Har en 9000 turbo 16v, 1986, men turboen virker bare av og til. Kan turboen vere ødelagt, det sies jo at det er det første som går på disse motorene. Men visst den er gåen, ville den vel ikke fungert i det hele tatt?
Hva kan dette vere?
Mvh Lars Johan
turbo-problem 9000
Moderator: Moderatorer
Hei det som er det svake punkt i selve turboen er lagrene som kokses av varm olje pga at man ikke lar den avkjøles etter bruk. Det høres ikke ut som om det er dette som er feil på din bil, men jeg er ingen ekspert. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å gå over alle småslanger på motoren og se etter lekasjer, og eventuelt feste dem med små strips. Sjekk også magnetventilen om den funker som den skall. Bilen din begynner også å bli noen år så det kan lønne seg å gå over elektriske kontakter på magnetventilen, APC osv og se etter irr. Men det er altid vanskelig å finne feil som opptrer av og til, så lykke til.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
jeg ville skekket turboen, bare skru opp og skjekke på vifta det! bare vent til den er kald:)
Sist redigert av alex_ander3@hotmail.com den 23 okt 2003, 23:27, redigert 1 gang totalt.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Har funnet problemet, det var turboen. Der er ikke min bil, fikk bare beskjed om å sjekke hva som kunne vere galt. Hørte merkelige lyder mens motoren var i gang. Trodde det var noe voldsomt ventilbank, men når vi sløkte motoren hørte vi en lyd som minnet om å slippe mange matallkuler i en stålkopp. Jeg skrudde av insugsslangen på turboen, og kjente inni med fingeren. Det var minst 1cm slark!! vi fikk kjøpt en bytteturbo, og bilen kor nå som en klokke.
Var forresten et dyriskt hellvete i skifte oljefilter på bilen, brukte sikkert 2 timer. Skal i allefall ikke ha meg 9000 som må skrues på!!
Lars Johan
Var forresten et dyriskt hellvete i skifte oljefilter på bilen, brukte sikkert 2 timer. Skal i allefall ikke ha meg 9000 som må skrues på!!
Lars Johan