Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 09 feb 2006, 19:12
speedparts har ikke akkurat disse reflektorene inne da.. Det var 12-14 ukers leveringstid på dem og jeg endte opp med en avbestilling etter 16 uker. Billige er de men det er ikke å anbefale hvis du har litt dårlig tid
Mekonomen har for ca tusen kroner og der får du dem to dager etter bestilling

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 feb 2006, 00:43
takker for tips.. var ikke meningen å kapre tråden da, men men

-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 10 feb 2006, 08:41
Sterkere lyspærer blender ikke de møtende særlig mer enn standardpærer hvis reflektor og lykteglass er i bra stand. Jfr biler med xenonlys som har bortimot dobbelt så sterkt lys som en 100W halogenpære greier å levere.
Du får mye blending ved for høy justering eller dårlige lykteglass. Lykteglass som har gått noen år på norske veier med mye steinsprut får en ujevn overflate som sprer lyset i hytt og pine. Det samme gjelder skitne lykteglass. Det lønner seg å bytte hele lysinnsatsen med det samme en bytter glass, spesielt etter at SPX kom med så rimelige satser. Både reflektor og lykteglass er slitt og man har gjerne 30-40% reduksjon av lyset på en bil som har gått 150' km.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Ecopower N_221
- 0.7 bar

- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Legg inn
av Ecopower N_221 » 10 feb 2006, 20:19
Så du mener at xenon ikke blender heller da. Selv når de har slått av fjernlyset lyser de så sterkt at du ikke ser hva som skjer foran deg omtrent. Tenk deg selv at du putter i en 20w lyspære i en vanlig lamp. Så setter du inn en 60w. Lampen lyser sterkere da. Det samme gjelder pærene på biler. Har selv kjørt med 100w pære og vet hvor mye de lyste opp. Kjørte jeg bak noen på natta lyste jeg opp hele coupen hans samt 40m foran den bilen. Ellers mådu justere ned reflektorene så mye at pære bytte er nesten ubrukelig igjen. Dessuten er det krav på xenon at de er selvjusterende for å ikke blende. Noe som ikke fungerer på ca 90% av bilparken i norge. Kjører mye om natten så ser nok av folk med feiljusterte lys og som ikke klarer å skru av fjernlys i tide.
-
RuneDK
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 nov 2005, 14:22
Legg inn
av RuneDK » 12 feb 2006, 13:58
Ecopower: Fejljusterede lygter er et kendt fænomen. Men hvis lygterne er justeret rigtigt, og du så sætter 90/100watts i, så er det ikke noget problem, hvis reflektor og lygteglas er okay.
Jeg har kørt med Philips H4 30% 55/60watts -- bra lys.
Jeg har kørt med Biltema H4 80/100watts. Elendigt lys! Dårligt lysbillede, 20% mindre lysudbytte end philipsne.
Jeg kører nu med Osram H4 "Piratpærer" 90/100watts, ultra bra lys! Jeg har justeret lygtene mine, til at stå som originalt, og der er alligevel bedre lys på, uden at jeg blænder.
Det kan godt være at jeg kun kan lyse lige så langt som før, men mængden af lys er en helt anden!
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 13 feb 2006, 14:35
Lyset fra en Xenon-nærlykt blender møtende trafikk mindre enn rett justerte halogenpærer. Hvis du kikker rett i lysene oppleves de sterkere, men ser du forbi den møtende bilen så vil du blendes mindre. Dette pga at Xenon-lysene har krav om under 1% feilspredning (dvs lys over lysbildets overkant). Halogenlykter har krav om under 2%. I tillegg er det krav om aktiv lyslengderegulering på alle biler med Xenon nærlys.
Tåkelys kan til sammenligning spre inntil 10% lys over lyskanten, derfor blir en blendet mer av tåkelys enn av nærlys.
Alle verksteder som justerer halogenlykter bruker å justere lyktene helt feil, alt for lavt. Ofte er den flate delen av lyskanten under 10 m framfor bilen, hvilket gir en svært dårlig sikt. Derfor blir blendingen fra møtende bilister med halogenlys svært liten. Verkstedene gjør dette for at bilen skal kunne kjøres med makslast uten å blende møtende trafikk. Loven sier at nærlyset SKAL justeres med fall på 1%, dvs 1 cm pr meter. Med normal lyktehøyde på ca 40 cm skal da den flate del av lyskanten treffe asfalten 40 m foran bilen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
RuneDK
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 nov 2005, 14:22
Legg inn
av RuneDK » 14 feb 2006, 19:56
Mange nye biler idag har sådan en knap til lygtefald regulering. Mange som kommer ind på værkstedet (Jeg arbejder ved Toyota i Aalborg i Danmark) klager over dårligt nærlys. Ofte kan vi bare dreje knappen på 0, og så er problemet løst

-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 27 feb 2006, 15:03
Det enkleste er ofte det beste:
Løsningen ble to komplette lykter fra hoggern = 700 kr for begge.
Forsøkte først med lykteglass fra Biltema, de kom med nye klips og pakning. Var derimot så "lur" at jeg forsøkte å rense reflektoren, og som enkelte advarte mot, ja de tåler ingenting. Fikk ødelagt reflektor som resultat
Byttet inn glassene og dro på hogger`n enkelt og greit

-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 27 feb 2006, 15:17
Trond N47 skrev:Lyset fra en Xenon-nærlykt blender møtende trafikk mindre enn rett justerte halogenpærer. Hvis du kikker rett i lysene oppleves de sterkere, men ser du forbi den møtende bilen så vil du blendes mindre. Dette pga at Xenon-lysene har krav om under 1% feilspredning (dvs lys over lysbildets overkant). Halogenlykter har krav om under 2%. I tillegg er det krav om aktiv lyslengderegulering på alle biler med Xenon nærlys.
Jepp, og hvis man da kjører på humpete veier, og møter biler med xenon-lys, ser man hvor sterkt det er og hvor mye det KUNNE ha blendet hvis det var justert helt feil...

04' 9-3ss 1.8t