til vrakpant. Og slik ble det.

Så til saken. Bilen ble vist til PKK høsten 03.
Anmerkninger: bremseklosser og en foring på den ene støtdemperen (parkbremsen justerte jeg selvfølgelig før visning).
Bilen er generelt fin til å være så gammel. Alt virker (varmeseter og det lille som er av utstyr), unntatt den ene lyktepusseren. Lite rust og går som ei klokke.

For et par uker siden viste jeg bilen igjen.
Anmerkning: høy CO. - Tiltak: skifte luftfilter/plugger, rense forgasser og en liten justering av forgasser.

For en fantastisk kvalitet!
Bilen har bare gått 290 000 eller så - men likevel. Når jeg hører hva eiere av noen få år gamle tyske biler må ut med av penger for å få godkjent bilene sine (spes Audi og VW) blir god og varme i følelsene mine.

Hvis jeg nå klarer å lokalisere kilden til alt vannet som renner inn høyre fremre fotbrønn er bilen "komplett".

Så gode biler som dette vil ALDRI bli laget igjen! :!:

Enig?

(Ufattelig lang innledning til en så enkelt poeng. Men, det var for å få fram at det neppe er flaks. En så enkel bil som GL'n med forgasser har svært få feilkilder.)
Best there is. Stilig med vakumstyringen også. Noe jeg savner med gammelbilen min. Ukomplisert og billig å bruke. En honnør til gammelsaaben..
Når det gjelder vannet så kan det kanskje komme fra pakningen rundt frontruta. Har en tendens til å ruste hull bak denne også. Kan hende det lekker inn der.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 des 2005, 21:43

Savner den gode gamle 900 GL'n. Rusta tok den... :-/
Gikk som ei klokke, men var ikke akkurat så mye "power" i den da.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Re: Topp kvalitet!

Legg inn av Frode N220 » 12 des 2005, 21:51

[quote="ut218
Best there is. Stilig med vakumstyringen også. Noe jeg savner med gammelbilen min. Ukomplisert og billig å bruke. En honnør til gammelsaaben..
Når det gjelder vannet så kan det kanskje komme fra pakningen rundt frontruta. Har en tendens til å ruste hull bak denne også. Kan hende det lekker inn der.[/quote]

Lekasje lokalisert.
Det regner noe jæ.... her i Trøndelag for tida. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Tok med meg lommelykta og fulgte "fossen" oppover fra gulvet. Og ganske riktig, det kom fra frontruteretningen. Tok av dekslet på a-stolpen (genialt enkelt innfesta selvfølgelig) og fant kilden i nedre hjørne av frontruta.
Så da blir det vel fram med silikonsprøyta og litt fyll her og der.
Håper jeg lykkes.
Slik at jeg får tilbake en av de supre vinteregenskapene med det gode varmeapparatet. Blir liksom litt amputert det med 100% luftfuktighet i kupeen. Spesielt koslig ved kuldegrader - like mye is på innsiden av vinduene som på utsiden...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 des 2005, 21:55

matrox skrev:Savner den gode gamle 900 GL'n. Rusta tok den... :-/
Gikk som ei klokke, men var ikke akkurat så mye "power" i den da.
bare å stille tenninga å litt så blir det a litt bedre "fart" i den da... Tror jeg har turtallsrekorden med den gamle "sugern" min... saab er å litt turtalsvillige hvis forholda ligger til rette :twisted:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 13 des 2005, 00:07

Fattern's -84 900GL har runda 450.000.. ;)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar