Fj?ring 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tseielstad

Fjæring 9-5

Legg inn av tseielstad » 08 okt 2003, 21:26

Har en -98 9-5 sedan Bilen er alt for myk, spesielt bak, Antakelig flere som har lagt merke til dette. Særlig med passasjerer og bagasje blir den veldig "gyngete" å kjøre. Hva bør gjøres? Er det stivere dempere som trengs eller fjærer som bør byttes, evt hvilke merke og type bør en kjøpe? Noen som har gjort noen erfaringer angående dette??

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Re: Fjæring 9-5

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 08 okt 2003, 23:22

tseielstad skrev:Har en -98 9-5 sedan Bilen er alt for myk, spesielt bak, Antakelig flere som har lagt merke til dette. Særlig med passasjerer og bagasje blir den veldig "gyngete" å kjøre. Hva bør gjøres? Er det stivere dempere som trengs eller fjærer som bør byttes, evt hvilke merke og type bør en kjøpe? Noen som har gjort noen erfaringer angående dette??
Gå inn på http://www.speedparts.se
De har fjører og dempere som stiver opp og senker bilen noen cm (ca. 3,5cm).
Mange anbefaler Bilstein Sprint Støtdempere som er de øverste på siden deres når du senker bilen sammen med H&R Senkningssats. Blir fort noen kroner da. Har ingen erfaring med disse selv da vi kunne har originalt sportschassis fra Saab på vår 9-5 estate. Det fungerer i alle fall fint. Stivt og fint. Det kostet 3500kr når vi kjøpte det nyt fra fabrikk, men vis du hører med Saab så tror jeg ikke det er så mye dyrere, men montering kommer jo i tillegg.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 09 okt 2003, 08:25

Jeg har 9-5 vare med bilstein sprint og H&R special, stivt fint presist, og passe komfi. (progresivt ?) Kjøpt på Speedparts

Anbefales.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 09 okt 2003, 21:53

Det finns flere alternativer her.
Jeg har meget god erfaring med Nordics spesial Eibach progressive senkefjærer. Disse kan du f.eks samkjøre med Koni stillbare dempere.

Nordics Eibach senker ca. 50 mm og har livstidsgaranti. Prisen finner du på
http://www.nordictuning.biz og er ca. 2800 SEK.

Saabhuset i Oslo selger Eibach fjærer. Men de er forskjellig fra Nordics og jeg mener de ikke er progressive.

Ring og hør hva de skal ha.

Standard SAAB sport er en del fastere enn dine, men progressive fjærer som H&R, Eibach o.l. er nok betydelig bedre.

Husk du må ta hjulstillingskontroll etter et eventuelt skifte.

Beste hilsener
Lars

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 12 okt 2003, 12:38

Jeg vil anbefale alle som skal kjøpe ny 9-5 fra forhandler om å bestille bilen med "sportsunderstell". Dvs. samme understell som Aero`n har. Har dette selv, og bilen er veldig fin i humper og ikke minst svinger.

N072

STØTDEMPERE / FJÆRBEN 9-5

Legg inn av N072 » 17 okt 2003, 15:35

Hei!, ser at det anbefales ulike typer merker av støtdempere og fjærben, men er det noen som vet forskjellen på de forskjellige fargekodene som det er på SAAB originale fjærer og støtdempere.

Min 9-5, 2001 varebil med originalt sportschassi er levert med:

Fjær: Sachs vit/blå sportchassi art.nr. 50 62 344 og
Fjærben: Sachs blå sportchassi art.nr. 45 66 626,

i tillegg finnes det følgende originale kombinasjoner for sportschassi

Fjær: blå/gul sportchassi og blå/rød sporchassi
Fjærben: grå sportchassi

Hva står på 2001 modell Aero, hva er forskjellen på Aeroen med sportschassi i forhold til de andre med sportschassi?

Med bakgrunn i store problemer risting/vibrasjon/skrangling på min 2001 modell, 9-5, 2.0t vare skal jeg prøve andre fjærbenkombinasjoner. Bilen har kun gått 30 000 km! Problemet er at det føles som om bilen "flyter" eller at det ikke er kompakt overføring fra vei til karosseri. Dette er værst ved defansiv rolig kjøring (når det er liten belastning på fjærben), ved kjøring på grus og ved mildvær! Ved kulde (over 10 minus) er det bedre. På lange kjøreturer (15 - 20 mil) blir det bedre, men jeg plages fortsatt med vibrasjoner i ratt og pedaler. (NB! det er ikke dekk/felger osv. dette er greit.)

Ønsker derfor også anbefalinger (erfaringer) på andre uroiginale fjærbenskombinasjoner (Koni, Eibach ....). Er svært opptatt av at bilen ikke skal bli noe lavere en den er med det originale sportchassiet fra SAAB. Bilen går noen få km på grusvei hver dag og ny fjærkombinasjon må også passe der, men godtar att den blir litt "hardere".

Mvh skuffa SAAB kunde (Det er kun dette som er problemet, resten av bilen er TOPP!!!.

Svar