motor og kup?varmer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

motor og kupévarmer?

Legg inn av frankrp » 20 des 2005, 12:45

Jeg har sett at bilen min har en plugg som hører til en motorvarmer, men jeg har ikke noen ledning som passer til. Jeg aner heller ikke hva slags motorvarmer som er innmontert, er dette en standardsak som er installert fra fabrikk? I tillfelle hva slags type er det og hvor kan jeg få tak i en ledning med tilhørende plugg som kan kobles til billigst mulig (utenom biltema)?

Jeg vurderer også å investere i en kupevarmer, men jeg kan ikke finne noen plass å montere den inne i bilen uten at den er i veien. Er det noen som har gode tips her? Jeg mener jeg har hørt om kupevarmere som bruker bilens innebygde varmesystem, er dette noe som finnes, og kan jeg montere det i min bil, og hva vil prisen for en slik sak være? Saaben min har ACC.

Mulig dette er banale spørsmål for ekspertene, men det er et ordtak som sier noe sånn som at "den som ikke spør, får heller ikke svar", og det prøver jeg å følge mest mulig når jeg ikke har peiling...
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 20 des 2005, 15:13

Det er vel i hovedsak 2 store produsenter av motorvarmerelementer, Kalix og Defa. Du kan se forskjellen på dem på tilkoblingen på elementet. Defa har runde kontaktstift i koblingen, Kalix har flate stifter (det var ihvertfall sånn før). Mekonomen skaffet kabler, men Kalix er dyr tror jeg. Mulig jeg har en Kalixkabel liggende om det er det du har. Ellers er det jo bare å ta en tur på en bilskrot.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Legg inn av Birger N372 » 20 des 2005, 17:38

Det kan også være Biltema, tror de har motorvarmere (egne saker). Det er to typer DEFA kabler, en stor og en liten. Står info om begge hos DEFA. Er det gammel type DEFA tror jeg at jeg har kabler liggende i garasjen.

Så forresten en kar på STCS som skal selge et komplett Webasto (bensin)anlegg fra en 9000 til 2500SEK, ikke sikker på om det er solgt. Kan kanskje være noe å vurdere hvis du ikke har for mye av de andre delene? Ikke prøvd det selv...

Jeg har samme bil og har DEFA Warmup med tidsur og batterilader + utetemp. føler. Har montert kontakten på gulvet under under hanskerommet, på veggen mot midtkonsollen og har kupevifta stående i setet når jeg skal bruke den, ellers ligger den et sted den ikke er i veien :-) Vifta kan også monteres fast på ei plate et sted.

/B

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 20 des 2005, 21:32

Tusen takk for svarene, jeg skal sjekke nærmere hvilken dimensjon det er på kontakten. Den er rund, så da er det vel enten Defa eller Biltema...
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Svar