9000 Lekker kj?leveske (haster litt)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

9000 Lekker kjøleveske (haster litt)

Legg inn av 9000 Geir N371 » 29 des 2005, 14:04

Hei!

I morgen reiser eg av gårde fra Bergen til Kristiansand og håper Saab'en holder...skal i bryllup med tre passasjerer i bilen, så da bør det gå smertefritt. :shock:

Men ser at den har nettopp begynt å pisse litt kjøleveske. Ser ut som der renner ut der med termostaten i radiatoren. (Der fremme med grillen...e vel det det heter..)
-Er det o-ring tetting eller kan eg prøve å teite til litt? Rekker ikkje få tak i noe deler no, så den får heller drikke litt på turen hvis ikkje det hjelper å teite til termostaten...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 29 des 2005, 14:44

Den termobryteren som sitter der kan godt tettes med en O-ring, men det er vel en kobberskive eller pappskive som sitter der originalt.

Lykke til på turen. :) Håper det går bra!
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 29 des 2005, 14:55

løsne litt å stram litt igjenn, men ikke for hart, og ikke når motoren er glovarm! alu er mykt
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 29 des 2005, 15:55

No røk jo sikkert bensinpumpen.... :x :( :shock: :cry:

Og eg skal til Kristiansand i morgen tidlig.... :roll:
Geir
-91 9000 CD 2.3i

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 29 des 2005, 15:57

Røyk bensinpumpa også :shock: .
Dæven uheldig du var da :cry:

Du får ha lykke til påturen da :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 29 des 2005, 20:18

Det skal ikke være enkelt nei,
Får ha god tur. 8)
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 29 des 2005, 21:54

Etter MYE frem og tilbake fikk eg liv i pumpen...

Mens fattern prøvde starte satt eg i bagasjerommet og lyttet på pumpen
- Ingen tegn til liv
- Tok av pluggen og målte spenning mens han vridde om nøkkelen...var ca 10 volt til pumpen i pluggen...altså må pumpen være død...(siden det er spenning i pluggen og pumpen ikkje går)
- Setter 12 volt rett på pumpen fra en liten strømforsyning...pumpen hakker og går...
- Setter på igjen pluggen...plutselig starter bilen...

Rart...men bilen og pumpen går...
Konklusjon
- Dårlig kontakt eller pumpen synger på siste verset...men har hatt et par prøveturer og virker bra.

Har vært på kjøretur (i far&mor's bil) og lånt/kjøpt en brukt pumpe av Otto Rassmusen her i klubben. Takk til Otto for god service. Fikk skrudd den ut av delebilen hans i dag. Har den med i reserve på turen. Skulle min stoppe helt går det vel kjapt og bytte den.
(Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)

Avreise til Kristiansand om ti timer...skal bare støvsuge bilen, stryke sjorten og pakke og redigere en liten videobit... :roll:
Ligger litt etter sjema nå....
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 des 2005, 03:01

9000 Geir N371 skrev:Etter MYE frem og tilbake fikk eg liv i pumpen...

Mens fattern prøvde starte satt eg i bagasjerommet og lyttet på pumpen
- Ingen tegn til liv
- Tok av pluggen og målte spenning mens han vridde om nøkkelen...var ca 10 volt til pumpen i pluggen...altså må pumpen være død...(siden det er spenning i pluggen og pumpen ikkje går)
- Setter 12 volt rett på pumpen fra en liten strømforsyning...pumpen hakker og går...
- Setter på igjen pluggen...plutselig starter bilen...

Rart...men bilen og pumpen går...
Konklusjon
- Dårlig kontakt eller pumpen synger på siste verset...men har hatt et par prøveturer og virker bra.

Har vært på kjøretur (i far&mor's bil) og lånt/kjøpt en brukt pumpe av Otto Rassmusen her i klubben. Takk til Otto for god service. Fikk skrudd den ut av delebilen hans i dag. Har den med i reserve på turen. Skulle min stoppe helt går det vel kjapt og bytte den.
(Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)

Avreise til Kristiansand om ti timer...skal bare støvsuge bilen, stryke sjorten og pakke og redigere en liten videobit... :roll:
Ligger litt etter sjema nå....
Grunnen til at pumpa stopper slik KAN være pga. at den synger på det siste verset sitt:P når bøstene er slitt ut, begynner metallet som holder børstene fast å subbe borti der børstene går.. dette gjør at det blir så og si metall mot metall og det er ikke bra.. Jeg var like "heldig" i sommer :lol: .. jeg hadde overhalt toppen før jeg dro på ferie, så skulle jeg overhale vestre drivknute på bilen. Finner jeg ut at indre kryss var knust:P nålelageret var borte:P Da tenkte jeg, ingen problem.. jeg har jo 3 kryss lignende, så jeg henter de, men tror du ikke at det er den "gamle" typen kryss:P så jeg ble forbanna og gikk inn å la meg! neste dag da jeg EGENTLIG skulle kjøre om morgenen, raste jeg rundt om kring å undersøkte deler her og der, men siden det var fredag, så fikk jeg ingen av delene før over helga. så ringte jeg til fause bilhøggeri, og de hadde et kryss liggende:D raste av gårde(ca 2 timer kjøring tur retur), skrudde sammen.. rydda og vaska verktøy og raste av gårde:P BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D :twisted:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 des 2005, 05:31

Datapaal N526 skrev: BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D :twisted:
Hadde du blitt stoppa på f.eks saltfjellet hadde du slete maks tipper jeg ;)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 des 2005, 07:51

9000 Geir N371 skrev: (Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)
Det var ingen problem, kjekt å kunne hjelpe.. Håper du får en grei tur da, uten bensinpumpeproblemer på veien..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 des 2005, 16:07

ParADigM N558 skrev:
Datapaal N526 skrev: BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D :twisted:
Hadde du blitt stoppa på f.eks saltfjellet hadde du slete maks tipper jeg ;)
næsh.. kjørte rooolig å fint:D tok igjen toget etter mosjøen:D men dette er offtopic og ødeleggelse av en annenmanns tråd..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 01 jan 2006, 18:59

Nettopp kommet tilbake fra turen. Den gamle pumpen holdt hvertfall hele veien frem og tilbake... :D Hadde ikkje vært så gøy å bytte pumpe underveis. Så det var bra...så får vi se hvor lenge den varer får den takker for seg for godt...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 01 jan 2006, 21:56

Jeg hadde bytta pumpe snarest mulig under kontrollerte forhold, den kan ellers ta kvelden når det absolutt ikke passer. Problemet med bytte når det er kaldt (= ta jobben ute om nå om vinteren) er at plastdetaljer blir ekstra sprøe og har lett for å knekke.
Ellers er det jo mulig at du beskyttes av loven om at "det man har reservedel til går ikke istykker" :wink:

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Svar