Lufting av clutch T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 02 jan 2006, 22:11

Når du har ut Clutchen, da fjerner du de 3 styretappene på svinghjulet.

Litt lettere å jobbe nedi der senere da...


Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 02 jan 2006, 22:26

Takk for tips Petter!
Godt å ha noen å ty til som har gjort det før :D
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 02 jan 2006, 22:44

audun N346 skrev:Takk for tips Petter!
Godt å ha noen å ty til som har gjort det før :D
Bare hyggelig, lykke til med lokaler...

Men, som Mortimer skriver, skaff clutchring. det er et must!!

Hvis du ikke får fridd ut nok til å sette på ringen, så finnes det et spesialverktøy på Saab, eller spett...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 jan 2006, 23:22

vi har laga et verktøy til å gjør dette:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 03 jan 2006, 03:26

Datapaal N526 skrev:vi har laga et verktøy til å gjør dette:P
Er dette kun selvskryt, mindre informativt kan det vel ikke bli? Eller må du bare svare på inlegg?

Hvorfor finne opp alt selv, dette kan jo kjøpes for en billig penge på Saab... (og det virker meget bra)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 03 jan 2006, 05:44

Takker for mange gode forslag!! :D
Trur det skal være nok å få ut lufta. Den har nok kommet inn under motorbytte.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 03 jan 2006, 08:37

Petter-900-T skrev:
Datapaal N526 skrev:vi har laga et verktøy til å gjør dette:P
Er dette kun selvskryt, mindre informativt kan det vel ikke bli? Eller må du bare svare på inlegg?

Hvorfor finne opp alt selv, dette kan jo kjøpes for en billig penge på Saab... (og det virker meget bra)

Petter
Planen var jo å slenge opp et bilde da, men glemte det av:) beklager... skal se om jeg husker på det hjem i fra skola:D Det kan jo være veldig interessangt for de andre som vil lage seg et slikt verktøy..

jeg snakker om et verktøy for å spenne fri clutsjen:P bilder kommer snart.. må bare få lada kameraet:P
Sist redigert av Pål N526 den 03 jan 2006, 14:23, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 03 jan 2006, 10:13

I Haynes-boka står det no om å legge mellom et bremserør eller no i den duren... No slik du har gjort Datapaal?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 jan 2006, 11:17

Jeg har brukt bremserør, funker fett 8)

BTW: Syntes nesten det funka bedre enn verktøyet til SAAB, biligere var det også, hadde jo delebil.

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 03 jan 2006, 11:17

TurboLars N383 skrev:
audun N346 skrev:Er jo ganske lang og tynn, så kanskje :roll: :lol: :twisted:
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?

Takk for hjelp!
Audun
Har du lyst kan du bytte utløserlageret også , enkelt og billig bare du ikke kjøper det på saab :lol:
Nye pakninger på slaven er vel også kjekt å bytte :)
Hvor ska en kjøpe det da?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 03 jan 2006, 12:47

mekonomen har det, CD-cardic har det, biltema har det og helt sikkert mange andre bilrekvisita forretninger. Uansett så er nok ikke prisforskjellen så veldig stor fra SAAB original til disse forretningene.
Ellers så har vel SP også det du trenger, og de sender i posten.

Repsett til slaven koster vel noe sånt som 25kr eller noe, så det er noe du bare gjør når du har den ute. :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 03 jan 2006, 13:12

Den e ska ha det ut for å fikse, så bør nok ha repsett ja :lol:
Bli nok SAAB orginal tenkje e...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 jan 2006, 16:48

Audun N346 skrev:Den e ska ha det ut for å fikse, så bør nok ha repsett ja :lol:
Bli nok SAAB orginal tenkje e...
Når jeg var ute å kjøpte det så kosta det 460 på saab og 230 på mekonomen , bare sånn så du vet det :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 03 jan 2006, 17:02

37.- minus rabatt hos SP...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 jan 2006, 02:54

TurboLars N383 skrev:
Audun N346 skrev:Den e ska ha det ut for å fikse, så bør nok ha repsett ja :lol:
Bli nok SAAB orginal tenkje e...
Når jeg var ute å kjøpte det så kosta det 460 på saab og 230 på mekonomen , bare sånn så du vet det :wink:
460 for et reppsett?? vakke det litt mye da? jeg betalte 100 kroner tror jeg.. det var iallefall så lite at jeg ikke fikk bakoversveis..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar