Saab Aero X med 400 hk - och 4WD?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 27 feb 2006, 18:08

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 27 feb 2006, 19:41

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 27 feb 2006, 21:34

Noen kunne vel tipset designerne at en canopy åpnes bakover.... :wink:

Ellers registrerer jeg digital "badevekts" speedo, i beste Citroen stil. :)

Mer seriøst er det vel girkassa og 4WD systemet som finner veien til produksjonsmodellene først.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 27 feb 2006, 22:22

Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 28 feb 2006, 02:30

Bra gjort å få 400hk ut av so lavt maks turtall :lol:
Bilde :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 28 feb 2006, 11:43

Hei

Ja visst er det bra og få ut 400hk ved 5000rpm når max dreiemoment er 500nm mellom 2000-5000rpm, 500nm*5000rpm/7023,51=356hk

Ser nok ut som er riktig konsept bil som ettermarkedet har satt sine egne tall på uten og tenke på hva de har skrevet :lol:


For 400hk ved 5000rpm er ca560nm og 400hk ved 5500rpm er 511nm:-)


Mvh

Tommy utengen

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 28 feb 2006, 14:56

Jeg VIRKELIG digger den måten å vise hastigheten på. Håper det innføres, for det er tøft!, og ikke minst, så er det lettlest.

=P~

-Morgan-

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 feb 2006, 16:54

ko_dez skrev:Jeg VIRKELIG digger den måten å vise hastigheten på. Håper det innføres, for det er tøft!, og ikke minst, så er det lettlest.

=P~

-Morgan-
Jeg VIRKELIG hater den måten å vise hastigheten på. Digital hastighets- og turtallsmåler er noe fancy jall som hører hjemme i et romskip, ikke en bil. Den skal ha runde klokker, som er utrolig mye lettere å lese av også. Men jeg kan gå med på en digital hastighetsmåler ala MB eller Porsche, for de som absolutt skal vite hva de ligger i
04' 9-3ss 1.8t

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 28 feb 2006, 17:28

Men det er jo ei rund klokke jo!

Akkurat som i høydemålere på fly, så vises tierne som tall som ruller nedover, og enerne på skiva (klokka) rundt. Når den har kommet til 9 og fortsetter videre til 0, så teller tierne opp et hakk. Briljant. Det er enkelt å lese av, og lett å justere etter. "Viseren" vil da gå 10 runder på veg fra 0 til 100. Med den bilen vil det si noen runder i sekundet :D

-Morgan-

EDIT: Forresten så håper jeg de mener x1000 og ikke x100 slik det står der. I så fall er maks rpm 600 på den kjerra.

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 28 feb 2006, 17:51

ko_dez skrev:EDIT: Forresten så håper jeg de mener x1000 og ikke x100 slik det står der. I så fall er maks rpm 600 på den kjerra.
Var det eg sikta til i forrige posten min :P

Men som utengen seier, det er jo bra uansett :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 28 feb 2006, 18:03

Ah, var det du mente. Jeg trodde du mente at 6Krpm var litt lite, og det er det jo kanskje? I alle fall på slik en bil.

-Morgan-

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 mar 2006, 17:51

Uansett, så ender nok mange av disse fancy løsningene på skrothaugen.
Jeg betviler at saab kommer til å bruke løsninger som f. eks. canopy'en.
Ellers kan vi jo tenke tilbake til det herrens år 1985, da EV-1 ble lansert.
For uinvidde kan jeg fort nevne at EV-1 også var en konseptbil.
En riktig pen sportsbil med mange innovative løsninger.

På denne konseptbilen ble for eksempel night panel lansert.
Nightpanel var ikke å finne i produksjonsbiler før årsmodell 1994, og da kun på 900.

La oss regne litt her. Mellom 1985 og 1994 skiller ni år.
Ni år tok det for night panel å bli standard. Kanskje vi får se løsningene fra aero X på neste generasjon 9-5 som kommer i 2008?
Eller må vi vente i ni år til?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 mar 2006, 19:36

ottorasmussen N242 skrev:Uansett, så ender nok mange av disse fancy løsningene på skrothaugen.
Jeg betviler at saab kommer til å bruke løsninger som f. eks. canopy'en.
Ellers kan vi jo tenke tilbake til det herrens år 1985, da EV-1 ble lansert.
For uinvidde kan jeg fort nevne at EV-1 også var en konseptbil.
En riktig pen sportsbil med mange innovative løsninger.

På denne konseptbilen ble for eksempel night panel lansert.
Nightpanel var ikke å finne i produksjonsbiler før årsmodell 1994, og da kun på 900.

La oss regne litt her. Mellom 1985 og 1994 skiller ni år.
Ni år tok det for night panel å bli standard. Kanskje vi får se løsningene fra aero X på neste generasjon 9-5 som kommer i 2008?
Eller må vi vente i ni år til?
Tipper noen av løsningene blir med..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 01 mar 2006, 20:57

Jeg lurer svært på hva slags 4wd-system som blir brukt, noen som har lest noe om dette?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 mar 2006, 21:56

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar