Kabel til 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Kabel til 9000

Legg inn av Johnny » 27 jan 2006, 21:16

Hei!

Er det noen som vet hvor jeg får tak i pc-kabel til 9000. Da tenker jeg på den man må ha for å kople en pc til uttaket oppe i motorrommet. (Vet ikke hva den heter :roll: ) Jeg får feilmelding på airbagen, men den skal visstnok være i orden. Hadde bilen på verksted i sommer, og da resatte de feilmeldingen jeg fikk og siden har det vært i orden inntil nå nylig. Jeg ønsker derfor å kunne resette selv, og slippe å løpe på verksted med en slik bagatell. Bortsett fra at det er veldig irriterende med det røde SRS-lyset når en er ute og kjører da.
Noen som vet? :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 27 jan 2006, 22:18

Trur du må ha Tech II eller ISAT for å kunne resette. Med et OBD interface kan du vel koble til PC og kun lese ut koder. Noe usikker her men det er sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 jan 2006, 22:30

Finnes ingen pc-løsning som fungerer til denne, du må ha ISAT eller Tech2, det er de eneste som virker på denne bilen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 31 jan 2006, 10:21

Det var vel slik at USA krevde at alle biler etter 96 skulle støtte en standard (OBD-II) for slikt. Mener å ha lest at SAAB kom med denne støtten tidligere. Alle biler som er 96- skal ha støtte for dette. Det varierer litt hvilken standard for kommunikasjon som brukes. SAAB bruker en ISO standard om jeg ikke husker feil. Du kan lage slik tilkobling selv så lenge det er ISO standarden som brukes. Det ligger masse kretskortutlegg på nett om du søker litt. At dette fungerer på bilen din vil jeg ikke garantere siden den er eldre enn 96. Er den derimot nyere så finnes det allverdens av gratis software og hardware info.

-Morgan-

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 31 jan 2006, 13:10

I Ng900 är det med från starten, alltså 1994.
Hur det är med 9000 vet jag inte, men alla bilar med Trionic5.5(1994 och nyare) har det.


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2006, 23:52

OBDII kom i 1996 på 9000.... men det som er litt rart er at jeg ikke tror at denne følger standarden helt.... Har selv ISAT med mulighet for å lese OBDII og på dette apparatet så har man også en egen innstilling for å lese koder fra andre biler... Har prøvd denne på flere andre merker men aldri fått det til å virke :? Lurer på om det bare virker på amerikanske biler fra denne perioden, har også sett på stcs at flere svarer at man må ha ISAT/Tech2 på 9000.


EDIT: Det var innlegg nummer 1000.... Nå mistet jeg Aero-felgene :( snufs...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 07 feb 2006, 21:52

Tusen takk for all info gutter! Da slår jeg meg altså til ro med at dette er ikke noe en fikser med en skytestreng eller noe i den duren. Men det vil jo likevel fortsatt lyse "SRS" med veldig røde bokstaver, så min bønn blir da følgende:

Er det noen som har tilgang til slikt utstyr som trenges her, og som kan hjelpe meg for en slant? Det hadde mitt avtagende nattesyn satt umåtelig stor pris på.
:)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 07 feb 2006, 22:01

Johnny skrev:Tusen takk for all info gutter! Da slår jeg meg altså til ro med at dette er ikke noe en fikser med en skytestreng eller noe i den duren. Men det vil jo likevel fortsatt lyse "SRS" med veldig røde bokstaver, så min bønn blir da følgende:

Er det noen som har tilgang til slikt utstyr som trenges her, og som kan hjelpe meg for en slant? Det hadde mitt avtagende nattesyn satt umåtelig stor pris på.
:)

Mvh
Johnny
Nærmeste Saab-verksted? Har som regel fått lest av feilkoder gratis her i byen ihvertfall :wink:
9³ TurboX

Svar