9000 motoren

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 12 des 2005, 17:55

Surbotaab N369 skrev:
2r-e-rik skrev:skjønner at det er flere enn meg som har planer om å bygge(r) rallycross national bil.

hvilke 900 er det som har k-jetronic?
mye gamp tåler en orginal 4 eller 5 trinns kasse? eventuelt kokill kassa?

er det noen som vet mye borring h motoren tåler?

hei...
har planer ja.... men når den blir ferdig er noe annet,....

Når det gjelder K-jetronik er det den mekaniske "spruten"... Denne ville jeg ikke anbefalt å bruke til noe annet en bilcross...... (er ikke den beste innspruten for å si det sånn....) Står i alle 8V OG900 med insprut...

Som petter sa så er det ikke HK som dreper kassene på OG900 men dreiemomentet.... På en RCN bil så vil ikke dette være det store problemet egentlig.... selv så tenker jeg på å bruke ei 5-trinns kasse fra 92-mod, som blir overhalla og får forsterka huset rundt "diffen"+++...

ellers så ville jeg ikke borra blokka mer en nødvendig da de ikke er så veldig holdbare sånn sett.... (har sett blokk som har blitt borra til 94mm, den fikk form som ei tønne etterhvert :? :? )

Jeg skal forøvrig bygge bilen først å så bygge motor etterpå... ( Å når jeg er student + at jeg hopper rundt på ett bein så blir d stadig utsatt....)

Men uansett så håper jeg å få bilen ferdig til 2007 sesongen.... (Kommer kansje til å bli litt uvenner med noen på forumet når de ser bilen da.... 87-look + airflowskjørt++ :twisted: :twisted: )
skal bare kjøre for å ha det morro jeg... k jetronic er enkelt.. samtidig som brodern kjenner det veldig bra...
regner med å rase kasser å motorer.. men det er ikke noe problem... det er jo gøy å skru også...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 12 des 2005, 17:58

Petter-900-T skrev:Hester er ikke problemet, det er dreiemoment!

Petter
ja.. men jeg vet at saab kassene er noe skikkelig dritt!!! men jeg må jo desverre bruke den..
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 12 des 2005, 18:03

har kjørt rcn i 2 sesonger med en 99 nå,2,0lit med standar 5 trins fra 84 men sveisa sperre, ikke noe problem enda, får jo se når den nye er klar med 2,3 lit og standar kasse, må nok til å fikse litt da regner jeg med, men det er jo kansje morro å henge med å, tenker på k jeten, får en noe serlig ut av den, jeg kjører dobble 45mm weber å det funker nok bensin der ja :lol:
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 des 2005, 20:33

kenny n277 skrev:har kjørt rcn i 2 sesonger med en 99 nå,2,0lit med standar 5 trins fra 84 men sveisa sperre, ikke noe problem enda, får jo se når den nye er klar med 2,3 lit og standar kasse, må nok til å fikse litt da regner jeg med, men det er jo kansje morro å henge med å, tenker på k jeten, får en noe serlig ut av den, jeg kjører dobble 45mm weber å det funker nok bensin der ja :lol:

Det med at saab kassene er så dårlige skjønner jeg egentlig ikke.... greit nok at de ikke er verdens beste (som forøvrig er gearkassene ifra boblene...) men i den gamle BC-bilen min så står d nå ei kasse som har gått ca 50!!!! løp..... å hvis ikke kassa blir voldtatt i BC så vet ikke jeg....

men får en et dreimoment på oppmot 400NM så skjønner jeg at det ikke holder.... Kassa er jo i utgangspunktet laga til en Triuph motor på snaue 100HK og "nada" dreiemoment....

Enig med kenny angående at det er bedre med gassere i forhold til en K-jet i RCN ( Både når det gjelder driftsikekrhet og ikke minst SIKKERHET... er endel BC biler som har brent bra pga knekt insprut-rør ol....)

Men en ting.... Kenny... hva oppsett kjører du med når det gjelder forstilling, dempere, hjulvinkler ol....?

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av kenny n277 » 13 des 2005, 14:52

sitat:Men en ting.... Kenny... hva oppsett kjører du med når det gjelder forstilling, dempere, hjulvinkler ol....?

det er ikke så avansert nei, har ikke gjort noe med hjulstilling, kjører bilstein dempere(sport tror jeg de heter), og et h&r senkesett(30mm) men vil avansere litt på nybygget ,tenkte jeg ville legge framhjulene litt ut nede(far min gjorde det med sin rcn900 med godt resultat). saab er gode løpsbiler det funker som heia til en grei penge,
har jo knekt 4 kasser i bc bilen da den har jeg hatt 3 ses, ca 30 til 40 løp.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 des 2005, 15:40

kenny n277 skrev:sitat:Men en ting.... Kenny... hva oppsett kjører du med når det gjelder forstilling, dempere, hjulvinkler ol....?

det er ikke så avansert nei, har ikke gjort noe med hjulstilling, kjører bilstein dempere(sport tror jeg de heter), og et h&r senkesett(30mm) men vil avansere litt på nybygget ,tenkte jeg ville legge framhjulene litt ut nede(far min gjorde det med sin rcn900 med godt resultat). saab er gode løpsbiler det funker som heia til en grei penge,

okay....

har litt drømmer om justerbare øvre bærearmer jeg da... men får se hva en får tid til... (har ettpar forskjellige versjoner surrende oppi topplokket....)

Ellers så kommer jeg til å kjøre med bilstein racing dempere, kappa turbofjører (eller lesjøfors\kilen fjærene jeg har liggende) 88 bremser, stab-stag bak og stålbredding framme(blokka), igjensveisa dører bak, 87mod facelift :twisted: ,+ mest mulig letting og ett bur som holder det meste sammen :wink:

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av kenny n277 » 13 des 2005, 18:19

Surbotaab N369 skrev:
kenny n277 skrev:sitat:Men en ting.... Kenny... hva oppsett kjører du med når det gjelder forstilling, dempere, hjulvinkler ol....?

okay....

har litt drømmer om justerbare øvre bærearmer jeg da... men får se hva en får tid til... (har ettpar forskjellige versjoner surrende oppi topplokket....)

Ellers så kommer jeg til å kjøre med bilstein racing dempere, kappa turbofjører (eller lesjøfors\kilen fjærene jeg har liggende) 88 bremser, stab-stag bak og stålbredding framme(blokka), igjensveisa dører bak, 87mod facelift :twisted: ,+ mest mulig letting og ett bur som holder det meste sammen :wink:
ja det høres nesten ut som meg selv dette, mange gode planer men akk så lite tid :lol: har du noen gode tips om 2,3 bygge tar jeg gjerne imot de :wink: 2,0 h motor er ikke helt det jeg liksom drømmer om, men det funker jo da. så nå er det 2,3 på gang her.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 des 2005, 23:27

kenny n277 skrev:
Surbotaab N369 skrev:

okay....

ja det høres nesten ut som meg selv dette, mange gode planer men akk så lite tid :lol: har du noen gode tips om 2,3 bygge tar jeg gjerne imot de :wink: 2,0 h motor er ikke helt det jeg liksom drømmer om, men det funker jo da. så nå er det 2,3 på gang her.

Tips om 2,3 bygge?
Njaa... er jo bare å putte en 2,3 veiv i ei B-201\B-202 blokk det :wink:

Nejda... har planer om en hybrid type med 92x90 i borr\slag (nærmeste 2,4L en kommer :twisted: ) og en 8V topp med større ventiler og ordentlig porting (muligens innsprut type nira el lignende...) letta og avbalangsert veiv samt letta råder ol. og mer eller mindre org svinghjul... ellers når det gjelder kam ol så har jeg ikke planene klare der enda... men tror det kommer til å bli en forholdsvis "snill" kam faktisk...(i den forstand at jeg ikke vil ha så stor durasjon, men jeg har mine egne ideer ellers :wink: )

Så motoren kommer til å bli en rimelig enkel sak (men bygd med masse omtanke :wink: ) kommer i første rekke til å legge ned penger\tid i å bygge ett konkuransedyktig chassi... så får motor å sjåfør komme etterhvert :wink:

har litt lyst på en 2,4l med 16V-kort topp men har alt porta en 16V så det frister ikke å begynne på en til..... hehe... ellers så blir det møe dyrere å bygge 16V pga kammene og det at en må bygge om til stumme løftere... Men lysta er der....

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av kenny n277 » 14 des 2005, 15:03

Surbotaab N369 skrev:
kenny n277 skrev:
Surbotaab N369 skrev:
okay....

Tips om 2,3 bygge?
Njaa... er jo bare å putte en 2,3 veiv i ei B-201\B-202 blokk det :wink:

Nejda... har planer om en hybrid type med 92x90 i borr\slag (nærmeste 2,4L en kommer :twisted: ) og en 8V topp med større ventiler og ordentlig porting (muligens innsprut type nira el lignende...) letta og avbalangsert veiv samt letta råder ol. og mer eller mindre org svinghjul... ellers når det gjelder kam ol så har jeg ikke planene klare der enda... men tror det kommer til å bli en forholdsvis "snill" kam faktisk...(i den forstand at jeg ikke vil ha så stor durasjon, men jeg har mine egne ideer ellers :wink: )

Så motoren kommer til å bli en rimelig enkel sak (men bygd med masse omtanke :wink: ) kommer i første rekke til å legge ned penger\tid i å bygge ett konkuransedyktig chassi... så får motor å sjåfør komme etterhvert :wink:

har litt lyst på en 2,4l med 16V-kort topp men har alt porta en 16V så det frister ikke å begynne på en til..... hehe... ellers så blir det møe dyrere å bygge 16V pga kammene og det at en må bygge om til stumme løftere... Men lysta er der....
høres jo ut som goe greier du har på gang der, blir 16v på meg da, en ting jeg ikke visste var stumme løftere, kan det utdypes, nå er det vel best å ta det på PM kansje.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003

Svar