Turbo p? en skikkelig suger?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Turbo på en skikkelig suger?

Legg inn av Frode N220 » 13 jan 2006, 11:24

Har noen ganger lurt på dette:
Hva ville skjedd hvis man monterte en turbokompressor på en forgassermotor?
Jeg mener da uten andre endringer overtrykksluft levert til forgasser samt nødvendige forandringer på eksossiden.
Gjerne med veldig lite overtrykk.
Ville dette i det hele tatt fungert?
Hva ville skjedd?

(Rolig! Ingen planer om å prøve...) :wink:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 jan 2006, 11:39

Hmm,
det ville sikkert funke så lenge turboen sugde luft gjennom forgasseren.

Hvis tuboen skulle trykke luft gjennom forgasserene ville det nok ikke funket for bensinen suges jo opp gjennom dysene.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 jan 2006, 14:33

Macgeier skrev:Hmm,
det ville sikkert funke så lenge turboen sugde luft gjennom forgasseren.

Hvis tuboen skulle trykke luft gjennom forgasserene ville det nok ikke funket for bensinen suges jo opp gjennom dysene.
tenk deg hva som skjer hvis du lukker spjeldet da? da suges det bensin/luft på innsugssiden, og du får en KJEMPE drukning ved gasspådrag..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 jan 2006, 15:15

Tja, ikke så lurt kanskje, men spjeldet ville jo sitte på forgasseren, så jeg tror ikke det ville vært det største problemet. For det største problemet med forgasser foran turbo ville antageligvis vært ekplosjonsfaren, ser plutselig nå for meg ferdig blandet bensingass bli sugd inn i en varm turbo :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 jan 2006, 15:40

sant:P hehe.. plutselig løsner spjeldet og inn i turbo:S.. haha:P uansett... det kan umulig funke bra:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 jan 2006, 15:46

Finnes forgassere som kan sitte på trykksiden, Volvo hadde det på tidlige turboutgaver.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

kompressor

Legg inn av Magnus N608 » 13 jan 2006, 15:55

fatter har en kompressor på sin norton comando.. den trykker igjennom gasseren.. :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 13 jan 2006, 16:26

Det er mye som "går ann" men turbo og gasser er nok bare interesant som hobby.
Men hvor kult hadde det ikke vert med en gammel 99 med doble webere og turbo :lol: .
Det er fult mulig å bruke gasser både før og etter turboen, dette kommer selvfølgelig ann på hvilken gasser du har og oppsettet forøvrig.
Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 jan 2006, 16:27

Børre N17 skrev:Finnes forgassere som kan sitte på trykksiden, Volvo hadde det på tidlige turboutgaver.
Er ingen problem med forgasser etter turbo :twisted:

Det "eneste" man trenger er en bensinpumpe som leverer bensintrykk over det ladetrykket en skal kjøre med, og en justerbar bensintrykksregulator så du kan legge bensintrykket over ladetrykket :wink: (skal normalt være 0,2-0,25 bar overtrykk.....)

men dette er jo ingen optimal løsning da... men funker gjør det :wink: :wink:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 jan 2006, 16:34

Øyvind skrev: Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........
Hehe :twisted: akkuratt denne løsningen har jeg faktisk tenkt på :?: :?:

Har ei innkorta boble "plate" som jg med tida drømmer om og bygge en enkel turbo motor til :twisted:

der lenkte jeg å ha forgasseren før turboen og bruke en resirkulerendes avlastningsventil som leverer luft\bensin rett ut i eksosannlegget :twisted: :twisted:

Om dette vil gi noen effekt så tror jeg den blir fet :wink: :wink:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 jan 2006, 16:43

Øyvind skrev:Det er mye som "går ann" men turbo og gasser er nok bare interesant som hobby.
Men hvor kult hadde det ikke vert med en gammel 99 med doble webere og turbo :lol: .
Det er fult mulig å bruke gasser både før og etter turboen, dette kommer selvfølgelig ann på hvilken gasser du har og oppsettet forøvrig.
Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........
Dump i eksosanlegget:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Re: kompressor

Legg inn av Frode N220 » 13 jan 2006, 19:20

magnus skrev:fatter har en kompressor på sin norton comando.. den trykker igjennom gasseren.. :D
Det var det jeg hadde i bakhodet.
I USA monterer de jo "bolt-on" "superchargers" (kompressor) på alt som er.
Det virker som det gir litt effekt også. Ingen som kjenner til noe eksempel på turbo på gasser-motor? Og hvilken effektøkning det gir... 8)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2006, 19:33

Som Børre seier har V**** dette på tidlige modellar, mon tru om det ikkje var eit originalt trimsett en kunne sette på 240 med gassarmotor å få kjøpt?
Ein bekjent har montert turbo på eit utal forgassarmotorar og gitt dei ALT for høgt ladetrykk, sjølvsagt med døden til følge for toppakninga. Men det beror vel på "feil" kompresjon i motoren. Er visst ikkje å anbefale med tanke på bensinforbruk heller.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 13 jan 2006, 22:27

det er faktisk en amerikansk kompressor.. :D
druin komper..
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 jan 2006, 22:39

Stemmer det Hjelle. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar