Mistet turbotrykk
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Mistet turbotrykk
Var ute og kjørte med min 1985 900 Aero i dag, da jeg ga gass på andre gir hadde jeg fullt turbotrykk(Slikt det er originalt), men da jeg girte over til tredje, og fortsatte akserlasjonen ladet den bare til ca midten av det gule på apc måleren. (Den går forsatt helt greit, men mangler trøkket som var)
Hva kan ha skjedd? Hva bør sjekkes?
Hva kan ha skjedd? Hva bør sjekkes?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Høres ut som den bare går grunntrykk! Sjekk magnetventilen, bankesensoren....!
Hører du om MV klikker??
Kan også sette på ei lysdiode på pinne 5 i APC boksen, så ser du om den blinker...!! Det gjør den hvis det er tenningsbank slik at APC senker trykket til GLT...! Men hvis det er noe galt med MV eller bankesensoren så kan det lure hele systemet...!
Hører du om MV klikker??
Kan også sette på ei lysdiode på pinne 5 i APC boksen, så ser du om den blinker...!! Det gjør den hvis det er tenningsbank slik at APC senker trykket til GLT...! Men hvis det er noe galt med MV eller bankesensoren så kan det lure hele systemet...!
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
apc senker vel ikke ned til glt.. senker bare trykket.Griffin N430 skrev:Høres ut som den bare går grunntrykk! Sjekk magnetventilen, bankesensoren....!
Hører du om MV klikker??
Kan også sette på ei lysdiode på pinne 5 i APC boksen, så ser du om den blinker...!! Det gjør den hvis det er tenningsbank slik at APC senker trykket til GLT...! Men hvis det er noe galt med MV eller bankesensoren så kan det lure hele systemet...!
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
HansWF; Nei, 900S-en din har ikkje magnetventil. Det er forskjela på denne og Aeroen, Aeroen har APC-system (magnetventil og APC-boks er dei tydligaste tinga som manglar på S-en). Det du kan gjere er å sjekke om magnetventilen får spenning (12V). Men om nåla på turbotrykksmålaren peikar ca. rett opp som maks trykk ville eg somsagt fysst gått over slangane, er meir sansynlig at du har blåst ein av dei alt medan det heile skjedde plutselig. Kjøp deg ei flaske startgass, la bilen stå på tomgong og spray på dei ulike slangane. Rusar bilen seg opp har du funne lekasje.
Pancho: APC kan justere trykket heilt ned til grunnladetrykket som er 0.45 bar. Gi berre 900-en din eit lett trykk på bremsa, og turbotrykket vil verte punktert. APC-en sin funksjon er då å gi eit høgre trykk enn GLT, altså opererar den oppover til maks trykk som er sett i APC-boksa og tilbake til GLT (0.45 bar) for å seie det enkelt.
Pancho: APC kan justere trykket heilt ned til grunnladetrykket som er 0.45 bar. Gi berre 900-en din eit lett trykk på bremsa, og turbotrykket vil verte punktert. APC-en sin funksjon er då å gi eit høgre trykk enn GLT, altså opererar den oppover til maks trykk som er sett i APC-boksa og tilbake til GLT (0.45 bar) for å seie det enkelt.
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Då er mest sansynlig magnetventilen gåen.vorlas_N459 skrev:Hva er galt om trykket synker til GLT og magnetventilen tikker da?
Det er magnetventilen reint fysisk punkterar trykket når du trykker på bremsepedalen. Om magnetventilen smett i tide og utide vil turbotrykket stadig verte punktert slik eg har forstått det.
Men dette er noko en høyrer, ventilen vil smette heile tia om det er det som er problemet.
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
stemmer detHjelle, N6 skrev:HansWF; Nei, 900S-en din har ikkje magnetventil. Det er forskjela på denne og Aeroen, Aeroen har APC-system (magnetventil og APC-boks er dei tydligaste tinga som manglar på S-en). Det du kan gjere er å sjekke om magnetventilen får spenning (12V). Men om nåla på turbotrykksmålaren peikar ca. rett opp som maks trykk ville eg somsagt fysst gått over slangane, er meir sansynlig at du har blåst ein av dei alt medan det heile skjedde plutselig. Kjøp deg ei flaske startgass, la bilen stå på tomgong og spray på dei ulike slangane. Rusar bilen seg opp har du funne lekasje.
Pancho: APC kan justere trykket heilt ned til grunnladetrykket som er 0.45 bar. Gi berre 900-en din eit lett trykk på bremsa, og turbotrykket vil verte punktert. APC-en sin funksjon er då å gi eit høgre trykk enn GLT, altså opererar den oppover til maks trykk som er sett i APC-boksa og tilbake til GLT (0.45 bar) for å seie det enkelt.


2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189