D?rlige bremser etter at bilen har st?tt noen timer
Moderator: Moderatorer
- Birger N372
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Dårlige bremser etter at bilen har stått noen timer
Har i de siste par ukene hatt problemer med at bremsene er tilnærmet ikke-eksisterende på bilen. Må bremse en 4-5 ganger før de begynner å bli normale igjen. I dag var de normale igjen. Har ikke hatt slike problemer i fjor vinter.
På nyhetene i går (NRK 21.00) sa de at det var en 40-50 "registrerte tilfeller" på Sørlandet som hadde hatt slike problemer de siste dagene, tror dem de hadde intervjuet var fra Kristansand. De mente det kanskje kunne være væromslag, salting eller noe som kunne være årsaken. Vegvesenet var som vanlig ganske sikre på at det i hvertfall ikke var saltet som var årsaken.
Noen som har ideer om hva som kan ha vært problemet?
/Birger
På nyhetene i går (NRK 21.00) sa de at det var en 40-50 "registrerte tilfeller" på Sørlandet som hadde hatt slike problemer de siste dagene, tror dem de hadde intervjuet var fra Kristansand. De mente det kanskje kunne være væromslag, salting eller noe som kunne være årsaken. Vegvesenet var som vanlig ganske sikre på at det i hvertfall ikke var saltet som var årsaken.
/Birger
har jeg ALDRI vært borti:P jeg har bare mærka, at hvis man peiser igjennom en svæær dam mister man litt effekt på bremsene. Jeg pleier bare å bremse det vekk
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Dårlige bremser etter at bilen har stått noen timer
Høres skummelt ut, bremser er alfa - omega .... Mitt absolutte råd er dra til et verksted så snart du kan.Birger N372 skrev:Har i de siste par ukene hatt problemer med at bremsene er tilnærmet ikke-eksisterende på bilen. Må bremse en 4-5 ganger før de begynner å bli normale igjen. I dag var de normale igjen. Har ikke hatt slike problemer i fjor vinter.
/Birger

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Birger N372
- 1,5 bar
Har vært på verksted... De fant ikke noe galt, ingen lekkasjer. Men de mente at skiver/klosser burde byttes både foran og bak. Alt dette ble byttet av han jeg kjøpte bilen fra (deler kjøpt hos Romnes) i fjor sommer, siden da har den vel gått 25000 tenker jeg. I dag har bremsene vært helt normale. Skal vel ikke bli slitt så fort?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Klosser kan vel være, men skiver kommer vel an på sjåfør også..Birger N372 skrev:Har vært på verksted... De fant ikke noe galt, ingen lekkasjer. Men de mente at skiver/klosser burde byttes både foran og bak. Alt dette ble byttet av han jeg kjøpte bilen fra (deler kjøpt hos Romnes) i fjor sommer, siden da har den vel gått 25000 tenker jeg. I dag har bremsene vært helt normale. Skal vel ikke bli slitt så fort?
Styrer med DAB og AUX
Om det har lagt seg en tynn ishinne på klossene grunnet underkjølt regn vil du merke at bremseeffekten er vekk når du bremser. Slipper du opp og bremser på nytt vil antagelig bremsene virke igjen siden ishinnen da enten har blitt skrapt vekk mot skivene, eller har smeltet.
Samme effekten vil du få om et annet belegg legger seg på klossene. Men er du så uheldig at dette stoffet skulle på et vis trekke seg inn i bremsebelegget så er det bare å skifte ut klossene.
Uansett er dette en guffen opplevelse.
Jeg vil tro problemet ligger her ettersom korrosjon fra saltet ikke kommer så raskt.
Samme effekten vil du få om et annet belegg legger seg på klossene. Men er du så uheldig at dette stoffet skulle på et vis trekke seg inn i bremsebelegget så er det bare å skifte ut klossene.
Uansett er dette en guffen opplevelse.
Jeg vil tro problemet ligger her ettersom korrosjon fra saltet ikke kommer så raskt.
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Jeg fant denne artikkelen i VG på nett i dag...
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- Birger N372
- 1,5 bar
det er akkurat det som har vært problemet ja... men det jeg lurte på er om noen har noen forklaring på hvorfor? Tror ikke det er så mange her på Sørlandet som plutselig har hardkjørt bremsene sine og fått dårlige bremser som "kommer og går"frankrp skrev:Jeg fant denne artikkelen i VG på nett i dag...