Varmeaparatet har stoppet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Talladega
Innlegg: 16
Registrert: 05 des 2005, 22:16
Sted: Valdres

Varmeaparatet har stoppet

Legg inn av Talladega » 31 jan 2006, 18:36

Hei....


Har problemer med at vifteaparatet har stoppet å fungere...det blåser "ørlite" grann men det har ingen effekt... samme hva jeg trykker på så fungerer det ikke...Hva er galt?? (Har sjekket sikeringer alle OK!)


:?: :?:
:twisted: Kul`tru`n

89 modell 9000 T16 Talladega 210hk ++
------------------>->->->->->->->->

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jan 2006, 18:50

Har du ACC, AC er vanlig varmeapparat?

På dei to siste alternativa kan det var viftemotstanden som er gåen, når det gjeld ACC har feilsøking på det vore oppe tidligare, søk litt i forumet, kanskje du finn noko.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 jan 2006, 18:51

:(
Sist redigert av Pål N526 den 31 jan 2006, 20:27, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 31 jan 2006, 18:52

Datapaal N526 skrev:siden vifta går rundt, etter som jeg har forstått, så ville jeg sikta på bryteren..
Gidder du å spesifisere, flere som lurer!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 31 jan 2006, 19:09

Siden han trykker på er det nok acc på den. 8)
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 jan 2006, 20:00

Hjelle, N6 skrev:Har du ACC, AC er vanlig varmeapparat?

På dei to siste alternativa kan det var viftemotstanden som er gåen, når det gjeld ACC har feilsøking på det vore oppe tidligare, søk litt i forumet, kanskje du finn noko.
Ang. motstand er det vel bare full styrke hvis den ryker? Var ihvertfall det på min med vanlig varmeapparat..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jan 2006, 20:12

Freshmaker N237 skrev:Ang. motstand er det vel bare full styrke hvis den ryker? Var ihvertfall det på min med vanlig varmeapparat..
Hm, er vel gjerne det ja, var slik på GM900-en når den rauk der også.
Men det essensielle er om han har ACC eller ei.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 jan 2006, 20:15

Jeg hadde liknende problem på en 85' 9000t med acc.
Den blåste også svært dårlig.
Sjekk elmotorene inni dashen. Første bud.
Det er nemlig et par elmotorer inni der, en som regulerer varmen og en som styrer hvor luften kommer ut.

Til slutt blåste det ikke i det hele tatt, og det viste seg å være ledningsbrudd et sted på veien fra konsollen til viftemotoren, for den gikk som bare juling når vi tjuvkoblet den. Vi prøvde også med ny konsoll, men etter å ha målt litt, så var begge konsollene i orden.


Etter vi fant ut dette, så ble bilen gitt opp, og jeg fant ut at gamle biler med acc er noe drit. Vanskelig å fikse.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 31 jan 2006, 20:46

talladega lukter acc vel?
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 31 jan 2006, 23:36

den har acc..
har det samme problemet med "donor" bilen min og...
kan teste min hvis du vil!!!
kan ta den med på Søndag?!?
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Varmeaparatet har stoppet

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2006, 23:48

Talladega skrev:det blåser "ørlite" grann
Går vifta i det heletatt når bilen står stille eller er det bare fartsvinden som gjør at det kommer luft til deg?

Ikke uvanlig at selve vifta ryker... Du kan evt prøve å sette spenning rett på vifta....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 01 feb 2006, 17:35

Jeg har også problemer med mitt varme apparat.. Etter motorbytte så synes jeg ikke det blåser like mye som før.. jeg hører at det trapper opp på alle trinn, men det blåser svært lite.. Noen som vet hva det kan være?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 feb 2006, 20:07

Sjekk spjeldet til luften.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 02 feb 2006, 08:19

ottorasmussen N242 skrev:Sjekk spjeldet til luften.
hvilket spjeld? det til siderutene liksom? det er det ikke i hvert fall for det blåser lite opp på frontruten også..

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 02 feb 2006, 13:28

Det er nok denne det menes,styrer spjeldene inne i varmeapparatkassen.

Bilde
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Svar