Har problem med turbotrykket på min '86 900 aero. Det ligger berre på 0,45 bar , og av og til kjem det fullt trykk. då som oftast langt oppe på turtalsskalaen.
Ka e da so kan gjera dette?
har prøvt å nappa tå slangen te wastegaten, og då lada han maks. altså turbo ok.
har også målt ut map-føler, ok.
har kåbla te tenningsbank-diode til + og pinne 19 (om eg ikkje huskar feil) på Apc'en, som skal blinke ved tenningsbank. Blinka berre eit par gongar når han fekk fullt trykk. Då vil eg tru at bankefølar også er OK.
Har målt motstand i magnetventil, ca 33 ohm.
Har smurt opp wastegaten
kan da vera magnetventilen som lagar problemet sjølv om den har rett resistans??
Andre forslag?
F?r ikkje fullt turbotrykk...
Moderator: Moderatorer
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Får ikkje fullt turbotrykk...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
jeg hadde det problemet med min, da var det dårlig kontakt på knocksensoren.. tok den av å rensa den, å monterte igjen.. ta å test sensoren ved å banke med et stag og en hammer på bolten, å se om det blinker i dioden.. eller, så er det vel å gå over ledninger i motorrommet.. du kan også prøve å tvangskjøre magnetventilen med 12V for å se om den virker... Håper du får det til å funke.. det er ganske så fustrerende å ikke vite hva som er galt 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Takk for forslag. Har prøvd å tvangskjøra magnetventilen med 12 V. Då lada turboen med han klarte
Skal dioden blinka når eg plasserar eit stag på bolten til bankesensor, og slår på det med hammar??
Men dersom det er dårleg kontakt i bankefølarkontakt/krets, vil det då ikkje blinka??
Har ellers gått over og sjekka ledningsnett til magnetventilen, og målt kontinuitet i ledningane. Tenkte eg skulle gjera det med kretsen til bankefølaren også...
Men må også fiksa skade i fronten, da va litt for glatt på veien her om dagen ...... salt under, snø oppå, da e skamglatt.....


Skal dioden blinka når eg plasserar eit stag på bolten til bankesensor, og slår på det med hammar??
Men dersom det er dårleg kontakt i bankefølarkontakt/krets, vil det då ikkje blinka??
Har ellers gått over og sjekka ledningsnett til magnetventilen, og målt kontinuitet i ledningane. Tenkte eg skulle gjera det med kretsen til bankefølaren også...
Men må også fiksa skade i fronten, da va litt for glatt på veien her om dagen ...... salt under, snø oppå, da e skamglatt.....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Dioden skal blinke når du slår på bankesensoren ja... siden bilen lader greit, når du tvangskjører magnetventilen, så er to feilkilder eliminert.. turbo virker, å magnet ventil virker.. prøv å skru av bankesensoren i fra blokka å se om bilen lader normalt da.. hvis den gjør det, så har du noe støy i motoren som ikke er så bra å ha, eller så er rett og slett bankesensore noen feil med.. man må bare ta bit for bit, å se om man finner noen feil..Vegard_Skaten skrev:Takk for forslag. Har prøvd å tvangskjøra magnetventilen med 12 V. Då lada turboen med han klarte![]()
![]()
Skal dioden blinka når eg plasserar eit stag på bolten til bankesensor, og slår på det med hammar??
Men dersom det er dårleg kontakt i bankefølarkontakt/krets, vil det då ikkje blinka??
Har ellers gått over og sjekka ledningsnett til magnetventilen, og målt kontinuitet i ledningane. Tenkte eg skulle gjera det med kretsen til bankefølaren også...
Men må også fiksa skade i fronten, da va litt for glatt på veien her om dagen ...... salt under, snø oppå, da e skamglatt.....
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]