9-3 Motorbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

9-3 Motorbytte

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2006, 18:43

Vurderer å bytte motor i en 9-3, 98 mod.2,0 130hk. Hva passer inn av motorer, 2,0T/2,3T,og hva må byttes?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 feb 2006, 18:48

Du må ihvertfall ha godkjenningspapirer fra Saab for å få det godkjent, og så må du nok ut med noen kroner hvis du skal ha alt på det rene... :wink:

Fra Saab kan du få papirer på inntil 2,3L/230 hk (Viggen) regner jeg med
9³ TurboX

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 21 feb 2006, 23:40

Motorbytte koster mye penger.
Jeg skiftet nettopp motor i 9-5'en min.
Det kom på 34000 kr.
Et par tusen til i henting av motor, men det fikk jeg finansiert på annen måte, så det regner jeg ikke med.

Du som skal bygge om fra i til T kan nok regne med å betale masse du også. Jeg anbefaler å selge den bilen du har, for så å kjøpe en original turbobil og heller trimme den litt.
I mine øyne er det billigere og lettere.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 feb 2006, 01:11

Så bortser jag från allt av kostnader, lovligt eller ikke och berättar vad du må bytte för att få turbo i den bilen.
Motor och girkasse, klutch som tåler den motor du sätter in, ledningsnett för turbomotor, motorstyrning till denna(i detta fall T5 eller en mer avanserad ECU, typ Autronic eller Nira).
Nu är inte jag säker på att det går lika lätt att göra det med en 9-3 som med en Ng900(1994-1997).
Då vet du det.
Men billigt är det inte.
Mitt råd: Sälj den bil du har, köp en med turbo orginalt!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar