Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 14 feb 2006, 10:49
olewa skrev:Resultatet var at ledningen var rett og slett brent en 5cm...( skikkelig brunsvidd ledning med brun polstring i samme området..) Snålt hvordan slik kan oppstå...
Noen som har et svar på det..?
Hvis det er "nesten brudd" så representer dette høy motstand i punktet, som en innsnevring i hageslangen. Her vil strømmen gå gjennom dette trange punktet med stor fart, akkurat som når du klemmer sammen tuppen på hageslangen og kan spyle langt utover plenen.
Poenget er at akkurat her blir det varmt og varmen forplanter seg i metallet noen cm til hver side hvis det svake punktet varer lenge før det endelig brenner av
Reparere tråder: koble til måleinstrument i den ene enden av pluggen, fest en nål i andre og stikk deg fremover i ledninegn og mål inntil du passerer bruddet, bruddet funnet. Lodd sammen bruddet og kontroller at det er kontakt i hele sløyfen.
-
tranceman N366
- 1,5 bar

- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Legg inn
av tranceman N366 » 15 feb 2006, 15:22
Time er bestillt.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
-
tranceman N366
- 1,5 bar

- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Legg inn
av tranceman N366 » 17 feb 2006, 22:54
Var innom et Saabverksted i Harstad og der loddet de varmetråden. Sa at det var ganske svidd i området ved bruddet og dersom dette gjentok seg så måtte de bytte element. Kom på litt under 800 kroner, og det var jeg fornøyd med!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 18 feb 2006, 00:58
Men det å bytte sånn element i setet er faktisk ikke så vanskelig , gjorde det sist uke på en bil . Ut med setet , demonter setet og av med trekket , fjern det gamle elementet og sett inn det nye . Er fort gjort og sikkert mye billigere enn om verkstedet skulle ha gjort det for deg

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
tranceman N366
- 1,5 bar

- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Legg inn
av tranceman N366 » 18 feb 2006, 16:08
TurboLars N383 skrev:Men det å bytte sånn element i setet er faktisk ikke så vanskelig , gjorde det sist uke på en bil . Ut med setet , demonter setet og av med trekket , fjern det gamle elementet og sett inn det nye . Er fort gjort og sikkert mye billigere enn om verkstedet skulle ha gjort det for deg

Så det spiller ikke noen rolle om det er elektrisk justerbart skinnsete med airbag?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 18 feb 2006, 16:36
Er vel bare mer å demontere da skulle jeg tro . De gjør jo akkurat det samme på verkstedet

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition