Turbotrykk i min ng900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Turbotrykk i min ng900?

Legg inn av Myrt N610 » 16 jan 2006, 21:03

Hei.

Er det noen på forumet som vet vilken turbotrykk min orginale ng900t går på?
Hørt mye om folk som har justert turbotrukket for mye og det har gått rett vest.
Er det mulig/bra for motoren å få litt mere trykk? Mangler bare det lille ekstra i 900 min.


Trym B. M.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 jan 2006, 01:49

Om jag har förstått det hela rätt så har du liksom jag en Ng900.
Det betyder T5 motorstyrning, den är inte snäll om du försöker överstyra den med "blåkran" eller liknande.
Vill du ha det "lilla extra" så är mitt råd, köp ett steg-trim från valfri leverantör!
Du får mer pulver och ett större smil!
Jag hade pratat med Ole och Bent på Speedparts, men det är jag det!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 17 jan 2006, 06:53

den motoren tåler masse juling,sitt på effektannlegg fra JT og en chip.hadde selv en NG900 cab 96 modell,den ladet 1.6 fra 3000rpm til turtallssperren.den var det kun chip og eksos på.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 jan 2006, 09:13

saab9000aero skrev:den motoren tåler masse juling,sitt på effektannlegg fra JT og en chip.hadde selv en NG900 cab 96 modell,den ladet 1.6 fra 3000rpm til turtallssperren.den var det kun chip og eksos på.
Det kan ikke ha vært noe serlig:P men å lade 1-1.3 bar skal nokk gå helt fint ? eller?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 17 jan 2006, 09:41

kjørte no 40000 km uten problemer,og han som har den no kjører også på samme trykk,e vel gått ca80000 km siden chipping..bare til å bruke hode når en bruker gasspedalen det så holder det lenge

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 17 jan 2006, 11:27

Bruker foten jeg :lol:
Og den er tung! :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 17 jan 2006, 11:46

det var min også.men virket fordi

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 17 jan 2006, 19:48

Tusen takk for svar.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Turbotrykk i min ng900?

Legg inn av Bent N208 » 18 jan 2006, 11:19

myrT skrev:Hei.

Er det noen på forumet som vet vilken turbotrykk min orginale ng900t går på?
Hørt mye om folk som har justert turbotrukket for mye og det har gått rett vest.
Er det mulig/bra for motoren å få litt mere trykk? Mangler bare det lille ekstra i 900 min.


Trym B. M.
Din 900 har T5 motor som er noe av det sterkeste som er levert ifra SAAB.

Originalt lader bilen din 0.7 - 0,8 bar , med moderat lett trim vil du oppnå et ladetrykk på 1,1 -1,2 bar. Ellers er det ladetrykksbegrensing i din mapsensor på 1,54 bar over dette vil du få fuelcut og evt tenningsbank.

Anbefaler deg steg 1 eller 2 ifra en eller annen Svensk-Norsk leverandør, varen er bra ifra alle :lol: :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Re: Turbotrykk i min ng900?

Legg inn av Myrt N610 » 18 jan 2006, 16:27

Bent N208 skrev:
myrT skrev:Hei.

Er det noen på forumet som vet vilken turbotrykk min orginale ng900t går på?
Hørt mye om folk som har justert turbotrukket for mye og det har gått rett vest.
Er det mulig/bra for motoren å få litt mere trykk? Mangler bare det lille ekstra i 900 min.


Trym B. M.
Din 900 har T5 motor som er noe av det sterkeste som er levert ifra SAAB.

Originalt lader bilen din 0.7 - 0,8 bar , med moderat lett trim vil du oppnå et ladetrykk på 1,1 -1,2 bar. Ellers er det ladetrykksbegrensing i din mapsensor på 1,54 bar over dette vil du få fuelcut og evt tenningsbank.

Anbefaler deg steg 1 eller 2 ifra en eller annen Svensk-Norsk leverandør, varen er bra ifra alle :lol: :lol:
Det hørtes ikke så dumt ut det nei.
Tror det blir noe triming med tiden.
Vil nok trolig kjøpe meg en chip i begynelsen og kansje øke litt med å bytte komponenter.

Tusen takk for svar


Trym
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 jan 2006, 19:51

Rätta mig om jag har fel, men att chip-trimma en T5-ECU är väl det samma som att steg-trimma??
Eller har jag missuppfattat?

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 18 jan 2006, 20:17

Jeg tror det værtfall. Har egentlig altid trod det, men tar jeg feil så si ifra.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 18 jan 2006, 22:59

Har det seg sånn at vis jeg chiper saaben min øker turbotryket automatisk?
Trode dette måtte gjøres manuelt....
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2006, 02:19

På T5 så görs det med omprogramering(chipning).

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 19 jan 2006, 15:16

Det er kjempe bra.
Slipper jeg og drive med å justere trykket på turbon.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Svar