cluch....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

cluch....

Legg inn av WilliamN582 » 23 jan 2006, 16:22

er det fysisk mulig å sette inn en clutch feil?
tror det kan ha skjedd, for jeg har ikke peil på bil, men jeg får ikke luftet clutchen...
har prøvd å
-presse veske
-suge veske

noen som vet.... haster?!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 jan 2006, 16:25

det er rimelig vanskelig å sette en clutsj feil vei ja... du kan nå starte med å forklare hvordan du lufter... alle trinn..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Clutsj

Legg inn av Bent N208 » 23 jan 2006, 16:28

Spør Petter 900,,, har en god oppskrift på dette :lol: :lol: :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 23 jan 2006, 16:45

-pumper pedalen, opner luftenippelen mens pedalen er inne og så stenger...
gjort det minst 30-40ganger


med suging har jeg lånt verktøy fra et verksted..
den setter jeg på luftenippelen...
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 23 jan 2006, 17:47

Har nettopp skiftet clutchen på 2.3i'en,og luftet den. Åpnet luftenippelen for lite først,gikk straks mye bedre da jeg åpnet litt mer.. (ca 1/2 omdreining..)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 23 jan 2006, 17:55

har prøvd det jeg å, men det går ikke...
prøvd å presse veske fra nippelen og inn i gearkassen og opp til (pedalen), men det stopper der....
skrudde av slangen på toppen av den sylinderformede pumpa og det kommer dit, men ikke lenger
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 23 jan 2006, 22:55

noen som kan komme med et godt svar på hva jeg kan gjøre??
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jan 2006, 01:13

har du prøvd å løsne på slangen som går inn på slavesylindera? slik at du kan se om det "flower" gjennom slangen? har du overhalt slaven eller master? eller KUN bytta clutsj?? dette er mest sansynelig luft i sysemet.. jeg har ikke så mye peil på 9000, desverre.
Er det mye fortskjell i fra og900?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 24 jan 2006, 07:59

det finnes forskjellige typer clutch og slaver til 9k'er (ihvertfall de siste årene) som passer på, men som ikke funker som de skal. Snap-drive presterte å gjøre dette på min. Hadde fått feil deler fra Saab-huset ... kjedelig for dem...
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 24 jan 2006, 11:38

Det er fullt mulig å sette clutchlamellen feil vei, i alle fall på OG900, så da kan det godt hende det går på 9k å...
(Vet av erfaring :oops: )

Og med lamellen feil vei, da gikk det ikke å løse helt ut clutchen, virka som det var mye luft i systemet... :roll:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 24 jan 2006, 13:03

B.Elle skrev:det finnes forskjellige typer clutch og slaver til 9k'er (ihvertfall de siste årene) som passer på, men som ikke funker som de skal. Snap-drive presterte å gjøre dette på min. Hadde fått feil deler fra Saab-huset ... kjedelig for dem...
Verkstedet som tok cluchen min sa også de fikk feil fra Saab. De hadde inn og ut gearkassen noen ganger visstnok. Mye ekstra arbeid på de...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 24 jan 2006, 17:01

Audun N346 skrev:Det er fullt mulig å sette clutchlamellen feil vei, i alle fall på OG900, så da kan det godt hende det går på 9k å...
(Vet av erfaring :oops: )

Og med lamellen feil vei, da gikk det ikke å løse helt ut clutchen, virka som det var mye luft i systemet... :roll:
sant det... er ingen motstand i pedalen...
så da må jeg dele motor og gearkasse igjen??
er ikke så¨stor jobb, men ville ikke gjøre det hvis det ikke var mulig...
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 24 jan 2006, 17:42

På min var det merket hvilken side som skulle mot girboksen. Den "flate" siden mot motor,den "utbygde" mot girboks..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 24 jan 2006, 20:32

så da får jeg bare begynne å skru da!!!
takker for hjelp\tips---
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Svar