Veldig ustabilt turbotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Veldig ustabilt turbotrykk

Legg inn av Vorpenes N459 » 06 jan 2006, 21:27

Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)

Noen som har noen tips?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2006, 21:42

vorlas_N459 skrev:Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)

Noen som har noen tips?
Bankesensoren på 20 grader??? Hmm... d var nytt for meg ihvertfall :wink: :wink:

Momentet på bankesensoren er vistnok viktig at er korrekt...

Det kan godt hende at det er tenninga det er snakk om når det gjelder 20 grader... Jeg er ikke sikker på hva tenninga skal være på T-8.. men 20 grader skal gå uansett det...

Jeg ville kansje bynna å sjekka grunnladetrykket, og deretter kontaktene til APC-ventilen, kontakten på bankesensoren, ledningene til bankesensoren ol....

Har vert ute for at ledningene\kabelen til bankesensoren har fått skader... ( funka på samme måte...)

Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Legg inn av Vorpenes N459 » 06 jan 2006, 22:19

Surbotaab N369 skrev: Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!

Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok :oops:

Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!

D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2006, 22:29

vorlas_N459 skrev:
Surbotaab N369 skrev: Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!

Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok :oops:

Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!

D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!
Da ville jeg holde en knapp på en av de to :wink: Men jeg tar ofte feil jeg da :? :?

Turboen er normalt en funkar-funkar inte sak... og hvis den er så ille at den ikke skal lade... da HØRER du det.... (snakker av erfaring... :( )

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 jan 2006, 23:17

Avlastningsventilen da? Hadde samme symptomene jeg på min T16, bytta den og vips blei det liv 8)

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 06 jan 2006, 23:34

er vel ikke noe avlastningsventil på T8?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 jan 2006, 00:28

vorlas_N459 skrev:er vel ikke noe avlastningsventil på T8?
Er det på endel.... tror det ble standard i 86 eller no? ( er ikke sikker på årstall....) men da ville vel ikke bilen gått "reint" hvis d var no problem med den??

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 07 jan 2006, 11:46

Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 jan 2006, 12:19

vorlas_N459 skrev:Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:

Ok.... da er vi vel egentlig tilbake til Apc-systemet :wink:

Ihvertfall mest sansynlig....

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 jan 2006, 13:42

Min gikk helt reint og fint, merka INGENTING på motoren. Det eneste som skjedde var ustabilt ladetrykk.

Men er nok større sannsynlig med APC ja...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2006, 15:09

vorlas_N459 skrev:Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:
Det eg ville sjakka er at bankesensoren er skrudd til ned korrekt moment (er det ein M86-> er det 20Nm som gjeld, M82-M85 er 14Nm).

Ein annan ting er å sjekke at wastegatestaget går fritt inn i wastegatehuset.Går ikkje dette fritt vil ladetrykket verte dårlig. Hadde dette problemet på min, der varierte trykket ifrå 0.4 til 0.65 var det vel.

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 07 jan 2006, 15:44

åja... med meg så veksler d mellom 0,35 - 1.0bar

Men jeg skal ta en titt på wastegatestaget :)
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 07 jan 2006, 16:23

Med det samme du titter på WG staget så skru opp grunnladetrykket ditt til riktige 0,45 :wink:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2006, 16:27

Kristian N70 skrev:Med det samme du titter på WG staget så skru opp grunnladetrykket ditt til riktige 0,45 :wink:
Om det er staget som ikkje gå rett i klokka er det ikkje sikkert det er grunntrykket som er feil, kan hende staget stongar imot før maks GLT er oppnådd. Eg trudde det same på min, men det fikk ingen effekt når eg skrudde opp, pga. at det stonga imot før maks GLT enkelte gongar.
So sjekk staget før du skruar!

Svar